Ed Gunzeln: ‘Wie hoopt op plug & play in recruitment, komt vaak bedrogen uit’

Waar moet je in 2024 op letten als je recruitmenttechnologie wil aanschaffen? Volgens strategisch consultant Ed Gunzeln begint het dan allemaal met vragen als: ‘Waar ligt onze uitdaging, wat levert het ons op? En: willen wij wel een early adopter zijn?’

Werf& gastredacteur Op 19 januari 2024
Gem. leestijd 3 min 100x gelezen
Deel dit artikel:
Ed Gunzeln: ‘Wie hoopt op plug & play in recruitment, komt vaak bedrogen uit’

Hoe maak je met technologie het recruitmentproces sneller, efficiënter, effectiever en/of persoonlijker? En dan met name: hoe zet je A.I. daarbij in? In de afgelopen jaren is de discussie hierover duidelijk geëvolueerd. Waar de nadruk eerst vooral lag op de negatieve aspecten en bedrijven terughoudend waren in de A.I.-implementatie, is dit veranderd met de introductie van innovaties als ChatGPT en Bard, die A.I. een tastbaar gezicht hebben gegeven.

Waar bedrijven eerst terughoudend waren in de A.I.-implementatie, is dit veranderd met de introductie van ChatGPT en Bard.

De vraag naar door A.I. ondersteunde HR-tech is sindsdien enorm toegenomen, zo bleek ook uit het aanbod tijdens techbeurs Unleash in Parijs. Veel bestaande partijen scherpten hun gebruiksvriendelijkheid en algoritmes aan voor een betere kandidaat/klant-ervaring. Tegelijkertijd overspoelde een golf aan nieuwe producten met unieke algoritmes de markt, met oplossingen variërend van voorspellende assessments, het schrijven van vacatureteksten tot aan tools voor total talent management en chatbots en alles daartussenin.

Consolidatie is onvermijdelijk

De gebruiker ziet door...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Is onze organisatie daar wel aan toe? Technologie is slechts zo goed als jouw toepassing ervan. Als laatste – niet geheel onbelangrijk: wat zijn de kosten van zo’n systeem? En dan niet alleen die van de software, maar ook van de implementatie, het onderhoud en de support. Die kunnen afhankelijk van je IT-landschap aardig oplopen.

Technologie is slechts zo goed als jouw toepassing ervan.

Kortom, ja, A.I. zal zijn weg heus wel vinden binnen Talent Acquisition en uiteindelijk waarschijnlijk niet meer weg te denken zijn, zoals ooit ook jobboards en LinkedIn hun plek hebben gevonden. Voor nu is het devies: laat je niet gek maken, denk goed na over de use-case en of je organisatie klaar is om A.I. te omarmen. Gun jezelf wat tijd om het aanbod te leren kennen, spreek met andere TA-professionals, bezoek beurzen en bekijk eens een demo. Dan is de kans op een succesvolle implementatie het grootst.[/private]

Meer lezen?

Deze column van Ed Gunzeln, Strategisch Recruitment Consultant bij Recruitment Builders, is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand verschijnt. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners