Hoe bij het OM employer branding en sourcing bij elkaar komen

Moet je in de huidige krapte inzetten op zelf sourcen? Of toch meer vertrouwen op employer branding? Bij het OM hebben ze gekozen voor: allebei. Want daarmee maak je pas echt ‘superkracht’ los, aldus Milou Verhoeks (Cooble).

Peter Boerman Op 08 mei 2023 Gem. leestijd 3 min663x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe bij het OM employer branding en sourcing bij elkaar komen

Vol inzetten op het zelf benaderen van kandidaten en hen dan proberen te overtuigen? Of toch zélf allerlei content maken om kandidaten te informeren over hoe het werken bij jou is, en hen daarmee proberen te verleiden? In de huidige arbeidsmarkt leggen de meeste werkgevers de nadruk op een van beide recruitment-strategieën. Maar bij het Openbaar Ministerie zien ze juist de meeste waarde in een combinatie van beide, dus: zowel employer branding als sourcing.

‘Ik merk dat ik potentiële kandidaten steeds minder hoef uit te leggen.’

‘Een superkracht’, noemt Milou Verhoeks het zelfs, waarover ze ook zal vertellen tijdens Werf& Live op 16 mei, waar ze de case van het OM vooral zal belichten vanuit haar rol: die van de sourcing. Al bijna twee jaar is ze vanuit Cooble betrokken bij de eerste contacten tussen het OM en potentiële kandidaten, en daar ziet ze dagelijks de meerwaarde als een werkgever tegelijk ook werkt aan employer branding. ‘Ik merk dat ik daardoor steeds minder hoef uit te leggen, het gaat sneller voordat mensen enthousiast worden, en je kunt sneller de diepte in, omdat ze vaak al iets over werken bij het OM gezien of gehoord hebben.’

250 nieuwe officieren van justitie

Het Openbaar Ministerie kampt al geruime tijd met een flink tekort aan Officieren van Justitie. Het werk wordt steeds complexer en vraagt om meer specialisatie en maatwerk. Er is sinds vorig jaar wel een aanvalsplan (‘Arbeidsmarktstrategie en modernisering opleiden’) onder leiding van Mano Radema (van Maan Consultancy), dat dat tekort te lijf wil gaan. Het streven is om hiermee in 3 jaar tijd 250 nieuwe officieren van justitie aan te trekken en deze groep binnen 5 jaar klaar te stomen voor de zittingszaal.

‘Kandidaten die meer willen weten kan ik nu gewoon een linkje naar de podcast sturen.’

De opleiding zelf duurt 2 jaar. Via de opgezette arbeidsmarktcampagne in combinatie met de sourcing zijn de nodige officieren in opleiding hiervoor al binnengehaald, vertelt Verhoeks. ‘Er zijn voor de opleiding 2 instroommomenten per jaar. We doen nu 1 maand voor de start daarvan een webinar, waarin iedereen vragen kan stellen aan een officier van justitie. De eerste keer hadden we daarvoor 190 aanmeldingen, de keer erop al 240. We hebben nu ook een podcast Het oordeel van de officier. Dat is superhandig voor mij. Kandidaten die meer willen weten over de organisatie, kan ik nu gewoon een linkje sturen.’

Tweerichtingsverkeer

De gemaakte content maakt het niet alleen Verhoeks makkelijker om kandidaten te interesseren, het is ook tweerichtingsverkeer, vertelt ze. ‘Het gaat hand in hand, versterkt elkaar echt. Als zij aan de slag willen met de website bellen ze eerst mij: wat hoor jij vanuit de doelgroep? Wat zijn de meest gestelde vragen? En dat resulteert dan weer in een blokje FAQ op de site. Ik hoorde bijvoorbeeld vaak de vraag: kan ik het combineren met mijn gezin? Daar hebben we nu dus op de site ook meer aandacht aan besteed.’

‘Ik kreeg vaak de vraag: kan ik het combineren met mijn gezin? Daar hebben we nu dus op de site meer aandacht aan besteed.’

En toen de officieren van justitie eerder dit jaar dreigden met acties en stakingen, kwam er ook een vraag bij Verhoeks terecht. ‘Ik spreek natuurlijk veel mensen. Vanuit employer branding wilden ze toen weten: maken mensen zich daar zorgen over? Moeten wij daar ook wat over naar buiten brengen?’ Waarmee ze maar wil zeggen: het werkt het beste als je goed samenwerkt. ‘Vaak zit je als sourcer op een eilandje. Maar hier doen we het echt met elkaar, als partners. Wij sourcen ook echt uit naam van de organisatie. Dan kun je veel meer zijn dan een extern bureau.’

Beeld van de werkenbij-site van het OM

Het tekort in Limburg

De rol van de recruiters bij het OM verandert hierdoor ook, ziet Verhoeks. Ze worden meer spin-in-het-web, brengen enerzijds employer branding en anderzijds de sourcers bij elkaar. Eén keer in de week hebben de betrokkenen nu contact met elkaar om af te stemmen. Waar is iedereen mee bezig? Waar liggen de accenten? Zo kan Verhoeks ook op bepaalde groepen meer focus leggen. ‘Er is bijvoorbeeld met name in de regio Limburg een groot tekort. Dan kunnen we daar extra op sourcen. En in Rotterdam speelt diversiteit een grote rol. Dan kunnen we ook daar in onze sourcing meer op letten. Dat is het fijne van zo’n lange samenwerking.’

In de podcastserie kwam bijvoorbeeld onder meer Roy Nanhkoesingh voorbij (zie foto), die eerder nog uitgebreid in de Volkskrant werd geportretteerd als officier van justitie met tattoo’s, en die vertelde hoe discriminatie ook hem ten deel viel. Dat laat zien dat het ‘niet meer de stijve officier van justitie is, maar dat het onder de toga ook gewoon een mens is’, aldus Verhoeks. Dat is trouwens ook een groot voordeel aan het werk bij het OM, zegt ze: de officieren van justitie werken zelf graag mee aan de werving. ‘Dat werkt voor deze doelgroep ook echt perfect. Zeker studenten willen het verhaal het liefst van henzelf horen.’

Het recruitmentteam van het OM, met daarbij de sourcers en employer branders, met op de voorgrond Mano Radema (midden) en Milou Verhoeks (rechts):

Meer weten?

Benieuwd naar het hele verhaal van Milou Verhoeks over de case bij het Openbaar Ministerie? Schrijf je dan in voor Werf& Live op 16 mei. Kijk hier voor meer informatie, of bestel meteen je tickets:

Werf& Live

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

123film
Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Apply
BRANDMANNEN
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Cooble
Digitaal bureau Elephant
Employer Brand Builders
Freshheads
Guruz
iD Employer Marketing & Media
Indeed
Intelligence Group
JEX
Jobdigger
LEF Media
Monsterboard
Pro Contact
Radancy
RAFT
Recruitercode
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
Recruitment Valley
RecruitNow
SendtoDeliver
Staff Capital
SteamTalmark
Textmetrics - Smart AI writing software voor  tekstoptimalisatie
the HERD
Tigris
Timetohire
ToTalent.eu
Undutchables Recruitment Agency
WBNRS
Wees Vaardig
Your Talent Agency