Hoe de zorg de ‘sweet spot’ in zijn werving zoekt

De zorg is een van die sectoren die momenteel nog wel volop mensen werft. Welke strategie wordt daarbij zoal ingezet? Inge Beckers geeft een kijkje in de keuken…

Inge Beckers Op 31 augustus 2020
Gem. leestijd 4 min 975x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe de zorg de ‘sweet spot’ in zijn werving zoekt

Een vakgenoot uit de zorg vroeg mij laatst: ‘hoe kun je nu nog kandidaten werven voor de zorg?’ Hoe verschrikkelijk belangrijk de zorg is behoeft geen toelichting. Samen met bijvoorbeeld Politie & Defensie staat de Zorg hoog op de lijst cruciale beroepen. Toch vraag ik mij stellig af of de geweldige inzet die de zorg heeft geleverd tijdens de coronacrisis het imago op de arbeidsmarkt op een positieve manier heeft beïnvloed.

De ‘helden van de zorg’

Werken in de zorg is belangrijk. Het is een vitaal beroep, je hebt direct impact op iemands leven en daarom zoekt de zorg mensen die topprestaties kunnen leveren. In wervingscampagnes zie je dit beeld ook veelvuldig terug:

Beeld van de wervingscampagne van Noordwest Ziekenhuisgroep, onder de noemer: ‘Als je nog beter wilt worden dan je al bent’.

Recente uiting van de campagne van Maxima MC: De zorg voor elkaar. Daar word jij beter van. 

Helaas geen topsalaris

In ruil voor deze topprestaties krijgt iedereen die in de zorg werkt helaas geen topsalaris. In de krant, op radio en tv spreken zorgprofessionals zich op dit moment ook allesbehalve positief uit over hun werk. Velen zijn teleurgesteld in de waardering die ze krijgen voor hun werk. Alleen applaus? Leuk, maar niet genoeg, zo hoor je vaak.

‘Waardering in de breedste zin van het woord’

Werk is een ruilmiddel waarin medewerkers waarde inbrengen en waarvoor ze iets van waarde terugkrijgen. Voor wat, hoort wat. Niet alleen salaris, maar het totale plaatje van primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk.

Waardering is ook: een compliment krijgen als je iets goeds hebt gedaan.

Waardering is ook: een compliment krijgen als je iets goeds hebt gedaan. Dat jouw bijdrage opgemerkt wordt en van uitgesproken waarde is, zodat je gemotiveerd blijft. Het internationale engagement-onderzoek van Gallup bestaat uit 12 vragen. Eén van de vragen is: ‘Heb je de afgelopen 7 dagen een compliment gehad op je werk?’ Gemiddeld genomen heeft 20% van de medewerkers het gevoel niet gewaardeerd te worden voor het werk wat ze doen. In de zorg ligt dit percentage hoger.

De grote ontevredenheid

‘Dé grote ontevredenheid gaat niet opgelost worden met wat extra salaris’, zegt Tommie Niessen. Deze verpleegkundige, misschien wel de bekendste van Nederland, was onlangs nog te gast bij Jinek en sprak daar over waardering in de breedste zin van het woord. De zorg, zei hij daar, ‘heeft structurele hervormingen nodig om bureaucratie, werkdruk en het grote personeelstekort in de zorg aan te pakken.’

‘Dé grote ontevredenheid gaat niet opgelost worden met wat extra salaris.’

Zorgorganisaties die bezig zijn met onderscheidende recruitment en arbeidsmarktcommunicatie weten dat. Voor de huidige zorgprofessionals gaat het niet alleen om het salaris, maar om de arbeidsomstandigheden. En dat met name de werkdruk, de continue druk die het personeelstekort veroorzaakt, die zorgt voor ongewenste uitstroom. 

Op zoek naar de ‘sweet spot’

Wat hebben mensen nodig om de keuze te maken om in een bepaalde sector of specifiek voor een bepaalde werkgever te werken? De doelgroep op de arbeidsmarkt wil weten hoe het ‘écht’ is om in de zorg te werken. Mensen willen weten of het bij hen past. Inzage in waarden en drijfveren van (potentiële) kandidaten is daarom heel belangrijk. Dat is de sweet spot.

In ‘The Real World’ geven zorgprofessionals van HMC aan dat ze het belangrijk vinden om de ‘teamspirit’ in beeld te brengen. En de drijfveer ‘bereidheid’. De absolute bereidheid om voor elkaar en voor de patiënten klaar te staan. De wil om in een team samen te werken. Natuurlijk moet je houden van hard werken, maar je kunt ook relativeren en je hebt humor. Wil je dus ervoor zorgen dat mensen vaker voor een opleiding of beroep in de zorg kiezen? Neem dan zorgvuldig de drempels die mensen ervaren onder de loep. Ga op zoek of je aanpassingen kunt doorvoeren. Bedenk oplossingen, wees creatief!

Dé magneet

Tot slot is en blijft goed werkgeverschap dé magneet voor verbinding en werving. Met een Employer Value Proposition breng je dit in kaart. Wat heb jij als werkgever te bieden aan (toekomstige) medewerkers? Hoe geef je dit vorm in je werving op korte termijn en op (middel)lange termijn? Als je dit weet, wordt werving daarna ook een stuk makkelijker.

Meer weten? Kom naar het seminar

De auteur van dit artikel, Inge Beckers, adviseur HR-communicatie, gespecialiseerd in branding en engagement, is 24 september een van de sprekers op het seminar Beter werven in de zorg voor tips, inspiratie en verbeteringen voor jouw werving van nu en die van morgen en overmorgen. Giselle Straathof en Manouk Backer van Amsterdam UMC zullen dan meteen de praktijk van alledag bespreken.

Lees ook

Deel dit artikel:

Inge Beckers

Adviseur HR-communicatie & Arbeidsmarktcommunicatiebij Inge Beckers | Interim | Inspiratie | Interventies

Premium partners Bekijk alle partners