Een wijze les uit het onderwijs (inzending EN HR solutions & het Graafschap College)

Redactie Op 13 maart 2019 Gem. leestijd 3 min231x gelezen
Deel dit artikel:
Een wijze les uit het onderwijs (inzending EN HR solutions & het Graafschap College)

Binnen 4 weken een geschikte kandidaat voor de vacature van Docent ICT gevonden, zonder docenten mee te nemen in online targeting. Dat is vacaturemarketing! Lees de hele case van EN HR solutions & het Graafschap College die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Case EN HR solutions & het Graafschap College

Omschrijving van de case

Het gras is groener aan de overkant. Zeker als het gaat om de werving van lastige doelgroepen. Dan lijkt het soms alsof andere organisaties een recruitment-geheim hebben dat ervoor zorgt dat ze hun vacatures vijf keer makkelijker in kunnen vullen. Zeker wanneer het gaat om werven voor het onderwijs. Tenslotte vist iedereen in dezelfde en niet al te grote vijver. Begin zomer 2018 zocht het Graafschap College in Doetinchem een Docent ICT en maakte daarbij gebruik van vacaturemarketing.

Het principe van vacaturemarketing is simpel: via verschillende communicatieplatformen jouw vacature onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep. Maar wat is eigenlijk de juiste doelgroep?

Al snel bleek dat het Graafschap College niet op zoek was naar de ‘standaard’ docent. Sterker nog, het hebben van een lesbevoegdheid was slechts een pré. Het Graafschap College wil de afstand tussen het onderwijs en het bedrijfsleven zoveel mogelijk verkleinen. Vandaar dat EN HR solutions samen met het Graafschap College een wervingscampagne is gestart die zich het beste laat omschrijven als ‘anders kan anders’ .

De campagne voor Docent ICT was namelijk alleen gericht op mensen met relevante werkervaring binnen IT. Er is geen enkele docent aan de targeting toegevoegd. De vacaturetekst ging niet in op de werkzaamheden maar de focus lag uitsluitend op de voordelen van een overstap naar het onderwijs. Met als resultaat dat er binnen vier weken kwalitatief goede kandidaten hebben gesolliciteerd én er is iemand vanuit de campagne aangenomen.

Deze case laat zien dat het succesvol is om de standaard denkwijzen binnen recruitment los te laten. De ideale kandidaat bestaat niet meer. Durf anders naar het gevraagde profiel en het effect daarvan zal je verbazen. Blijf niet in functies denken maar in mogelijkheden als werkgever.

Wat was de impact van de case?

Binnen vier weken hebben verschillende kandidaten gesolliciteerd én er is iemand aangenomen. Het viel het Graafschap College op dat het aantal sollicitaties in vergelijking met hun eerdere wervingsactiviteiten (eigen werving en bureaurecruitment) niet sterk veranderde, maar dat de kwaliteit van de sollicitaties beter was.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne is een mooi schoolvoorbeeld van het nieuwe werven. Organisaties moeten anno 2019 hun standaard denkwijzen binnen recruitment loslaten. De ideale kandidaat bestaat niet. Door anders naar het gevraagde profiel te kijken en je niet blindstaren op cv’s, kunnen ook moeilijk vervulbare vacatures succesvol ingevuld worden. Het Graafschap College is een organisatie die niet in functies denkt maar in mogelijkheden. Die denkwijze verdient een beloning.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Jolien Bijhouwer – Recruitment Marketeer bij EN HR solutions
  • Het Graafschap College

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 15 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark