
Cowboys is een creatief recruitment marketing agency en Cooble is dé specialist op het gebied van sourcing. Samen hebben we in 2022 de Sourcing Benchmark gelanceerd. Voor het eerst is er een organisatie die alle data en inzichten met betrekking tot sourcing deelt. Van gemiddelde response rate tot aan hoeveel uur aan sourcing je gemiddeld nodig hebt om een hire te realiseren.
Tot nu toe was er niet zoveel diversiteit in data over sourcing openbaar beschikbaar.
Tot nu toe was er niet zoveel diversiteit in data over sourcing openbaar beschikbaar. Organisaties hadden dus geen idee of hun sourcing-activiteiten goed waren. Met de Sourcing Benchmark breken we daarnaast een lans om sourcing te scheiden van recruitment, omdat wij oprecht geloven dat een recruiter geen sourcer is en de gevraagde skills wezenlijk verschillen. Door de functies te splitsen zal het recruitmentvak naar een hoger niveau worden getild en het openbaren van de data zal hieraan wezenlijk bijdragen.
Prestaties evalueren
Door de Benchmark kun je prestaties evalueren door het te vergelijken met de industriestandaarden. Dit kan organisaties helpen gebieden te identificeren waarin ze tekortschieten en strategieën te ontwikkelen voor verbetering. Als onze Benchmark aantoont dat een bepaalde stap in het sourcingproces minder presteert dan de industriestandaarden, kan de organisatie procesverbeteringen implementeren om bijvoorbeeld een hogere conversie te krijgen. Door te benchmarken tegen industriestandaarden kunnen organisaties een concurrentievoordeel behalen door gebieden te identificeren waarin ze beter presteren dan hun concurrenten.
De Sourcing Benchmark stelt organisaties in staat om overperformance te communiceren naar in- en externe stakeholders.
Daarnaast stelt onze Sourcing Benchmark organisaties in staat om overperformance te communiceren naar stakeholders binnen en buiten de organisatie. Dit helpt hen vervolgens weer meer talent aan te trekken en draagvlak te creëren bij directie en hiring managers. De Sourcing Benchmark overstijgt daarmee sec het delen van (sourcing) data. Doordat wij de eerste en enige zijn die dergelijke data deelt, tillen wij het hele vakgebied naar grotere hoogten.
Wat was de impact van de case?
De Sourcing Benchmark is in totaal ruim 4.000 keer via Werf& bekeken. We hebben hiermee een aanzienlijk deel van de Nederlandse recruitmentwereld bereikt. Daarnaast is de whitepaper 138 keer gedownload. Ook is deze talloze keren gedeeld via e-mail, LinkedIn DM’s en Whatsapp – alleen hier zijn geen cijfers van bekend. In totaal zijn er 4 kwartaaloverzichten en 1 jaaroverzicht Sourcing Benchmarks uitgebracht en en zijn er 34 keer social media post geplaatst.
De Sourcing Benchmark is elk kwartaal gepubliceerd en over heel 2022 is een jaarverslag gemaakt.
De Sourcing Benchmark is ieder kwartaal gepubliceerd en over heel 2022 is een jaarverslag gemaakt. Om het toegankelijk te maken voor een groot publiek en meer mensen enthousiast te maken over sourcing hebben we de content uitgebracht in aantrekkelijke en visuele vorm: whitepapers, infographics, sociale media posts en video’s voor social.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Onze case moet winnen omdat dit initiatief een hoger doel dient dan die enkel van 1 organisatie. We proberen hiermee het hele vakgebied sourcing – en ook recruitment – verder te professionaliseren en het mooie vak de aandacht te geven die het verdient. Daarnaast hopen we meer organisaties te inspireren ook hun sourcing data te delen, zodat we meer transparantie en openheid krijgen over de resultaten van recruitmentprocessen.
Door industriestandaarden te definiëren kunnen we het vertrouwen in recruitment verhogen.
Door de procesonderdelen van recruitment te ontleden en hierop per stap in te zoomen en industriestandaarden te definiëren, kunnen we het vertrouwen in recruitment verhogen. Ook kunnen stakeholders beter geïnformeerde beslissingen nemen en hierdoor ook innovatie aanmoedigen.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Cowboys is een recruitment online marketing bureau die de nieuwe generatie begrijpt en talent weet te bereiken. Lars, co-founder van Cowboys, houdt van uitdaging, creativiteit en vernieuwing en helpt recruitmentafdelingen en -organisaties met innovatieve online marketingstrategieën en -campagnes.
- Cooble is een bedrijf met 47 sourcing specialisten die zoeken naar het best passende talent voor uiteenlopende branches en diverse functiegroepen. Zij vinden onvindbare talenten aan de hand van proactief zoeken en identificeren van geschikte kandidaten. Vinden en Verleiden. Oprichters Milou, en Jan-Karel werken met de Cowboys al enkele jaren samen.
Meer weten?
Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.