Hoe je van elke medewerker een marketeer én een recruiter maakt

In élke medewerker van de organisatie schuilt zowel een marketeer als een recruiter. Je moet hen alleen weten te activeren, zegt Patrick De Pauw (Social Seeder). Maar hoe doe je dat dan precies?

Peter Boerman Op 03 februari 2021 Gem. leestijd 3 min670x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je van elke medewerker een marketeer én een recruiter maakt

‘Eigenlijk is het heel simpel’, zegt Patrick De Pauw, oprichter en CEO van Social Seeder. ‘Als je medewerkers vraagt om het verhaal van je organisatie te doen, is de impact daarvan heel groot. De impact van wat mensen andere mensen vertellen is wereldwijd veel groter dan de impact van welke advertentiecampagne dan ook. Maar op een of andere manier lijken veel organisaties dat idee wel verloren.’

‘Mensen zijn nu meer dan ooit bereid om iets te delen over hun organisatie.’

En precies in dat gat stapt hij in met zijn bedrijf. Op maandag 8 februari zal hij erover vertellen, tijdens de Webinar Week van Werf&. In zijn webinar wil hij laten zien hoe je het zo makkelijk mogelijk kunt maken om medewerkers te betrekken bij ‘het verhaal van de organisatie’. Zodat je niet alleen je merk versterkt, maar het ook makkelijker dan ooit maakt om nieuwe medewerkers aan te trekken en vacatures te vervullen. Iets waar juist in coronatijd veel resultaat uit te verwachten is, benadrukt hij. ‘Mensen zitten nu immers meer dan ooit achter hun pc, en op sociale media. En mensen zijn nóg meer bereid om iets te delen over hun organisatie.’

‘Mensen zijn best fier’

Veel medewerkers zijn gemiddeld genomen namelijk ‘best fier’ op de organisatie waarvoor ze werken, aldus De Pauw. ‘Maar heel weinig mensen tonen die fierheid uit zichzelf. Dat is waar wij organisaties mee kunnen helpen.’ Inmiddels meer dan 250 klanten gebruiken daarvoor de Social Seeder-software, waaronder bijvoorbeeld ook veel universiteiten, ziekenhuizen, gemeentes, en ngo’s. Zij kunnen met een paar drukken op de knop hun medewerkers vragen content te delen,op het sociale platform dat ze zelf willen.

‘Medewerkers zijn geen wandelende reclamezuilen.’

Voor veel van de organisaties blijkt de kracht van sociale media een soort ‘verborgen goudmijn’. ‘Je moet medewerkers nooit zien als wandelende reclamezuilen. Maar ze willen best naar buiten met een goed verhaal. En we zien ook hoe goed dat werkt. Hoe meer authentiek je verhaal, hoe meer het gedeeld wordt. Dat blijkt universeel wel een factor 10 verschil te maken ten opzichte van een commercieel verhaal, in zowel mensen die het delen als mensen die het lezen. En voor bedrijven die het helemaal snappen, loopt dat wel op tot een factor 50.’

Met Branson en Obama

Zelf ontdekte hij ooit de kracht van sociale connecties op een lunch op het Google-hoofdkantoor, waarvoor hij was uitgenodigd als marketeer in de reiswereld. Enkele andere gasten? De toenmalige president Barack Obama en Richard Branson, om er een paar te noemen. Op de vlucht terug bedacht hij dat menselijke connecties veel invloedrijker zijn dan welke andere marketingtools ook. En besloot vervolgens een bedrijf te bouwen om die kracht ook beter te leren benutten.

‘Als jouw vrienden zeggen dat iets mooi werk is, dan zal dat wel kloppen toch?’

‘Veel medewerkers zijn van goede wil, maar weten niet wat te delen, of zeggen er geen tijd voor te hebben. Daarom moet je hen dat makkelijk maken’, zegt hij. Juist voor recruitment kan dat volgens hem van grote waarde zijn. Niet alleen omdat jouw medewerkers waarschijnlijk veel mensen kennen die bij je organisatie kunnen passen. Maar ook omdat commerciële campagnes aan geloofwaardigheid hebben ingeboet. Maar als je vrienden zeggen dat iets mooi werk is, zal dat wel kloppen toch? ‘Als je op een goede manier employee advocacy inzet, heb je veel minder kosten aan marketing, sales en employer branding-campagnes’, aldus De Pauw.

Databedrijf

Door veel klanten te faciliteren in het vertellen van hun verhaal, heeft Social Seeder de laatste jaren een schat aan data opgebouwd, vertelt De Pauw. ‘Daardoor kunnen wij het effect van employee advocacy op sales en recruitment ook steeds beter meetbaar maken. Met Social Seeder worden we steeds meer de brug tussen interne en externe communicatie. We kunnen bijvoorbeeld benchmarken hoe goed jouw boodschappen ten opzichte van die van de concurrentie.’

Alles wat op het platform gebeurt, gebeurt via ‘intrinsieke goesting’.

In die data zit de meeste waarde, denkt hij. ‘We hebben rigoureus ervoor gekozen ons platform in te richten zónder gamification. Dat wil dus zeggen dat organisaties geen rechtstreekse beloningen geven als hun medewerkers iets delen via sociale media.’ Alles wat gebeurt, gebeurt dus via ‘intrinsieke goesting’, zoals De Pauw mooi op z’n Vlaams zegt. En juist dát maakt het ook wetenschappelijk interessant, vertelt hij. ‘We werken daarom nu ook samen met UGent om naar de effecten te kijken. Als je er gamification aan zou verbinden, zou je nooit zulke conclusies kunnen trekken.’

Conversietracker

Mensen delen content dus niet omdat ze er een beloning voor krijgen, maar omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om het te delen, omdat ze trots zijn op wat ze anderen kunnen vertellen. Daarvoor is dus wel een authentiek verhaal essentieel, zegt De Pauw. ‘Wij zijn geen contentbedrijf. Maar we zien wel dat als bedrijven onze software gebruiken om een commercieel verhaal te vertellen, dat mensen daar doorheen prikken.’

‘Als bedrijven onze software gebruiken om een commercieel verhaal te vertellen, prikken mensen daar doorheen.’

Sinds oktober vorig jaar heeft het bedrijf in het Belgische Vilvoorde zelfs een tool om dat te bewijzen: een zogenoemde ‘conversietracker’. ‘Daarmee kunnen we bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je bereikt, maar ook hoeveel daarvan zich inschrijven voor een nieuwsbrief, en hoeveel mensen hun cv achterlaten.’

Gepensioneerden en alumni

Social Seeder bouwt als het ware ‘virtuele cafés’ waar mensen met andere mensen spreken over jouw bedrijf, zoals hij het noemt. In die cafés is trouwens voor velen plaats, zegt hij: ‘We zien de laatste tijd bijvoorbeeld dat ook gepensioneerden en ex-medewerkers best graag content van je organisatie willen delen. Bedrijven vergeten vaak deze grote groepen ambassadeurs. Maar het gaat vaak om mensen met een groot netwerk. En als je verhaal goed is, is er in feite geen limiet aan wie jouw ambassadeurs zijn.’

In het virtuele café is voor iedereen plaats. En de toegang is er gratis.

Oftewel: in het virtuele café is voor iedereen plaats. En de toegang is er gratis. Je moet alleen nog even zorgen dat mensen een mooi verhaal hebben om over te praten.

webinar week beeld

Meer weten?

Tijdens de Webinar Week van Werf& op maandag 8 februari geeft Patrick De Pauw een webinar onder het motto: ‘Elke medewerker is marketeer én recruiter’. Hij deelt dan niet alleen talloze tips en tricks, maar geeft ook inzicht in de meest recente onderzoeksresultaten. Schrijf je dus nu in:

Marketeer én recruiter

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS