Hoe kijkt een starter op de HRM-arbeidsmarkt aan tegen het recruitmentvak? Simone Meskers bezocht Werf& Live en doet verslag van de impact die deze dag op haar had.
Afgelopen week ben ik naar het Werf& live-congres in Amersfoort geweest, een jaarlijks evenement gericht op recruitment en arbeidsmarktcommunicatie met onder meer de eerste Werf& Award-uitreiking ooit.
Impact
Dit jaar stond het thema “Impact” centraal. Ik kan een samenvatting van deze dag geven maar bedenk mij dat het wellicht veel leuker is om te beschrijven welke ‘impact’ deze dag nu op mij heeft gehad en u mee te nemen in mijn beleving!
Exploring a new world
Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben Simone Meskers, een starter op de arbeidsmarkt, met een afgeronde HBO-opleiding in Human Resource Management en ready to explore a ‘New World’! Ik ben nieuw in het vakgebied van Recruitment en AMC. Na mijn studie heb ik veel en lang gereisd en sta nu op het punt een stap in de businesswereld te zetten, superspannend!
Hier moest ik bij zijn!
De afgelopen weken heb ik via Facebook al een aantal keer interessante artikelen gelezen afkomstig van Werf&. Een paar weken geleden kwam het bericht voorbij dat er een evenement plaats zou vinden op het gebied van recruitment en AMC. De advertentie trok direct mijn aandacht, hier moest ik bij zijn! Het bewijst maar weer dat de kracht van social media ook bij Werf& zijn vruchten afwerpt, want ik ben ingeschreven voor het event!
De dag van het event…
Donderdag 16 juni 2016… De dag begon ontspannen met een ruime inloop met lunch. Een goede start voor mensen die alleen komen, nu had ik een mooie reden om aan te sluiten bij een tafel met professionals. Naast nieuwe contacten kreeg ik handige tips en werd ik overladen met nieuwe vaktermen. In no time had ik een blocnote vol aantekeningen om thuis nog eens door te nemen.
Relaxte vibe
Wat mij tijdens de opening en plenaire presentaties direct opviel was de relaxte vibe en ontspannenheid van de gastvrouw en sprekers, maar ook de mensen in de zaal. Ik zou de sfeer omschrijven als een hechte groep specialisten die ervaringen en successen met elkaar wilden en durfden te delen. Mensen met een passie en gedrevenheid voor hun vak. Het gaf mij echt een kick en energie hier aanwezig te zijn!
Niet alleen maar mooie verhalen
Zo werd ik bijvoorbeeld ontzettend blij van de presentatie van Steven Gudde (Olympia) die mij bevestigde dat het ook in het bedrijfsleven echt niet alleen maar gaat om mooie verhalen en het enkel uitdragen wie je als organisatie wilt zijn met marketingtrucs, automatisering, de nieuwste technologieën, big data. De excellerende organisaties winnen het juist door bovenstaand te combineren met een persoonlijke aanpak. De kunst is: maak technologie weer menselijk. Verdiep en verplaats je in de doelgroep, onderdeel willen zijn, herkenning en aansluiting zoeken met de doelgroep, in combinatie met sterk & inspirerend leiderschap. Haal je voordeel uit de nieuwste technologieën, maar blijf (klein) persoonlijk. Op deze manier maak je echt contact en kun je communiceren, wat jou onderscheidend maakt!
Kijkje in het proces
Andere gastsprekers waren een bron van inspiratie doordat zij mij meenamen in hun ervaring en ik echt het gevoel had een kijkje in het wervingsproces te mogen nemen. Wat mij opviel is dat bijvoorbeeld een bedrijf als Nike in de positie is om verder uit te bouwen door middel van online platforms, terwijl een organisatie als de Belastingdienst juist te maken heeft met het aantrekkelijk maken en aantrekken van de juiste kandidaten. Een mooi voorbeeld hierin is ook dat er gespeculeerd wordt dat er een hoog verloop zou zijn binnen de Belastingdienst, terwijl als we ons meer verdiepen in de organisatie, blijkt dat zij juist te maken heeft met een hoog vergrijzingspercentage!
De les
De les voor mij: kijk verder, ga op onderzoek uit naar de achterliggende informatie, vul het niet zelf in maar wees open minded en nieuwsgierig. Op deze manier kun je van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie en kun je tijdig inspelen op de behoeften en richting geven.
Gebruik analytics
Ook ben ik bij de impactsessie van Dura Vermeer geweest die samen met bureau Proof een campagne heeft opgezet om (nieuw) talent te werven. Niet alleen het resultaat werd uitgelicht maar ook het proces van A tot Z. Wat komt er allemaal bij kijken om een campagne te laten slagen? Wat zijn de kanttekeningen? Welke stakeholders zijn er betrokken? Een mooie tip voor het beste resultaat is: sta open voor feedback en toets verschillende concepten, niet alleen intern maar ook extern bij de doelgroep. Maak daarnaast gebruik van ‘analytics’; de toekomst om te onderbouwen en overtuigen!
Big Bla Bla
Dat brengt mij meteen op het onderwerp van een van de andere sprekers. Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) over ‘Big Data’, ook wel ‘Big Blabla’ genoemd. Hij legt uit dat data belangrijk zijn en ook steeds belangrijker worden, maar we moeten het niet overdrijven. Zolang alle data nog in een Excelsheet passen, kunnen we volgens hem in dit vakgebied niet spreken over Big Data. Wel is het belangrijk de beschikbare, relevante small data te gebruiken. Zoals Waasdorp liet zien: omarm de toepasbaarheid van data!
When you‘re not in the room
Last but not least, ‘Transparency’. Als organisatie kun je nog zo’n mooie campagne opzetten of beschikken over het beste instroombeleid, maar uiteindelijk draait het ook om de candidate experience en zijn het de eigen medewerkers die de organisatie vertegenwoordigen! “Your brand is what other people say about you when you’re not in the room”, zei Jeff Bezos al ooit. En die ‘room’ is best groot in een digitaal tijdperk van internet, overdaad aan informatie en social media! You can’t control it, but you can manage it. Wees daarom eerlijk en transparant, zorg voor content die up-to-date is, sta open voor feedback en reageer.
Best spannend…
Voor (wervings)campagnes worden steeds vaker eigen medewerkers ingezet en dat vertelt jou als werkgever pas echt waar je staat. Zo sprak ik tijdens het event met de dames van Dura Vermeer en Eneco die onlangs zijn gestart met het filmen en interviewen van eigen medewerkers voor campagnes. Zij gaven aan dat het in het begin best spannend was, want ‘wat zullen de medewerkers over de organisatie zeggen?’ en ‘wordt wel gezegd wat we willen uitdragen?’ Anderzijds; ‘wie kent de organisatie nu beter dan de eigen medewerker?’ Het is een stukje vertrouwen en als je als organisatie echt bent wie je zegt dat je bent, dan hoef je hier niet voor te vrezen.
Een spiegel voorgehouden
Het resultaat? Tot nu toe positief! ‘Het is een spiegel die wordt voorgehouden, maar hier wordt zo goed en enthousiast op gereageerd dat het ons als organisatie juist sterker maakt en nog meer met elkaar verbindt!’
Verdiep en verras
Tot slot: ik heb deze dag bij Werf& live ervaren als een ontzettend gave, inspirerende en leerzame dag. Het belangrijkste wat ik voor mijzelf uit deze dag heb gehaald is: blijf bij jezelf, ken het bedrijf, verdiep en verras! Ga mee met de tijd en gebruik nieuwe technieken en beschikbare relevante data. Durf in de spiegel te kijken. Dan heb je impact op je omgeving en ben je in staat om dingen waar te maken en een echte aanvulling te kunnen zijn! Ik heb er in ieder geval zin in om straks aan de slag te gaan, bedankt!
Lees verder:
- Zo gaaf was Werf& Live (de eerste video)
- Suzanne Jansonius (Hunkemöller): ‘Echt impact heb je na het tekenen van het contract’
- Tjeerd van den Berg (Philips): ‘Employee advocacy is heel belangrijk’
- Laura van der Zee (Albert Heijn): ‘Veel meer verhaal eigen medewerkers vertellen’
- Maarten Schouten (Tata Steel): ‘Werving begint al op de basisschool’
- Nog even nagenieten van Werf& Live, de foto’s (2/2)
- Nog even nagenieten van Werf& Live, de foto’s (1/2)
- Philips, Ahold, Hunkemöller en Tata Steel winnen Werf& Award