Hoe je met een master recruitmentsite 7 employer brands in de markt zet (inzending A.S. Watson Benelux)

Het ontwikkelen van 7 mobile first gebruiksvriendelijke, beheersbare, unieke sites om het aantal (mobiele) bezoeken en de (mobiele) conversie te verhogen. Lees de hele case van A.S. Watson Benelux die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 12 maart 2021
Gem. leestijd 3 min 494x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je met een master recruitmentsite 7 employer brands in de markt zet (inzending A.S. Watson Benelux)

Omschrijving van de case

Met de winkelformules Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper en ICI PARIS XL had A.S. Watson Benelux in 2019 ruim 900.000 bezoekers op de werkenbij-sites, ruim 200.000 sollicitanten per jaar en ruim 25.000 aannames. Ondanks deze aantallen lukte het niet om alle vacatures in te vullen.

We besloten nieuwe carrièresites gekoppeld aan een nieuw ATS-systeem te implementeren.

We stelden onszelf drie vragen. Eén daarvan was: trekken onze wervingscampagnes en carrièresites wel de juiste mensen aan? We besloten om onder andere nieuwe carrièresites gekoppeld aan een nieuw ATS-systeem te implementeren. Het doel hiervan was het bouwen van mobile first gebruiksvriendelijke, beheersbare maar toch unieke websites per winkelformule om zo het aantal bezoeken en de conversie op onze websites te verhogen.

Eén op maat gemaakt masterframe

Om efficiencyredenen hebben we gekozen om samen met Maximum één op maat gemaakt masterframe te ontwikkelen. Dit betekent dat het framework van elke website hetzelfde is, maar dat er per website gevarieerd kan worden met kleuren, logo’s, lettertypes en content. Zo kun je met één masterframe zeven uniforme websites maken die wél stuk voor stuk een eigen look & feel hebben.

De content is zoveel mogelijk geproduceerd met eigen medewerkers.

De content hebben we zoveel als mogelijk geproduceerd met onze eigen medewerkers. Ook hebben we alle vacatureteksten herschreven in een bij elke winkelformule passende tone-of-voice. De vacatureteksten zijn voorzien van creatieve tools; denk aan een tool waarmee je je salaris kunt berekenen en een reistijdcalculator mét Spotify-afspeellijst voor onderweg.

De websites zijn gekoppeld met het nieuw geïmplementeerde ATS-systeem Cornerstone. Op zo’n manier dat kandidaten geen account hoeven aan te maken voordat ze kunnen solliciteren. Het masterframe is daarnaast gekoppeld aan een speciaal ontwikkelde vacancy store: een centrale plek voor alle vacatures. Zoekt een kandidaat naar een vacature bij Kruidvat, maar is die niet beschikbaar? Dan wordt de kandidaat automatisch gewezen op de vacatures bij Trekpleister in zijn of haar postcodegebied of andersom. De websites voor de Belgische markt zijn daarnaast tweetalig.

Wat was de impact van de case?

In de periode van 11 november 2019 (livegang Trekpleister) tot 31 december 2020 (toen waren alle Nederlands websites live, vijf in totaal, dus over deze periode en deze websites gemeten) hebben we de volgende resultaten bereikt:

  • 580.309 unieke websitebezoekers
  • 407.792 bezoekers bekijken ook daadwerkelijk een vacature
  • 195.485 bezoekers zijn een sollicitatie gestart
  • 144.220 bezoekers hebben een sollicitatie voltooid
  • 70% van onze bezoekers bekijkt een vacature
  • 33,6% start een sollicitatie
  • Conversieratio gestegen van 10,9% naar 24,8% (ruime verdubbeling+127,5%).
  • De conversie op mobiel is met 71,8% gestegen.
  • Mobiele verkeer o.b.v. unieke bezoekers is met 58% gestegen (cumulatief Trekpleister en Kruidvat).

Met de komst van de nieuwe websites is de conversie dus verdubbeld en de conversie mobiel ruim gestegen. Dit was het doel wat wij ook voor ogen hadden met een mobile-first website én laagdrempelig solliciteren (zonder cv voor bepaalde doelgroepen en in de toekomst zelfs via WhatsApp-solliciteren!).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De case van A.S. Watson Benelux verdient het om te winnen, omdat we met het opleveren van één masterrecruitment website + duplicaten in staat zijn geweest om onze doelen ruim te behalen:

  • Elk brand afzonderlijk in de markt zetten en gebruikmaken van de sterke werkgeversmerken.
  • Aansluitend bij de (jonge) doelgroep (kort sollicitatieformulier, veel beeld).
  • Beheersbare sites die optimaal gebruikmaken van elkaars functionaliteiten (cross-selling).
  • Zoveel mogelijk functionaliteiten verbonden aan websites (referral, WhatsApp solliciteren).
  • Optimaal meetbaar door middel van dashboards, in combinatie met wervingscampagnes.

a.s watson benelux

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners