Hoe Medemblik alles uit de kast haalt voor ruim 50 nieuwe ambtenaren

De gemeente Medemblik is hard op zoek naar ruim 50 nieuwe ambtenaren, en haalt daarvoor alles uit de kast. Vooral in de buurgemeenten moet de nieuwe campagne opvallen en mensen verleiden. Hoe gaat dat in zijn werk?

Peter Boerman Op 18 januari 2023
Gem. leestijd 4 min 621x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Medemblik alles uit de kast haalt voor ruim 50 nieuwe ambtenaren

Niet al te lang geleden hadden we het er hier nog over dat we zo weinig opvallende campagnes van gemeenten voorbij zagen komen. Alsof de duvel ermee speelt kwamen vlak daarna de gemeenten Den Bosch en Lingewaard met opvallende campagnes en activiteiten. En de boodschap lijkt op een of andere manier ook wel aangekomen te zijn bij de gemeente Medemblik. Want wat een aandacht wisten zij al te genereren met hun recente campagne.

‘Medemblik gaat onverschrokken de boer op’, kopte Binnenlands Bestuur.

‘Medemblik gaat onverschrokken de boer op’, kopte Binnenlands Bestuur in een uitgebreid artikel over de campagne, die mede in de markt werd gezet door de merkmakers van Brandidos en recruitmentbureau Hero, toevallig gevestigd naast het gemeentehuis en daardoor ook ‘belanghebbende’ erbij dat de gemeente voldoende goede ambtenaren in huis heeft. Het bureau (vorig jaar bekend geworden via solliciteren op Ibiza) verzorgt zelfs de hele werving, van A tot Z, voor de gemeente.

Op zoek naar 50 ambtenaren

De campagne heeft de titel ‘Groei mee’ meegekregen. Met de campagne wil de gemeente Medemblik ruim 50 nieuwe ambtenaren werven. Maar ook die zijn tegenwoordig schaars. En dus trekt de gemeente werkelijk alles uit de kast. Van een bijzondere wervingspagina tot abri’s, billboards, een reclamemast langs de A7 tussen Zaandam en Heerenveen, en diverse social kanalen en vak- en dagbladen.

Beeld van de landingspagina van de campagne

De gemeente trekt werkelijk alles uit de kast voor de nieuwe ambtenaren.

‘Een vernieuwende arbeidsmarktcampagne die de gemeentelijke arbeidsmarkt (en die van de recruiters) op haar grondvesten laat schudden’, aldus gemeentesecretaris Anky Griekspoor. ‘Zowel binnen als buiten de gemeente gaat men de uitingen de komende maanden tegenkomen’, schrijft Hero er zelf over. ‘Kortom …. het is begonnen! We hopen op veel enthousiaste, nieuwe collega’s voor Gemeente Medemblik.’

Nu 330 medewerkers

De West-Friese gemeente Medemblik, die uit 17 verschillende kernen bestaat, heeft ruim 45.000 inwoners en momenteel 330 medewerkers. Maar de bedoeling is dat er dus heel wat bij komen. De gemeente, die huist in het voormalige DSB-hoofdkantoor in Wognum, is namelijk flink aan het groeien. En bovendien knelt het wegens personeelstekort al een hele tijd in de gemeentelijke organisatie. Zo erg dat het weinig scheelde of de provincie Noord-Holland had de gemeente onder verscherpt toezicht geplaatst.

Hero-CEO Jeroen de Vries met burgemeester Dennis Straat en gemeentesecretaris Griekspoor

Wegens personeelstekort knelt het al een hele tijd in de gemeentelijke organisatie.

Op een haar na werd dat voorkomen, schrijft Binnenlands Bestuur, nadat de gemeenteraad de portemonnee trok en structureel ruim 4 miljoen euro beschikbaar stelde om de ambtelijke organisatie – en daarmee de dienstverlening aan burgers en bedrijven – weer op orde te krijgen. Geld dat met name binnenkomt door een forse verhoging van de onroerendezaakbelasting dit jaar met 30 procent.

Tegen de file in

Met de nieuwe campagne start de gemeente de zoektocht vooral in buurgemeenten als Hoorn en Opmeer, maar ook in Purmerend, Alkmaar en Amsterdam. Zelfs tot aan Haarlem aan toe. Deel van de aantrekkingskracht voor kandidaten uit die gemeenten moet eruit komen dat je richting Medemblik ‘tegen de file in’ rijdt. Ook afficheert Medemblik zich als een gemeente met een nuchtere, open en informele werksfeer, waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat.

Voorafgaand aan de campagne werd ook intern medewerkersonderzoek gedaan. Daaruit kwam onder meer dat de huidige ambtenaren het vooral fijn vinden dat er in de gemeente veel flexibiliteit en vrijheid is, dat er volop ruimte is jezelf te ontwikkelen en dat alles binnen een fijne werkomgeving met enthousiaste collega’s. Ook de bijzondere (groei)projecten waar de gemeente mee bezig is, werden opvallend veel genoemd. Wat zich dus vertaalde in de campagneslogan.

‘Veel geld voor vrijgemaakt’

Met een budget van naar verluidt rond de 4 ton is het al met al natuurlijk geen heel goedkope campagne geworden. Maar de gemeenteraad stelde hier zelf geld voor beschikbaar. ‘Uniek’, vertelde waarnemend burgemeester Dennis Straat aan het Noordhollands Dagblad. ‘Dat geeft ook aan dat het serieus is. We hebben echt nieuwe medewerkers nodig, omdat er mooi, belangrijk en ook leuk werk is te doen.’

Nog iets meer uitleg over de campagne:

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

groei mee met medemblik

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners