Hoe werf je honeymoontesters?

Martijn Hemminga Op 01 april 2010
Gem. leestijd 2 min 1918x gelezen
Deel dit artikel:

Het toeristenbureau Queensland begon ermee: een wervingscampagne voor een hele speciale droombaan. De nieuwste droombaan is honeymoontester voor het Ierse bureau voor tourisme. En ook in Nederland zijn er droombanen. Zo zoekt Accenture een tweetal Boardroom Performers.

Honeymoontester
Het Ierse bureau voor toerisme zoekt een stel dat zes maanden lang de wereld wil rondreizen en daarbij zal verblijven in luxe bestemmingen voor huwelijksreizen. Al ruim duizend koppels hebben gesolliciteerd op deze droombaan, zo meldt CNN. De winnaars zullen bloggen en eens per maand een stuk schrijven voor The Irish Times over hun ervaringen.

Kandidaten moeten onder meer van reizen houden, over goede communicatievaardigheden beschikken en houden van goede service, exclusieve diners en luxe omgevingen. Een ‘romantische wederhelft’ is ook een voorwaarde, deze moet bereid zijn op vrijwillige basis mee te reizen. Daartegenover staat een vakantie van zes maanden inclusief reis en verblijf en een salaris van 20.000 euro. Geïnteresseerde liefdesparen kunnen nog tot 7 april reageren.

Island Caretaker in Queensland
Het Iers toerismebureau kwam op het idee voor deze actie door de droombaan die vorig jaar door het een Australisch bureau voor toerisme werd aangeboden. In januari 2009 was het wereldnieuws toen het toeristenbureau Queensland de ‘Best job in the world’ bekendmaakte. Er werd gezocht naar  iemand die 6 maanden lang wil passen op een paar onbewoonde Bounty-eilanden. Het enige wat er van de kandidaten verwacht wordt, is dat ze vanuit een villa een oogje in het zeil houden.

Verder moest ‘the chosen one’ schildpadden voeren, walvissen spotten en af en toe iemand van de vaste wal oppikken. Maar er moest ook gewerkt worden aan public relations. Zo moet er een weblog bijgehouden worden en interviews gegeven worden om de eilanden te promoten. In totaal kwamen er bijna 35.000 sollicitaties binnen. De uiteindelijke winnaar, de Brit Ben Southall, verdiende hier uiteindelijk 80.000 euro mee. En Queensland had voor tientalle miljoenen dollars gratis publiciteit als vakantiebestemming met deze actie.

Accenture zoekt Boardroom Performer
Ook in Nederland zijn er droombanen. Zo is Accenture is op zoek naar afgestudeerden of starters met een Masteropleiding voor de functie van Boardroom Performer. Er worden uiteindelijk 2 mensen geselecteerd die twee maanden lang samenwerken met Accenture consultants aan een global assignment voor het Accenture Netherlands Leadership Team. De Boardroom Performers bezoeken hiervoor een aantal locaties van Accenture over de wereld en presenteren hun advies aan het einde van de periode zelf aan de directie.
Bronnen: CNN | NU.nl | Accenture

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners