Effectiever recruiten voor Woonexpress (inzending De Mandemakers Groep)

Mismatch tussen werkgevers- en het consumentenmerk leidde tot sollicitanten die niet bij het profiel pasten. Met veel verspilling als gevolg. Lees de hele case van De Mandemakers Groep die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 02 april 2020 Gem. leestijd 3 min175x gelezen
Deel dit artikel:
Effectiever recruiten voor Woonexpress (inzending De Mandemakers Groep)

Omschrijving van de case

De arbeidsmarkt knelt aan alle kanten en daar hebben we bij De Mandemakers Groep (DMG) natuurlijk ook mee te maken. Als grootste woonretailer van Nederland, met 18 verschillende merken binnen de keuken-, meubel- & sanitairbranche, vervullen wij jaarlijks ruim 900 vacatures. We ontvingen 5 jaar geleden ongeveer 4 keer zoveel sollicitanten als in 2019. De tijden zijn veranderd; niet alleen door de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt, maar ook door onze gerichte aanpak. Zo hebben wij door de inzet van onder andere data & meer focus op onze doelgroep, betere kandidaten binnengekregen, ondanks minder sollicitaties. Hoe dan? We nemen je mee aan de hand van onze case bij Woonexpress.

Wat was de impact van de case?

Door duidelijk in beeld te brengen wat voor soort mensen we zoeken, hierbij te benoemen wat de voordelen zijn van werken bij Woonexpress én deze boodschap te laten zien aan de doelgroep hebben we met succes de vacaturedruk kunnen laten zakken. Hierdoor hoeven we winkels niet onnodig te sluiten wegens een tekort aan personeel en kunnen we meer klanten helpen bij de zoektocht naar hun nieuwe interieur!

Na de start van de campagne is de hoeveelheid sollicitaties gedaald, maar het aantal aannames gestegen.

Na de start van de campagne is de hoeveelheid sollicitaties gedaald, maar het aantal aannames gestegen. Wij hebben in deze case in totaal 127 minder kandidaten afgewezen. Onderzoek toont aan dat 42 procent van de mensen die ergens een slechte ervaring hebben in hun kandidaatervaring niet meer bij het bedrijf gaat kopen. Dit heeft dus positieve impact op onze business in de winkels.

Oude situatie (gemeten over 7 weken)

  • Sessie: 1.758
  • Sollicitaties: 227 – 100%
  • Interviews: 21 – 9,25%
  • Aannames: 2 – 0,88%

Nieuwe situatie (gemeten over 7 weken na de start van de campagne)

  • Sessies: 5.632
  • Sollicitatie: 99 – 100%
  • Interviews: 26 – 26,26%
  • Aannames: 8 – 8,08% (een stijging +400%)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Niet alleen zijn in korte tijd meer vacatures ingevuld, ook de hoeveelheid werk die hiervoor nodig was is minder geworden. Door het in kaart brengen van de werkgeverspropositie, een arbeidsmarktcommunicatiestrategie te formuleren en het volledig doormeten kunnen we veel meer naar het predict & control-concept. Het meten van de candidate journey heeft onder andere ertoe geleid dat wij veel beter inzicht hebben in de bronnen die leiden tot meer kwalitatieve kandidaten. Hierdoor zijn we niet alleen efficiënter gaan werken, maar ook effectiever.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Extern

  • Endouble – carrière-platformleverancier
  • Happy Cactus – marketingbureau
  • Happy Idiots – online marketing

Intern

  • Marketing Woonexpress
  • Management Woonexpress
  • Medewerkers Woonexpress
  • Sander Bomhof – Recruitment Marketing DMG
  • Fieke Vugs – HR Adviseur

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark