Heeft het fenomeen Carrièrebeurs anno 2018 nog meer te bieden dan pennen en notitieblokjes?

Annelies Graafland Op 11 april 2018 Gem. leestijd 4 min764x gelezen
Deel dit artikel:
Heeft het fenomeen Carrièrebeurs anno 2018 nog meer te bieden dan pennen en notitieblokjes?

Heeft het fenomeen Carrièrebeurs anno 2018 nog meer te bieden dan gratis pennen en notitieboekjes? Annelies Graafland zocht het uit. En werd positief verrast.

2004. Ik studeerde nog, maar de gevreesde datum kwam steeds dichterbij: de dag van afstuderen en aan het werk moeten. Dus stapte ik samen met een studiegenootje in de trein. Op naar de Jaarbeurs in Utrecht, voor de Nationale Carrièrebeurs. Geen idee wat we konden verwachten, maar we hoopten wel antwoorden te krijgen. De belangrijkste vragen waar we mee zaten: wat staat mij te wachten als ik straks aan het werk ga? Wat als ik moet gaan solliciteren? En wáár kan ik eigenlijk solliciteren?

Campusrecruiters, die kenden we

Natuurlijk waren we tijdens bedrijvendagen, borrels en andere sociale activiteiten al een aantal keer in aanraking gekomen met verschillende campusrecruiters. Die waren een beetje net als wij, maar dan met een ander doel. Wij kwamen voor de gratis drank. Zij kwamen om onvermoede zieltjes uit de hemel van de studententijd te trekken richting de hel van het werkende leven.

Campusrecruiters wilden ons uit de hemel van de studententijd naar de hel van het werkende leven trekken

Heel wat pennen rijker

Wat bleek, toen we in Utrecht waren aangekomen? De carrièrebeurs, dat was een soort gigantische markt vol kraampjes waar ze organisaties en banen verkochten. Diezelfde campusrecruiters kwamen we ook hier weer tegen. Alleen deelden ze nu geen bier uit om mensen te overtuigen, maar pennen en notitieboekjes. Veel wijzer werden wij er overigens niet van. Wel waren we heel wat pennen rijker. De notitieboekjes belandden echter al snel in de container. Het meeslepen vonden we toch iets te veel moeite.

nationale carrierebeurs

Even scannen: wie is ‘goed bemiddelbaar’?

Over naar 2007. Daar stond ik ineens zelf op die beurs, op een stand van HBO Services (destijds een samenwerking tussen hogeschool Inholland en USG People). Ik was plots zelf die recruiter geworden die de zaal scande op kandidaten die er ‘goed bemiddelbaar’ uitzagen. De eerste uren nog redelijk kritisch; maar aan het eind van dag twee praatte ik met iedereen. Wat wij gebruikten om mensen te lokken? Tassen gevuld met: een notitieblok en een pen!

Met 5 collega’s 2 dagen beulen

Het leverde uiteindelijk niet direct veel op. Na 2 dagen met 5 collega’s intensief beulen, meerdere blaren en een kapot geprate keel wisten we een man of 20 naar een baan te bemiddelen. Best oké natuurlijk. Maar 20 uur lang searchen met 5 man had minimaal hetzelfde resultaat opgeleverd.

Het leverde niet direct veel op: 20 uur lang met 5 man searchen had minstens hetzelfde opgeleverd

Het vuur aan de schenen

Flash forward naar 2018. inmiddels meer dan een decennium verder word ik gevraagd door NUwerk.nl om te spreken op het event. Het is de bedoeling dat de interviewer en het publiek mij en een concullega van Manpower het vuur aan de schenen gaan leggen. Het onderwerp: ‘Profileer jezelf op LinkedIn: dit is waar recruiters op letten’.

De terrassen lonken…

Afgesproken met partner in crime, vriendinnetje, oud-collega en bovenal steun en toeverlaat, Willemijn de Kruif, dat zij met mij meegaat. Na een heerlijke lunch in de zon zijn wij ervan overtuigd dat niemand komt opdagen. Het is voor het eerst 21 graden, de terrassen lonken en het eind van de dag nadert. We kijken nog even treurig naar de zon en de terrassen in de Pijp en vertrekken dan naar de RAI.

Nog steeds: overal pennen!

Als ik de beurs oploop herken ik al twee dingen: standjes en pennen. Er zijn nog steeds overal pennen! We halen een drankje. Ik zorg voor een extra laag poeder op mijn gezicht (geen geglim onder de lampen) we maken een wc-selfie (omdat het kan) en vertrekken naar de ruimte waar het moet gaan gebeuren.

pennen carrierebeurs

Terwijl er werkzoekenden naar mij toe komen met allerlei vragen, ik mijn concullega’s leer kennen en zie hoe de ruimte wordt geïnstalleerd valt het mij op dat de zaal steeds verder volloopt. En hij blijft maar vollopen. Het eerste dat ik denk: ‘De studentenmentaliteit is duidelijk veranderd’. Dan kijk ik nog eens goed om mij heen. Dit zijn zeker niet allemaal bijna-afgestudeerden. Van allerlei leeftijden zie ik mensen in de zaal een plekje vinden.

ik merk dat mensen de notitieboekjes gebruiken! Ze hebben aantekeningen gemaakt!

Een uur lang vragen beantwoorden volgt. Over de algoritmes van LinkedIn bijvoorbeeld, over competenties, en over het nut van vrijwilligerswerk. Allerlei voor de hand en minder voor de hand liggende vragen krijg ik op me afgevuurd. En ik merk dat mensen de notitieboekjes gebruikt hebben! Ze hebben aantekeningen gemaakt! Ze komen naar mij toe na de presentatie. Stellen nog meer vragen. Vragen advies. Zijn enthousiast. Ze zijn geïnspireerd. Sterker nog: ze zijn geholpen.

nationale-carrierebeurs

Beste carrièrebeurs ooit

Een uur na het einde van het interview stap ik in de auto. Positief verrast. Vol energie. Beste carrièrebeurs ooit! (En ik heb naast een pen ook een Jobbird-labello gescoord!)

annelies graafland randstad roerig jaar voor recruitersDit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Randstad Recruitment Center.

Lees haar eerdere blogs:

Of lees hier alles van Annelies

Deel dit artikel:
Annelies Graafland

Annelies Graafland

Recruiter & Arbeidsmarkt Projectmanager bij Randstad
Ze noemen haar: Alice in Wonderland. Want: 'Een avontuur is het beste cadeau wat je kan geven of krijgen. Mijn vrolijke gekheid is mijn beste competentie. En ik ben gek op het recruitmentvak!' Als projectmanager Recruiter bij Randstad Nederland is ze dagelijks bezig met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het vlak van recruitment. 'Daar verdiep ik mij in het verbeteren van de succesformule voor het maken van de perfecte match. Want recruitment gaat verder dan het kwartetten tussen harde en zachte eisen. De succesformule bij Randstad is: #Human Forward. Slim, Kritisch en Persoonlijk. Dit betekent voor mij dat dit ook vraagt om een stukje eigenwijsheid en dat je ook kijkt naar onmogelijkheden die mogelijk zijn.'
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.