Flexibel werken goed voor loyaliteit en werving

Martijn Hemminga Op 10 november 2010
Gem. leestijd 2 min 2638x gelezen
Deel dit artikel:

Flexibel werken goed voor loyaliteit en wervingVoor meer dan de helft van de werkende Nederlanders is flexibel kunnen werken een doorslaggevende of belangrijke voorwaarde bij het zoeken naar een nieuwe baan. Werkgevers die flexibel werken al mogelijk maken hebben loyalere medewerkers. Dit blijkt uit een onderzoek van de ministeries van OCW en J&G.

In het kader van de ‘Week van het nieuwe werken’ onderzocht TNS Nipo onder 795 Nederlanders van 18 jaar tot 65 jaar hoe zij tegen het nieuwe werken aankijken. Ook werd onderzocht in welke mate zij reeds flexibel werken en welke ervaringen ze hebben.

Flexibel werken goed voor loyaliteit en werving

Nederlanders staan zeer positief tegenover flexibel werken: 85% vindt het een goede zaak. Maar ook werkgevers kunnen er hun voordeel mee doen. Flexibel werken maakt mensen namelijk productiever (38%) en meer bereid tot overwerken (46%).  Ook de loyaliteit aan de werkgever die flexibel werken mogelijk maakt is groter. 

Verder is het een belangrijke of doorslaggevende voorwaarde bij het zoeken naar een nieuwe baan. Voor 14% is het een doorslaggevende voorwaarde in de zoektocht naar een baan en voor 36% een belangrijke voorwaarde. Voor 15% speelt flexibiliteit geen rol.  Wanneer wordt ingezoomd op mensen met kinderen, dan blijkt dat het voor een derde een reden te zijn om van baan te verwisselen wanneer ze nu niet flexibel werken.

35% werkt reeds flexibel

35% van de werkende Nederlanders geeft aan flexibel te werken. Driekwart van de flexibele werkers varieert in de begin- en eindtijden van het werk. Circa vier op de tien werken thuis of werken soms tijdelijk meer of minder. Mannen en vrouwen werken even vaak flexibel en ook naar leeftijd zijn er weinig verschillen. De belangrijkste motieven om flexibel te werken zijn: beter te kunnen zorgen voor kinderen of andere familieleden, beperking van de reistijd en ziek zijn. Voordelen van flexibel werken zijn: minder beroep op de kinderopvang, hogere arbeidsparticipatie, minder files en minder stress.

Meer geluk en meer tijd voor gezin

Flexibel werken heeft niet alleen persoonlijke voordelen, ook het eventuele gezin en het werk hebben er veel voordeel bij. 38% van de flexibele werkers ervaart meer rust in het huishouden, bij 33% is de kwaliteit van de aandacht voor de gezinsleden toegenomen. Gezinsleden voelen zich gelukkiger door flexibel werken (27%). Flexibele werkers ervaren een toename van: het gevoel van vrijheid (74%), de mate waarin men zich gelukkig voelt (48%), en de tijd die men voor zichzelf heeft (41%). Tevens ervaart men een afname in stress (39%). Eén van de respondenten omschreef dit als volgt: ‘Minder stress en meer rust maken dat ik me gelukkiger voel’.

Download het hele onderzoek

Download het hele Rapport Het Nieuwe Werken 2010 dat in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het voormalige programmaministerie voor Jeugd en Gezin (J&G) is uitgevoerd.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners