Future proof door een combi van digitaal vernuft en menselijke creativiteit (inzending Start People Medi Interim)

Optimaal inspelen op een krappe en veranderende markt? Meng digitaal vernuft met menselijke creativiteit, aldus het Future Proof Programma. Lees de hele case van Start People Medi Interim onderdeel USG People die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 02 april 2020
Gem. leestijd 3 min 380x gelezen
Deel dit artikel:
Future proof door een combi van digitaal vernuft en menselijke creativiteit (inzending Start People Medi Interim)

Omschrijving van de case

Een steeds krapper wordende arbeidsmarkt en technologisering van recruitment stellen organisaties in de arbeidsbemiddeling voor een uitdaging. Zo ook voor Start People Medi Interim (SPMI), te meer omdat zij binnen USG People de zorg- en welzijnspecialist is. Tekorten in de zorg zijn alom bekend, hoe onderscheid je je dan in de ‘war for zorgprofessionals’?

Tekorten in de zorg zijn alom bekend, hoe onderscheid je je dan in de ‘war for zorgprofessionals’?

Omarm de technologisering, kruip in de huid van de zorgprofessional en sluit met hen een psychologisch contract, zo luidde het devies. Hoe krijg je alle medewerkers hierin mee? Hiervoor zette SPMI het Future Proof Programma op. Gedurende dit vierdaagse programma (inclusief Grand Finale) wordt ingezoomd op de hele candidate journey middels het 4V-model: vinden, verleiden, veroveren en verbinden van zorgprofessionals. SPMI voegt hier een vijfde v aan toe: die van veranderen.

Het programma draait onder meer om het online visitekaartje van de intercedent, de etalageruit anno 2020.

Het programma draait onder meer om het online visitekaartje van de intercedent, de etalageruit anno 2020. Daarnaast wordt de one size fits all-aanpak voor vacatureteksten de das omgedaan. Voor een goed resultaat heb je een vacaturetekst nodig die wél de aandacht van de zorgprofessional weet te trekken. Hierbij zijn onder meer persona’s en SEO belangrijke sleutels tot succes.

Zorg dat je achterdeur dicht blijft

Intercedenten leren ook data analytics, keyword analyses en digitale tools te gebruiken om de kans zo groot mogelijk te maken dat potentiële zorgprofessionals reageren. Daarbij leren zij om het effect doorlopend te meten zodat zij direct kunnen bijsturen waar nodig. En is de zorgprofessional eenmaal binnen? Dan wordt menselijke meerwaarde ingezet voor behoud van de zorgprofessional. Zorg dat je achterdeur dicht blijft.

Voor innovatie heb je immers ook een gezonde dosis nieuwsgierigheid nodig.

Verder biedt digitalisering unieke kansen en technologische mogelijkheden blijven zich razendsnel ontwikkelen. Het steeds veranderende speelveld doet ook een beroep op het verandervermogen van de eigen populatie. Ook hiervoor is aandacht in het programma. Nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Voor innovatie heb je immers ook een gezonde dosis nieuwsgierigheid nodig.

Future proof start people medi interim

Wat was de impact van de case?

Voor een specialist in een momenteel uitdagende branche heeft het Future Proof Programma een prachtig resultaat neergezet, zowel kwantitatief als kwantitatief. Dankzij het programma is de kwaliteit van de uitingen van de intercedent, de zogeheten ‘online etalageruit’, dusdanig erop vooruit gegaan dat zijn publicaties en social posts hebben gezorgd voor:

  1. toename in naamsbekendheid van Start People Medi Interim,
  2. grotere aantrekkingskracht als werkgever,
  3. meer views per vacature,
  4. stijging in kwaliteit van sollicitaties,
  5. meer plaatsingen en
  6. behoud van zorgprofessionals voor de zorg door mooie banen onder de aandacht te brengen.

Het Future Proof Programma zorgde intern voor een cultuuromslag.

Het Future Proof Programma zorgde intern voor een cultuuromslag. We zijn gestart bij old school ‘post & pray’ en hebben de intercedenten geleid naar “predict & control”. De daadwerkelijke ervaring van wat ‘human touch, digital guided’ oplevert is de beste reclame en mooiste waardering voor het programma. Het enthousiasme en de positieve effecten bij de pilotgroep zijn van groot belang geweest voor verdere uitrol en het slagen van het programma. De laatste groep neemt nu deel. Dan heeft iedereen bij Start People Medi Interim het programma gevolgd en stappen gemaakt in verdieping en verbreding van hun functies.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het Future Proof Programma combineert digitaal vernuft met menselijke creativiteit. In dit programma worden medewerkers geïnspireerd en uitgedaagd om in combinatie met recruitmentsystemen en sociale media hun zorgprofessional centraal te stellen. Om de zorgprofessional gedurende de hele candidate journey die persoonlijke aandacht te geven die zij verdienen. Deze aanpak zorgt voor meer views, meer sollicitaties en meer plaatsingen.

Het programma zorgt intern voor een waanzinnige flow: ‘het werkt!’

Het programma zorgt intern voor een waanzinnige flow: ‘het werkt!’. Dat is binnen de USG-organisatie niet onopgemerkt gebleven. Andere brands van USG People hebben inmiddels ook interesse in het Future Proof Programma. Een Werf& Award zou echt op zijn plaats zijn. Het gaat om een verandering van werkwijze en mindset die bovendien bottom-up heeft plaatsgevonden. Een beweging die tevens door enthousiaste intercedenten wordt omarmd en niet te keren is.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Erik Luters, Directeur Start People Medi Interim,
  • Mary-Ann van der Netten van Stigt, Business Manager Zorg en trainer Start People Medi Interim,
  • Roxanne Lamet, Growth Hacker en trainer Start People Medi Interim,
  • Mariska Bos, Productowner USG People,
  • Ton Sluiter, Manager Data Sience USG People,
  • Joyce Ladenstein, voormalig Recruitment Manager USG People,
  • Alle deelnemers aan het Future Proof Programma.
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners