Wat spreektalent Anne Berndsen allemaal te vertellen heeft over de nieuwe generatie

23 miljard euro. Dat is wat Nederlandse bedrijven extra kunnen verdienen, als ze de talenten van de digitale generatie beter inzetten, zegt Anne Berndsen. Ze won er recent het Event voor Aanstormend Spreektalent mee. Wat kunnen we nog meer van haar verwachten?

Peter Boerman Op 07 oktober 2021 Gem. leestijd 3 min289x gelezen
Deel dit artikel:
Wat spreektalent Anne Berndsen allemaal te vertellen heeft over de nieuwe generatie

Wat wil de medewerker van de toekomst nou eigenlijk? Het is een vraag die Anne Berndsen al langer bezighoudt. Dus toen ze – bij toeval – op een nieuwsbrief stuitte van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, en daarin een oproep zag voor het event voor aanstormend spreektalent, besloot ze de stoute schoenen aan te trekken. Als ze over die nieuwe generatie het publiek nou eens zou toespreken?

Uiteindelijk schopte ze het daarmee tot de finale, waar ze haar beste beentje voorzette, net als de 5 andere mededingers. Ze begon haar presentatie met het grote bedrag van 23 miljard euro. ‘Dat is wat het Nederlandse bedrijfsleven extra aan omzet zou kunnen boeken als ze beter de talenten van de digitale generatie zou inzetten. Een bizar bedrag!’ Maar waarom lukt het dan zo moeilijk om hen te binden en te boeien, voegde ze daaraan vragend toe.

5 generaties

Er zijn momenteel (nog) zo’n 5 generaties actief op de arbeidsmarkt, schetste ze vervolgens. Allemaal met andere intenties en ideeën, wensen en gedragingen. ‘En tussen generaties is veel onbegrip’, aldus Berndsen, die hier ook zelf onderzoek naar heeft gepleegd, onder zo’n 30 HR-managers. Haar uiteindelijke advies: ‘Ik geloof in de jonge generatie van cultuurvernieuwers. Maar dat betekent niet dat je als organisatie maar hoeft te dansen naar de pijpen van de millennials. Ga in plaats daarvan het gesprek aan. Wees nieuwsgierig naar elkaar. Dan kom je samen verder, zo is mijn overtuiging.’

Berndsen heeft een verleden als (campus)recruiter. Tegenwoordig is ze met name actief als organisatieadviseur, en helpt ze organisaties met strategisch HR en generatiemanagement. Bij het Event voor Aanstormend Spreektalent kwam dat mooi samen, zegt ze. ‘Mijn oog viel op de advertentie, omdat ik me er wel in herkende dat je bij evenementen ook altijd dezelfde gezichten ziet. Er is behoefte aan frisse gezichten, nieuwe verhalen. Dat sluit natuurlijk wel goed aan bij mijn verhaal, dacht ik. En dat er een wedstrijd aan gekoppeld was, maakte het extra grappig, vond ik.’

Halen en houden

Organisaties wíllen vaak wel de nieuwe generatie aan zich binden, zo is haar ervaring. ‘Maar hoe je ze binnenhaalt? En vooral ook: hoe je ze binnenhóúdt? Daarvan zijn ze vaak veel minder op de hoogte. Ze proberen op ouderwetse manieren een nieuwe generatie binnen te halen. Dat lukt niet.’

‘De (werk)behoeften van de jonge generatie zijn geen gedoe, maar juist een kans.’

Berndsen vertelde in haar 12 minuten hoe bedrijven toekomstbestendig kunnen worden én blijven. ‘Door niet onze ogen te sluiten voor de veranderende (werk)behoeften van de jonge generatie en ze weg te zetten als overdreven of gedoe, maar juist te zien als kans om je bedrijf te updaten. Zo voorkom je als organisatie dat de tijd je inhaalt en blijf je relevant voor de nieuwe generatie werknemers én klanten!’

Dat haar verhaal uiteindelijk de eerste prijs opleverde, noemt ze terugkijkend ‘supergaaf’. ‘En nóg gaver was het jurycommentaar. Ze noemden mijn onderwerp zeer relevant én urgent. Wat een compliment! Een echte aanmoediging om hier meer bedrijven mee te gaan helpen’, blikt ze terug. Ze heeft inmiddels ook al aardig wat ‘koffieafspraken’ eraan overgehouden, van mensen die de posts op sociale media tegenkwamen.

‘Dat het thema leeft, en dat er aandacht voor is, dat is het belangrijkst.’

Daar is ze naar eigen heel blij mee. ‘Het is zeker een motivatie om met dit onderwerp door te gaan. Een wedstrijd winnen is natuurlijk leuk. Maar dat het thema leeft, en dat er aandacht voor is, dat is natuurlijk veel belangrijker. Maar de wedstrijd winnen heeft me zeker wel aangemoedigd om hier nog meer bedrijven mee te gaan helpen.’

anne berndsen

Een impressie van het Event, met alle zes finalisten:

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS