Groot tekort in ambachtelijke beroepen

Martijn Hemminga Op 14 april 2010
Gem. leestijd < 1 minuut 8678x gelezen
Deel dit artikel:

Ondanks dat 83% van de mensen vindt dat de ambachtseconomie belangrijk is voor Nederland, overweegt 38% van de jongeren een ambachtelijk beroep. Door vergrijzing en afnemende instroom kampt de sctor met ‘dubbele vergrijzing’ zegt Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA).

Uit het onderzoek onder 1.000 jongeren blijkt dat er vaak bij ambachtelijke beroepen nog wordt gedacht aan traditionele vaklieden zoals timmermannen, (banket)bakkers en loodgieters. Maar ook beroepen als goudsmit, ontwerpend meubelmaker en schoenontwerper zijn ambachtelijke vakken en deze creatieve ambachten zijn wel weer populair onder jongeren.

Vaktoppers gezocht
Middels campagnes en bijbehorende websites zoals Vaktoppers.nl en Creatiefvakman.nl wil de HBA jongeren interesseren voor een vak waar je moet werken met je hoofd en je handen. Daarnaast wil het HBA in de Citotoets ook aandacht hebben voor de mate waarin een leerling graag met de handen werkt. Nu meet de Citotoets alleen het IQ.

Waarde voor de economie
Ongeveer 240.000 ambachtelijke ondernemingen verschaffen momenteel werk aan ruim 900.000 mensen en zijn jaarlijks goed voor 127 miljard euro aan omzet. Dat is 8 procent van de totale omzet van het Nederlandse bedrijfsleven’. Bovendien creëren de totale sector 38,5 miljard euro aan toegevoegde waarde.
Bron: HBA

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners