Waar zijn alle ‘Tinders van de arbeidsmarkt’ toch gebleven?

De ‘Tinder van de arbeidsmarkt’: de afgelopen jaren popte de ene na de andere app op die zich zo profileerde. Maar maakten ze de grote belofte sindsdien ook waar? Een korte inventarisatie van een heel elftal aan job-swipers.

Peter Boerman Op 27 januari 2023
Gem. leestijd 6 min 1066x gelezen
Deel dit artikel:
Waar zijn alle ‘Tinders van de arbeidsmarkt’ toch gebleven?

Ja, het is hoe de media werken. En we doen er zelf natuurlijk ook aan mee. Trends spotten, parallellen trekken, analogieën zoeken, zoeken naar succesformules die gekopieerd worden naar een andere branche. Nadat we eerst allemaal op zoek leken naar de ‘Uber of Airbnb van de arbeidsmarkt’, dook de laatste jaren de ene na de andere ‘Tinder van de arbeidsmarkt’ op. En al die Tinders beloofden zo’n beetje hetzelfde: snel swipen naar een baan.

Zeg eens eerlijk: welke van de onderstaande 11 kende jij al?

Maar hebben ze de belofte ook waargemaakt? Het is moeilijk om precies vast te stellen. Een voorzichtige eerste inventarisatie geeft echter de indruk dat ze nog niet de arbeidsmarkt zo hebben ‘gedisrupteerd’ als Tinder dat op de datingmarkt gedaan heeft. Want zeg eens eerlijk: welke van de onderstaande 11 kende jij al? En hoeveel heb je er al (of nog) op je telefoon geïnstalleerd?

#1. Likewise.ly

Een van de jongste – en tegelijk bekendste – loten aan de boom van de Tinders van de arbeidsmarkt is deze zogenoemde ‘Smart Job Dating’-app van Martijn Vermeulen. De tool helpt werkgevers sinds 2018 nieuw personeel te vinden op basis van een match met bedrijfscultuur. En belooft kandidaten ‘geen ingewikkelde brieven of cv’s, maar simpelweg swipen en liken wat jou enthousiast maakt.’ Klinkt zeker veelbelovend, maar met zo’n 5.000 downloads komt Likewise.ly nog niet helemaal in de buurt van het grote Tinder, zullen we maar zeggen.

#2. JobSwipe

Je kunt zeggen wat je wil, maar de naam JobSwipe is in elk geval goed gekozen. Het zegt namelijk precies wat je ermee kunt doen: swipen naar een baan. Maar als je de tool gebruikt, en in Nederland een baan zoekt, kom je geen unieke vacatures tegen, maar stuit je steeds op vacaturebanken zoals Indeed en Monsterboard. Als aggregator is het dus makkelijk scoren met ‘meer dan 1 miljoen vacatures’. Maar het idee van snel swipen raak je er dus ook wel snel mee kwijt.

#3. SWOP

Het succesvolle House of HR doet ook mee aan de trend, en biedt al bijna 10 jaar de app SWOP aan, waarmee je als kandidaat gegarandeerd binnen 48 uur feedback krijgt van een ‘SWOP-Consultant’, als je een bepaalde vacature naar rechts hebt geswiped.

Ook deze tool is trouwens een aggregator, en werkt ook met geolocatie, zodat je vacatures in je eigen omgeving vindt. De teller in de Google Playstore staat op meer dan 50.000 downloads. De app had 5 jaar geleden overigens ook nog een ‘wereldprimeur‘: een referralsysteem waarbij iedereen (in- of extern) die een geschikte kandidaat aanbracht een geldbedrag kreeg. En wie zelf op zoek was naar werk en zichzelf aanbracht door via de app te solliciteren, kreeg dat bedrag als starters-fee.

#4. JobTalk

Swipen‘ naar een nieuwe baan. In 2015 leek het nog een mooie toekomst tegemoet te gaan. De app waarmee JobTalk in dat jaar kwam, en die het onder meer samen met de gemeente Eindhoven en het UWV inzette, leidde in 2017 zelfs tot een mooie inzending voor een Werf& Award. Meer dan 12.000 mensen gebruikten destijds de app, waarmee zo’n 200 matches per maand werden gemaakt.

‘Een baan vinden is voor velen geen maandelijkse bezigheid.’

Maar in 2019 swipeten we blijkbaar een stuk minder. ‘Na een periode van 4 jaar pionieren en opschalen, stopt JobTalk met haar tinderachtige app voor de arbeidsmarkt’, meldde het bedrijf destijds. ‘Een baan vinden is voor velen geen maandelijkse bezigheid. De frequentie waarmee werkzoekenden de app gebruiken was hierdoor laag. En éénmaal een baan gevonden, dan werd de app niet meer gebruikt en vaak verwijderd.’

#5. Cocoon / CareerMatch

Nog een van de ‘Tinders van de arbeidsmarkt’ die het niet heeft overleefd is CareerMatch, als start-up bekend geworden onder de naam Cocoon. Het bedrijf startte in 2014, maar werd in 2017 overgenomen door het toenmalige Minescape, tegenwoordig beter bekend als RecruitNow. Tegenwoordig is de app niet meer te vinden in de bekende appstores, en reageert ook de website niet meer. Alle kennis is nu geïntegreerd in het ATS Cockpit.

#6. OTSO

Een app die in 2015 met redelijk veel bombarie gepresenteerd werd, afkomstig uit Den Bosch. Oprichter Bart Naber won met sollicitatie-app OTSO in dat jaar zelfs de Brabantse Starterstrofee, waarna zijn bedrijf in een stroomversnelling kwam. Naber werd tweede bij de junior BOV-trofee en kwam onder meer voorbij bij Omroep Brabant, NOS op 3 en Q-music. ‘Met 12.000 werkzoekenden en 300 aangesloten bedrijven kun je dit wel een succesverhaal noemen’, viel destijds te lezen. Maar in oktober 2020 verkocht Naber OTSO, en ging hij verder als salesmanager bij een ander bedrijf. Sindsdien lijkt OTSO een vrij slapend bestaan te leiden.

#7. SelfieJobs

Het Zweedse Selfiejobs werd bij de introductie ruim 8 jaar geleden een grote toekomst voorspeld. Oprichter Martin Tall, die al wat ervaring had in de start-up-scene introduceerde een app die zich richtte op arbeidsbemiddeling in de diensten- en verkoopsector, alsook op stages of banen voor studenten. Een paar trefwoorden met betrekking tot opleiding en werkervaring waren al voldoende. De gebruikers – zowel werkgevers als kandidaten – moesten ook hun favoriete Instagram-foto uploaden of er een maken met hun smartphone – een leuke video is nog beter – en de aanvraag is klaar. Swipen maar!

Selfiejobs wilde binnen 3 jaar het populairste jobboard van Europa worden.

Klonk destijds allemaal heel hip and happening, maar de praktijk bleek toch tegen te vallen. ‘We willen in 2018 het populairste banenportaal van Europa worden’, zei Tall bij de lancering. Maar toen het daadwerkelijk zomer 2018 was, kondigde Selfiejobs juist zelf zijn ondergang aan. Oprichter Tall legde uit dat de onderneming niet genoeg geld opleverde en de concurrentie te hevig was geworden. Hij verlegde zijn focus naar de lancering van beveiligingsapp Zfr. Op de LinkedIn-pagina van het bedrijf staat nu nog steeds te lezen: The worlds fastest recruitment app! Relaunch planned for 2021.

#8. Jobr

Het Amerikaanse Jobr was in 2014 een van de eerste die zichzelf als ‘Tinder van de arbeidsmarkt’ omschreef. Het bedrijf uit San Francisco haalde met hun swipe-optietoen nog 2 miljoen groeigeld op. Maar het sprookje was van korte duur, want niet alleen sloot LinkedIn de API die Jobr gebruikte, het bedrijf was ook een van de eerste vacature-Tinders die overgenomen werd: in 2016, door Monster. Sindsdien is er eigenlijk weinig meer van vernomen, en is de technologie in het Monster-platform geïntegreerd, waarbij het moederbedrijf later ook heeft erkend dat het bij de overname vooral om een acqui-hire ging.

#9. Switch

Destijds de grote concurrent van Jobr, die in zijn begindagen in 2015 ook al 2 miljoen dollar ophaalde en volgens Crunchr in totaal zelfs 6,4 miljoen. Maar als je daar nu op de link voor de website klikt, kom je in de tassen en juwelen terecht. En een andere link, terug te vinden op de LinkedIn-pagina, opent zelfs helemaal niet.

Het lijkt er dus op dat Switch hetzelfde lot is ondergaan als andere ‘Tinders van de arbeidsmarkt’ uit de begintijd, zoals Quickily en Workruit, die net zo goed even snel verdwenen lijken als ze opkwamen. Interviews uit die eerste dagen zijn er nog genoeg te vinden, werkende websites helaas nauwelijks. Net zo min zijn ze terug te vinden in de appstores van Apple of Google. Laatste levensteken van Switch komt uit juli 2021. Op de LinkedIn van oprichter Yarden Tadmor is 2018 het moment dat hij er een punt achter zette.

#10. Elevate

In 2017 vond het eerste Startup Weekend Zwolle plaats in, jawel, Zwolle. Tijdens dit event werd het Job Tinder-concept van Elevate (of was het nou Deploy?) verkozen tot 1 van de 8 beste pitches, en overall winnaar. De app, een samenwerking van de destijds 18-jarige Carmen van de Beek, bureau Appbakkers en uitzendbureau Djopzz, probeerde laagdrempelig jongeren tot 22 jaar aan bijbanen te koppelen, met een simpele swipe. Het leidde tot juichende verhalen in de lokale pers. Maar tegenwoordig doet Van de Beek weer heel andere dingen. Al heeft ze aan haar app wel een heel mooie TEDx-presentatie aan overgehouden.

#11. HalloWerk

Een behoorlijk vreemde eend in de bijt. Al is het maar omdat het hier niet gaat om een idee van ambitieuze ondernemers, maar om een initiatief van de gemeenten Rotterdam en Den Haag, die met deze app in de regio’s Rijnmond en Haaglanden werkgevers aan werkzoekenden met een uitkering koppelt. Waarom wij deze app toch tot de Tinders van de arbeidsmarkt rekenen? Niet alleen omdat de pers hem consequent zo noemt, maar ook vanwege de swipefunctie. Maar goed, het is dus ook een van de weinigen die het nog steeds overleeft, en recent zelfs een nieuwe site lanceerde.

Conclusie

‘De gemiddelde recruiter spendeert 5 seconden aan een cv’, zei Yarden Tadmor in 2014 in een interview met The Washington Post. Dus waarom zouden snelle job-tinders geen kans maken? De realiteit gebiedt echter te zeggen dat de verwachtingen niet zijn uitgekomen. Snelheid is belangrijk in recruitment, maar swipen voor een baan blijkt misschien toch niet zo aantrekkelijk.

Berichten over verdwijnende of langzaam wegkwijnende apps lees je zelden.

Het geeft ook aan hoe snel het kan gaan in de wereld van de recruitmenttechnologie. Als er nieuwe initiatieven ontstaan, staan we als pers vaak in de rij en hoor je de mooiste vergezichten, en is het moeilijk jezelf niet mee te laten voeren in de hype. Maar berichten over verdwijnende of langzaam wegkwijnende apps lees je veel minder. En als je dan zo in 2023 de balans opmaakt dan is in elk geval duidelijk dat een baan zoeken nog steeds iets heel anders is dan een date vinden.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners