Heleen Stoevelaar: ‘Succes in referral kan niet zonder goed uitgedachte processen’

Een succesvolle referralcampagne is niet alleen een campagne waarmee je veel namen binnenhaalt. Succes zit hem juist ook in het proces, de implementatie én de opvolging, legt Heleen Stoevelaar uit. Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Werf& gastredacteur Op 16 januari 2024
Gem. leestijd 3 min 1001x gelezen
Deel dit artikel:
Heleen Stoevelaar: ‘Succes in referral kan niet zonder goed uitgedachte processen’

We willen meer, meer, meer kandidaten! Dat kan! Dat is goed nieuws! Meer kandidaten betekent dat je je basis op orde moet hebben… In de afgelopen 20 jaar zijn we, gelukkig, steeds meer gaan automatiseren, innoveren en proberen. We zien door de bomen het bos niet meer in het landschap van recruitmenttech dat ons helpt om ‘the human touch‘ te blijven waarborgen in onze processen. Wat betekent dit voor referral recruitment?

In de afgelopen 20 jaar zijn we, gelukkig, steeds meer gaan automatiseren, innoveren en proberen.

Je kúnt geen succesvol strategisch referralprogramma in je organisatie hebben als je de processen niet goed hebt uitgedacht, geïmplementeerd hebt en vervolgens ook goed uitvoert. Deze drie schakels zijn van het allergrootste belang.

#1. Proces

Waar, wanneer en hoe kun je aandragen? Waar komen jouw gegevens terecht én die van je aangedragen kandidaat? Wie doet de opvolging, vindt er een beloning plaats, etc. Door het proces volledig uit te tekenen, wat past binnen jouw organisatie, kun je vervolgens ook de verantwoordelijkheden benoemen....

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van Heleen Stoevelaar, Founder van The Referral Company, is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand verschijnt. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners