'Employer Branding is genuanceerd, daar kun je geen scherpe koppen mee maken'

Marcel van der Quast Op 27 maart 2019 Gem. leestijd 4 min701x gelezen
Deel dit artikel:
'Employer Branding is genuanceerd, daar kun je geen scherpe koppen mee maken'

Je hebt het woord Employer Branding waarschijnlijk al honderden keren gehoord. Maar welke stellingen daarover kloppen ook daadwerkelijk? Wij legden ze voor aan Marcel van der Quast, die wel wil beginnen met een disclaimer.

‘Ik wil best reageren op deze stellingen, maar ik wil niet meedoen aan een strijd van Employer Branding tegen de rest van de wereld. Te vaak lees ik een stelling in een bepaalde variatie van ‘Employer branding is dood. Het gaat tegenwoordig om …’  Vul dan zelf maar een woord in uit de categorie: employee experience, employee branding, recruitment marketing, etc.

Employer Branding is niet dood

Daar stoor ik me aan. Want Employer Branding is helemaal niet dood. Net als er ook nog steeds kranten bestaan en er mensen tv kijken. En net als recruiters die mensen bellen ook nog steeds vakwerk is. Employer Branding is een prachtig vakgebied en biedt oplossingen voor heel veel HR-problemen en -uitdagingen. Juist in combinatie met al die aangrenzende vakgebieden. Ik ben zelf van huis uit een communicatiemens. En met die achtergrond loop ik al lang rond in de wervingswereld. Dat vind ik waanzinnig leuk, vooral omdat je met een communicatieblik anders naar die wereld kijkt.

ik ben heel erg van samen, samen kom je tot de beste oplossingen. Veel meer en-en dan of-of

Maar het mooie van die wereld vind ik dat er veel meer smaken in rondlopen dan alleen communicatiemensen. Dat geeft andere invalshoeken en oplossingen. En ik ben heel erg van samen, samen kom je tot de beste oplossingen. Veel meer en-en dan of-of. Dat klinkt soft, en je kunt er niet van die prikkelende clickbait-koppen van maken. Maar ik meen het wel, en ik geloof er heilig in. Dat gezegd hebbende vind ik het natuurlijk wel erg leuk om op de stellingen te reageren…’

Stelling #1: Employer Branding is geen vak

‘Moet ik echt kiezen tussen eens en oneens? Dan kies ik voor ‘eens’. Geen vak dus. Ik vind het een manier om naar de wereld te kijken, een mindset. Je Employer Brand is het uitgangspunt voor alles wat je als werkgever doet. Het is je verhaal als werkgever. Vanuit dat verhaal ga je alles doen met verschillende mensen, doelgroepen en doelstellingen. In- en extern. In-, door- en uitstroom. Het Employer Brand is je uitgangspunt, je houvast, je kompas. Wie ermee aan de slag gaat, maakt uiteindelijk niet uit. Dus Employer Branding kan prima een onderdeel zijn van het HR-, recruitment of communicatievak.’

Wie uiteindelijk met het Employer Brand aan de slag gaat, maakt uiteindelijk niet uit

Stelling #2: Werkgeversmerk is hetzelfde als het productmerk

‘Daar ben ik het natuurlijk mee oneens. Maar… ik vind dat je het ook niet geforceerd te los moet trekken van het consumentenmerk. Dat merk helpt je namelijk ook enorm. Het gaat uiteindelijk om de optelsom in het hoofd van de doelgroep over jouw organisatie. Ieder contact telt daarbij. Ook als dat een voorbijrijdende bestelbus is. Of een blikje in de supermarkt of een commercial over dat product. Je moet goed bepalen wat het werkgeversmerk daaraan moet toevoegen. Ik vind dat Lidl daar bijvoorbeeld heel goed de combinatie zoekt.’

Stelling #3: Employer Branding is achterhaald, er zijn tegenwoordig modernere middelen

‘Natuurlijk ook: oneens. Als je bij Employer Branding nog steeds denkt aan brede niet-doelgroepgerichte campagnes op tv en in de krant, dan is dat achterhaald. Maar Employer Branding is dat al lang niet meer. Zie stelling 1; het gaat om een manier van denken. Er is heel veel veranderd en er zijn heel veel nieuwe manieren om Employer Branding in de praktijk te brengen. Dus het vakgebied verandert dagelijks. Prachtig. Maar daardoor is het niet achterhaald.’

Denk goed na over met welk deel van de waarheid je begint

Stelling #4: Een Employer Brand kun je verzinnen

‘Een employer brand verzinnen? Dat kun je doen. Maar slim is het niet. Oneens dus. Je bent al een Employer Brand. De mensen die bij je werken, vormen samen je Employer Brand. Dáár zit het gevoel en het verhaal waarom het bijzonder is om bij jouw organisatie te gaan werken. Het gaat erom dat gevoel op te halen en op te schrijven, en daarmee naar je doelgroepen te gaan. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat het een aantrekkelijk verhaal is, maar het moet altijd blijven kloppen bij hoe het in de praktijk is. Je moet altijd de waarheid vertellen, maar wel goed nadenken met welk deel van de waarheid je begint.’

Stelling #5: Het is krap op de arbeidsmarkt, dus dit zijn gouden tijden voor Employer Branding

‘Ehhh….dat is een lastige, want ik heb hier een dubbel antwoord. Ik ben het met de stelling eens. De aandacht voor Employer Branding is op dit moment erg groot. Maar het is niet zo dat Employer Branding alleen maar voor krappe tijden is. Employer Branding is voor alle tijden, het is de basis voor alles wat je als werkgever doet. Op het gebied van werving, maar juist ook op alle andere onderdelen van de Employee Journey.

Employer Branding is de basis voor alles wat je als werkgever doet

En het is een langere-termijn-ding. Iedereen die nu aan het Employer Branden gaat vanwege de krapte zal wensen dat ze twee jaar geleden begonnen waren. Het moet een constant proces zijn. Dus ik hoop dat dat de les wordt van deze krappe fase, dat organisaties kiezen voor structurele Employer Branding.’

Meer weten?

Meer weten? Volg dan op 16 april 2019 de masterclass Employer Branding van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. De masterclass leent zich ideaal om samen met jouw collega van HR, Recruitment of communicatie te volgen. Bij gezamenlijke inschrijving ontvangt de tweede persoon 25% korting met de code: combi-eb.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Ervaren specialist in alle vormen van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Bij bureaus en bij werkgevers. De laatste jaren duidelijke focus op online, social media, storytelling en contentmarketing. Op dit moment is de arbeidsmarkt in rap tempo erg schaars aan het worden voor steeds meer doelgroepen. Veel organisaties merken dat alleen slim werven het probleem niet oplost. Men snapt dat er iets aan arbeidsmarktcommunicatie of employer branding gedaan moet worden. Maar hoe zit het op die gebieden ook alweer met de bomen en het bos? Waar moet je beginnen? Met mijn ervaring kan ik organisaties juist bij die vraag helpen om de grote lijnen te bepalen. Om de markt en de mogelijkheden te schetsen. Wat kun je zelf doen? Wat kun je bij bureaus neerleggen? Welke bureaus zijn er nog? Ik geloof heilig in 'Truth well told'. Eerst op zoek naar het echte verhaal. Door vooral veel met mensen te praten. Daarna dat verhaal heel goed vertellen. Zowel qua inhoud als met de beste middelen. Dat heb ik 20 jaar bij verschillende communicatiebureaus gedaan. Vanaf februari 2014 doe ik dat zelfstandig onder de naam Werkmerk. Onder die vlag heb ik inmiddels drie jaar ervaring aan werkgeverskant opgebouwd. Strategie en inhoud zijn het uitgangspunt. Maar daar houdt het niet op. Want de enige goede strategie is een uitgevoerde strategie. Daarom is het minstens zo belangrijk dat ook de uitvoering goed wordt aangestuurd. Door mijn ruime ervaring ben ik daar juist op mijn sterkst. Op het snijvlak tussen strategie, creatie en realisatie. Dat kan ik doen aan bureauzijde, maar zeker ook aan werkgeverskant.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.