Employer branding Politie via social networks

Martijn Hemminga Op 16 maart 2010
Gem. leestijd 2 min 2931x gelezen
Deel dit artikel:

Gisteren, maandag 15 maart, is een nieuwe campagne op sociale netwerken live gegaan van de Politie. Middels een campagne op Hyves, Marokko.nl en Youtube wil de Politie mensen interesseren voor het politiewerk. De campagne sluit aan bij de reeds bestaande ‘Kom bij de Politie’-campagne.

Social media
Op basis van doelgroep- en bereiksonderzoek heeft de afdeling Werving Politie drie social mediakanelen geselecteerd die het komende jaar worden ingezet: Hyves, Marokko.nl en YouTube. Op Hyves heeft de politie volgens eigen zeggen een primeur. In samenwerking met arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum is een Hyvespagina ontwikkeld waar uitgebreide informatie is te vinden over het werken bij de politie, maar ook een discussieforum en een chatfunctie. De chat is overigens alleen geopend tijdens kantooruren. De politie is naar verluid de eerste die deze mogelijkheid biedt op een branded Hyvespagina.

Banner van de Politie op Marokko.nl

Marokko.nl en Youtube
Ook is een landingspagina gemaakt voor Marokko.nl waarop aan de hand van verschillende thema’s de discussie wordt aangezwengeld over werken bij de politie. Bezoekers van Marokko.nl worden er naar toe geleid met banners, zoals je hiernaast een screenshot van ziet. Het eigen kanaal op YouTube wordt gebruikt als verzamel- en distributieplatform van filmmateriaal over werken bij de politie. Hieronder vind je een film van de politie die ook op Youtube te vinden is.

Versterken werkgeversmerk
Door de financiële ombuigingen zijn er momenteel minder vacatures dan gebruikelijk, maar verwacht wordt dat dit in de nabije toekomst zal veranderen. Door de uitstroom van de babyboomgeneratie houdt de politie rekening met een tekort aan mankracht. Om ervoor te zorgen dat er dan voldoende sollicitanten aan de poort staan, investeert de politie nu in het versterken van het werkgeversmerk.

Beïnvloeders
Sociale media biedt de politie volgens eigen zeggen een goed kanaal om beelden bij te stellen die mensen hebben over het werken bij de politie. ‘Hardnekkige misverstanden, onnodige drempels of overmoedige droombeelden kunnen worden genuanceerd. Hierdoor kunnen mensen beter beslissen of het iets voor ze is en trekt de politie de juiste mensen aan. Het uiteindelijke doel is dat de toekomstige wervingsdoelgroep een gevoel krijgen van “daar wil ik bij horen”. Bij hun beïnvloeders zal hopelijk het idee grond vatten van “hoe dan ook, het is wél een goede werkgever”.’
Bron: Adformatie.nl

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners