Het gezicht van succes: hoe het uiterlijk van een CEO winst voorspelt

Anja van Kemenade Op 30 april 2015
Gem. leestijd 3 min 4626x gelezen
Deel dit artikel:
Het gezicht van succes: hoe het uiterlijk van een CEO winst voorspelt

Je netjes aankleden. Je baard scheren. Een flinke glimlach op je gezicht.  Oftewel: een goede eerste indruk achterlaten. Natuurlijk proberen we het allemaal, maar toch lukt het de één beter dan de ander. Oneerlijk, maar waar. Hoe kan dat?

Onderzoek laat zien dat fysieke eigenschappen van gezichten behoorlijk wat invloed hebben op onze inschatting van andermans persoonlijkheid, competenties en betrouwbaarheid. Laten we dat eerst eens testen.

Hieronder zie je twaalf foto’s van CEOs van willekeurige bedrijven. Kijk naar de plaatjes en probeer in te schatten welke directeur bij het meest winstgevende en welke bij het minst winstgevende bedrijf hoort. Zet ze in de volgorde van de meeste naar de minste winst. Zo meteen bekijken we de antwoorden.


Bron: inc.com: Faces of siucces: You can judge a leader’s appearance

Het gezicht van een leider

Als leider van een bedrijf doet een CEO er goed aan om de persoonlijkheidskenmerken van een leider te bezitten. Want leiderschap wil je natuurlijk uit kunnen stralen, naar zowel werknemers als naar klanten. Er bestaat helaas nog geen bewijs dat er een relatie is tussen de persoonlijkheid van een bedrijfshoofd en het financiële succes van het bedrijf, maar er is wél onderzoek dat aantoont dat eigenschappen die we koppelen aan leiderschap af te lezen zijn van iemands gezicht. Competent, betrouwbaar, charismatisch, maar ook volwassen. Allemaal kenmerken die we toekennen aan leiders én onbewust aflezen van gezichten.

Maar het feit dat we deze typische leiderseigenschappen van iemands gezicht kunnen aflezen, betekent nog niet dat diegene ook een financieel succesvol bedrijf leidt. Stel, je ziet op zondagochtend Bill Gates in zijn joggingpak door het park rennen: zou je je dan kunnen voorstellen dat hij een miljardenbedrijf heeft geleid? Of zie je een vriendelijke, ietwat nerderige man die tevergeefs probeert iets aan zijn conditie te doen? Dat is de vraag die psychologen Rule en Ambady wilden beantwoorden: Is het typische ‘leidersgezicht’ ook de leider van het meest winstgevende bedrijf?

Tijd voor een andere leider?

Je raadt het al: uit de resultaten bleek dat gezichten die hoog scoorden op leiderschapseigenschappen inderdaad hoorden bij directeuren van de meest succesvolle bedrijven. Dit effect werd ook gevonden voor de gezichten die hoog scoorden op eigenschappen van macht. Deze bevindingen suggereren dat onbewuste informatie die we halen uit gezichten niet alleen iets zegt over onze subjectieve voorkeur, maar ook over objectieve prestaties van een persoon.

Dreigen de cijfers van jouw bedrijf in het rood te lopen? Dan is het dus misschien tijd om iemand anders als leider naar voren te schuiven.

Terug naar de test

Dan nu het grote moment. Zie hieronder de antwoorden van de test in volgorde van meeste naar minste winst:

J. David J. O’reilly (Chevron)

G. James Mulva (Conoco Phillips)

C. H. Lee Scott Jr. (Walmart)

H. William Clay Ford Jr. (Ford)

K. Meg Whitman (eBay)

E. Mark A. Ernst (Fiserv)

B. William Wrigley Jr. (Wrigley)

D. Stephen F. Bollenbach (Hilton Hotels)

L. William V. Hickey (Sealed Air)

F. Timothy M. Manganello (BorgWarner)

A. Cristobal Conde (Sungard)

I. Rick Wagoner (GM)

Herkende jij het gezicht van succes?

PS: Viel je ook op dat er maar één vrouw tussen zat? Lees in mijn vorige blog waarom slechts één op de tien topmanagers in het bedrijfsleven vrouw is.

 

Jari KloFoto jarippenburg, Insights Consultant bij Steam, schrijft regelmatig blogs over de wetenschap achter alles wat met arbeidsmarktcommunicatie te maken heeft.

 

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners