Home Werf& Awards Inzendingen Werf& Awards 2019 Hoe krijg je employer branding op de radar (van de directie)? (inzending...

Hoe krijg je employer branding op de radar (van de directie)? (inzending Menzis)

76 keer
0

Hoe krijg je binnen een organisatie een onderwerp op de radar (van de directie) waar (nog) geen vraag naar is? Bij Menzis kregen we het voor elkaar. Lees de hele case van Menzis die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.

Case Menzis

Omschrijving van de case

Het is eind 2017. Ik zit in mijn nieuwe rol als adviseur employer branding & arbeidsmarktcommunicatie. Een mooie titel, maar wat houdt het precies in? Ik besluit op onderzoek uit te gaan en ga praten bij verschillende bedrijven. Het wordt me snel duidelijk dat ik, als ik mijn onderwerp binnen Menzis goed op de kaart wil zetten, het professioneel en strategisch moet aanpakken. En in actieve samenwerking met de recruiters.

De eerste stap blijkt het ontwikkelen van een EVP te zijn. En omdat ik behoefte heb aan expertise, ga ik in zee met freelancer Ernst Schipper. Samen maken we een plan van aanpak en starten met workshops. Zo kunnen corporate recruiter Marieke van Overbeek en ik input voor onze EVP ophalen. Wat maakt Menzis echt Menzis? En hoe is de werksfeer? Ook doen we actief aan stakeholder management.

Als de EVP staat, wordt er intern nog wat sceptisch naar gekeken. Wat kun je er precies mee? Daarom over naar de volgende fase. We gaan verhalen vertellen. We komen terecht bij Chiefs of Content. Een bureau dat snapt wat een EVP is en hoe je dat vertaalt naar content.

We zijn klein begonnen binnen een van onze clusters om te bewijzen dat onze aanpak werkt. Vanuit diverse standpunten wilden we laten zien wat de functie van zorginkoper zo zinvol maakt. Hoe belangrijk samenwerking met partners is om de zorg te blijven vernieuwen en de beste zorg te kunnen bieden. Dit levert prachtige verhalen op! We leggen er drie vast. En die moeten natuurlijk de wereld in.

Langzaam ziet de organisatie alle puzzelstukjes (EVP, strategische plannen, content, campagnes) één geheel vormen. Dus dát is waar employer branding over gaat. Marieke en ik besluiten dat dit het moment is hoog in te zetten en de directie te betrekken bij het presenteren van Menzis als werkgever. Hoe interessant zou het zijn als onze bestuursvoorzitter Ruben Wenselaar wordt geïnterviewd? En dan niet door professionals en volledig gescript, maar door kids. Het resultaat oversteeg onze verwachtingen.

Wat was de impact van de case?

Statistieken LinkedIn (31-08-2018 t/m 30-12-2018)
Om een platform te hebben waarop we onze content konden presenteren, zijn we een uitgebreidere samenwerking met LinkedIn aangegaan. Voor de pilotfase, van april-oktober 2018, hebben we doelstellingen geformuleerd en behaald. De video’s zorg hebben hier zeker aan bijgedragen.

  • Video zorginkoper: 13.971 weergaven
  • Video partnerschap: 9.677 weergaven
  • Video zorg thuis: 6.893 weergaven
  • Video Ruben: 239.537 (!) weergaven (incl. € 4.000,- sponsoring)

Overig

  • forse stijging nieuwe volgers: 701
  • unieke bezoekers standaard career page: 193
  • de zorgvideo’s staan ook op werkenbijmenzis.nl/blog
  • alle video’s staan op YouTube
  • alle video’s zijn geplaatst op facebook.com/werkenbijmenzis

Kwalitatief

We hebben de video met Ruben en een compilatie van de zorgvideo’s binnen Menzis gelanceerd op de narrowcasting schermen. Vooral de video met Ruben en de kids heeft veel losgemaakt. We hebben veel enthousiaste reacties van collega’s ontvangen. Maar het meest positieve is, dat de hiring managers ons beter weten te vinden en zelfs vragen of we voor hun cluster/vacature een video kunnen maken. Het gevolg hiervan is dat onze benadering geen discussie meer is, omdat iedereen het resultaat hiervan heeft gezien. Binnen het team recruitment is de verbondenheid nog groter geworden en zien we dat een sterk(er) werkgeversmerk echt bijdraagt aan de invulling (sneller en beter) van vacatures. Dit horen we ook van nieuwe medewerkers.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We zijn ontzettend trots op waar we nu staan. We hebben intern een onderwerp op de kaart gezet waar nog geen vraag naar was. Met veel creativiteit, een relatief klein budget, veel enthousiasme, geloof en een volhoudersmentaliteit. Het resultaat waar we het meest trots op zijn, is dat we vanuit alle clusters binnen Menzis worden benaderd om (hun) verhalen te delen. Het onderwerp employer branding is niet langer alleen eigendom van ons team, maar van iedereen binnen Menzis.

We hebben bewezen dat je meer en betere resultaten behaalt als je employer branding op een structurele manier inzet (en we zijn met meetbare doelen gaan werken). Daarnaast hebben we intern laten zien waarom je trots op Menzis als werkgever kunt zijn. Het zou fantastisch zijn om hiervoor beloond te worden. Wij geloven dat we met dit verhaal veel andere organisaties kunnen inspireren om ook echt met employer branding aan de slag te gaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Wendeliene de Vries, adviseur employer branding & arbeidsmarktcommunicatie Menzis.
  • Marieke van Overbeek, corporate recruiter Menzis.
  • Ernst Schipper, freelance employer brand consultant.
  • Anke Henni, producer Chiefs of Content.
  • Wilco Jung, oprichter Chiefs of Content.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here