Je recruitmentsite beter gevonden laten worden? Dat doe je zó

Je kunt je werkenbij-site nog zo mooi maken, als de juiste kandidaat hem niet kan vinden, heb je er nog weinig aan. Maar hoe maak je jouw site beter vindbaar? Denk dan in elk geval aan deze 3 lessen.

Laura Beekwilder Op 01 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min142x gelezen
Deel dit artikel:
Je recruitmentsite beter gevonden laten worden? Dat doe je zó

Stel: j hebt een prachtige werkenbij-site laten maken. De site zou als een magneet moeten werken voor topkandidaten. Helaas blijft het verkeer uit, net als de zo vurig gehoopte sollicitaties. Klinkt dit herkenbaar? Dan kan hier wel eens het probleem spelen dat je gewoon niet goed genoeg gevonden wordt. Maar waar moet je dan op letten als je dat wél wil? Drie manieren nader bekeken…

#1. SEO: organisch (niet betaald) beter presteren

Search Engine Optimization, of SEO, is een essentieel digitaal marketinginstrument . Het gaat erom je pagina organisch zo hoog mogelijk te ranken in Google, waar ‘organisch’ betekent dat hier geen betaalde advertenties aan de pas komen. Als je wilt dat kandidaten jouw werkenbij-site makkelijk kunnen vinden, is investeren in SEO essentieel. Belangrijke onderdelen binnen SEO:

  • Zoekwoorden

Zorg dat je werkenbij-pagina de zoekwoorden bevat die potentiële kandidaten gebruiken als ze googlen naar een nieuwe baan. Het kunnen zowel woorden als zinnen zijn die je laat terugkomen op de site, om te zorgen dat deze gevonden wordt als een kandidaat hiernaar zoekt.

  • Content

Content is essentieel binnen SEO, omdat je dit kunt gebruiken om kandidaten aan te trekken en een relatie met hen op te bouwen. Als recruiter in de technische sector kun je bijvoorbeeld blogs schrijven over hoe je het beste kunt solliciteren in deze sector, hoe je je voorbereidt op het gesprek en welke vragen je kunt verwachten. Zoekt iemand deze informatie, dan zal jouw blog – als het goed is – verschijnen bij de resultaten.

  • Linkbuilding

Derde cruciale factor voor goede SEO is linkbuilding. Google rankt websites hoog als er over ze gepraat wordt. In dit geval betekent dat: als andere websites doorlinken naar jouw pagina. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je partners naar je te laten doorlinken, een gastblog te laten schrijven of een artikel te schrijven dat veelvoudig te delen is.

Een hoge positie krijgen binnen Google kost tijd en energie en is daarom een cruciaal onderdeel van zowel de recruitment- als marketingstrategie. Dit is ook de reden waarom recruitment en marketing steeds nauwer samenwerken en recruitmentmarketing ook steeds meer wordt ingezet bij de werkenbij-pagina.

#2. Social media: bio en content moeten het doen

Als je gevonden wilt worden, is SEO daarvoor niet de enige manier. Ook sociale media spelen een grote rol als je meer verkeer naar je site wilt trekken. Een aantal tips daarvoor:

  • Instagram-bio

De Instagram-bio is het stukje profieltekst dat je boven elk Instagram-account vindt. Dit stukje tekst geeft je de mogelijkheid om te vertellen wat je bedrijf doet, wat je missie is en je kunt hier doorlinken naar je werkenbij-pagina. Een goede Instagram-bio bevat bovendien een aantal hashtags die te maken hebben met jouw branche en waarop potentiële kandidaten kunnen zoeken.

  • Instagram content

Alleen een link in je Instagram-bio plaatsen is niet genoeg om meer websiteverkeer te genereren. Je moet ook actief zijn op sociale media en meer laten zien van jouw organisatie. Wil je dat kandidaten interesse krijgen om te solliciteren? Dan is relevante content essentieel. Dit kunnen blogs zijn, foto’s van jouw organisatie of bijvoorbeeld relevante ontwikkelingen.

  • LinkedIn-bio

Net als je werkenbij-pagina, kan ook je LinkedIn-pagina ranken in Google. Zorg dus dat ook de informatie op deze pagina de zoekwoorden bevat waarop je gevonden wilt worden. Van het wereldwijde personeelsbestand bestaat 70% uit passieve of latente kandidaten die níet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Des te belangrijker om op LinkedIn interessant over te komen, zodat nieuwsgierigheid ontstaat en wordt doorgeklikt naar je werkenbij-site.

  • LinkedIn content

Net als bij Instagram is het ook op LinkedIn belangrijk je pagina ‘tot leven te brengen’. Deel foto’s, post interessante blogs en reageer op interactie. Alleen zo zul je merken dat het verkeer naar je werkenbij-pagina vanuit je LinkedIn-profiel gaat toenemen. Video’s delen op LinkedIn zorgt voor vijf keer meer interactie dan posts met alleen tekst; LinkedIn-live-video’s zelfs 24x meer.

  • Facebook-bio

Ook in je Facebook-bio wil je natuurlijk graag doorlinken naar je werkenbij-site. Ook hier kun je zoekwoorden toevoegen en een call-to-action gebruiken. Maar potentiële kandidaten zullen alleen doorklikken naar je werkenbij-pagina als je Facebook-bio interessant genoeg is. Voeg daar dus zeker toe waarom kandidaten juist bij jouw bedrijf moeten zijn om te solliciteren.

  • Facebook content

Leden van Facebook delen ontzettend veel, van video’s tot memes en van nieuwsartikelen tot reclame. Het is niet makkelijk om op te vallen met jouw content. Verdiep je daarom in je doelgroep en wat voor hen interessant is om te lezen. Je vergroot de kans op meer verkeer naar je werkenbij-pagina als lezers je posts interessant en leuk vinden.

#3. Campagnes: graag een doordachte strategie

Organisch snel goed vindbaar worden is dus niet makkelijk. Ook op sociale media heb je zelden zomaar binnen een maand 10.000 volgers die ook allemaal geïnteresseerd zijn in een baan bij jouw bedrijf. Om sneller resultaat te boeken als je gevonden wilt worden, kun je ook gaan adverteren. Dit kan zowel op Instagram, Facebook als LinkedIn. Maar een een simpel, gesponsord bericht aanzetten, levert niet vaak het beste resultaat. Hiervoor is een doordachte strategie nodig. Je wil immers je budget zo optimaal mogelijk inzetten. Daarnaast wil je ook je resultaten kunnen meten en optimaliseren waar nodig.

Een brand awareness-campagne helpt om je werkenbij-pagina beter gevonden te krijgen.

Een brand awareness-campagne is erg geschikt als je wil adverteren om je werkenbij-pagina beter gevonden te krijgen.  Zo’n campagne zorgt namelijk ervoor dat je bedrijf bekender wordt onder de door jouw gekozen doelgroep en je laat mensen kennismaken met jouw bedrijf.

Conclusie

Je werkenbij-pagina wordt nadat die live is gegaan nog niet zomaar gevonden. Blijf dus nadenken over je SEO, sociale media en eventuele campagnes om meer verkeer te genereren. Recruitment en marketing gaan steeds meer hand in hand. Waar recruiters hun kwaliteiten richten op de juiste kandidaat vinden voor de juiste baan, kunnen marketeers de werkenbij-pagina beter vindbaar en bekend maken onder de juiste doelgroep.

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats en marketeersMeer weten?

SendtoDeliver werkt samen met recruitmentbureaus om hun werkenbij-pagina beter vindbaar te maken. Daarnaast helpt dit bureau organisaties ook om content zoals blogs en whitepapers te schrijven en bij campagnes om de beste kandidaten aan te trekken. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Laura Beekwilder (SendtoDeliver) en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over het beter vindbaar maken van mijn werkenbij-pagina”. Bekijk hier ook meteen al haar andere artikelen.

Meer weten over Recruitment Marketing?

Op 18 en 19 november organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de tweedaagse Recruitment Marketing Automation. Leer hier alles over e-commerce, data analytics, marketing automation, inbound en outbound arbeidsmarktcommunicatie, Candidate Relation Management Software (CRM) en sourcing.

Deel dit artikel:
Laura Beekwilder

Laura Beekwilder

head of sales bij sendtodeliver
Laura Beekwilder werkt bij SendtoDeliver, experts in (onder meer) recruitment marketing automation).
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark