Inbound recruitment zorgt voor 12 geschikte techneuten binnen 2 weken (inzending Hiab Benelux B.V.)

Redactie Op 12 maart 2019
Gem. leestijd 3 min 577x gelezen
Deel dit artikel:
Inbound recruitment zorgt voor 12 geschikte techneuten binnen 2 weken (inzending Hiab Benelux B.V.)

Inbound recruitment zorgt voor een enorme toestroom van technici voor diverse vestigingen van Hiab. 70% van de sollicitanten is geschikt op papier. Lees de hele case van Hiab Benelux B.V. die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.

Case Hiab Benelux B.V.

Omschrijving van de case

Hiab was onder een aantal technische doelgroepen een relatief onbekend bedrijf. Bij Hiab werken tientallen monteurs, engineers, tekenaars én assemblagemonteurs aan de gaafste machines. De groei van het bedrijf zet jaar op jaar door maar met het tekort aan vakmensen werd het een probleem om de Hiab-kwaliteit aan klanten te kunnen waarborgen. Randstad was hun grootste leverancier, maar ook zij leverden niet genoeg personeel. Er moest een andere aanpak komen en zo kwam Hiab in contact met mij, Robert Buning.

Met onder andere een complete werken-bij site, waarin je direct kunt Whatsappen met toekomstige collega’s moest dit worden gerealiseerd. Wij geloven in de kracht van beeld en echte verhalen. Video is dan ook een groot onderdeel van werkenbijhiab.nl. Heel groot want zelfs op de pagina die je te zien krijgt na de sollicitatie word je bedankt door Annelie van HR.

https://www.youtube.com/watch?v=Y28ahJ3dhak

Wat we hebben gedaan? Intakegesprekken en brainstormsessies (met de doelgroep!) om een scan te maken van de stand van zaken en de wensen. Deze input is gebruikt voor de websiteteksten, vacatureteksten en de online marketingcampagne. De video’s die op deze website te zien zijn, zijn allemaal opgenomen met eigen medewerkers en zijn niet allemaal perfect. De video van assemblagemedewerker Gert-Jan is opgenomen met een iPhone (en natuurlijk goed geluid!). Een speciale online recruitment marketeer analyseert de campagne dagelijks en stuurt waar nodig bij. Dit resulteert in hele goede resultaten. Er wordt geen gebruik gemaakt van headhunters bij Hiab. Alle sollicitaties komen, met wat geduld, binnen bij HR die deze zeer snel opvolgt.

Door te adverteren in de juiste kanalen én met een wervende boodschap trek je latent werkzoekenden naar je website. Als deze vervolgens op een volledige website terechtkomen die van alle gemakken is voorzien en iemand nóg enthousiaster maakt dan is de kans op conversie heel groot. Het doel van de hele exercitie was om de juiste techneuten aan tafel te krijgen en dat lukt.

Wat was de impact van de case?

De gesprekken met stakeholders hebben opgeleverd dat zij begrip kregen voor de lastige arbeidsmarkt waarin gezocht wordt naar goede kandidaten. Zij hebben wat meer geduld en denken ook mee. ‘We doen het met zijn allen’, werd het gevoel. HR is zich ervan bewust geworden dat zij vliegensvlug moeten reageren naar sollicitanten, want monteurs hebben keus uit tientallen bedrijven. De opvolging vindt daarom snel plaats.

Resultaten:

  • Website www.werkenbijhiab.nl live: 20 februari 2019
  • Marketingcampagne ‘assemblagemonteur’ live: 26 februari
  • Marketingcampagne ‘tekenaar’ live: 26 februari (inmiddels alweer offline)
  • Marketingcampagne ‘monteur installatiewerkplaats’ live: 1 maart
  • Marketingcampagne ‘servicemonteur Rotterdam’ live: 1 maart

Resultaten:

  • Assemblagemonteur (mbo werktuigbouwkunde) – 9 sollicitaties van 26 februari tot 12 maart – 7 geschikt, gesprekken lopen
  • Tekenaar (hbo werktuigbouwkunde) – 2 sollicitaties van 26 februari tot 7 maart – 2 geschikt, gesprekken lopen
  • Servicemonteur Rotterdam (mbo werktuigbouwkunde) – 4 sollicitaties van 1 maart tot 12 maart – 1 geschikt, procedure loopt
  • Monteur installatiewerkplaats – 1 sollicitatie van 1 maart tot 12 maart – 1 geschikt, procedure loopt
  • Open sollicitatie – 1 sollicitatie van 20 februari tot 12 maart – 1 geschikt voor de toekomst, tekenaar
  • Controller – marketingcampagne gaat 13 maart live
  • Monteur servicewerkplaats – marketingcampagne gaat 13 maart live

monteur hiab

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Meer organisaties zouden gebruik moeten maken van inbound recruitment. De resultaten zijn verbluffend (niet alleen bij Hiab, maar ook bij Heinz, AVR en EWS) en ik merk in de markt dat er nog veel te weinig mee wordt gedaan. Ik zou hier graag een voorbeeldfunctie in nemen zodat HR/recruitment anders gaat denken. Er volgen hier blogs en vlogs over binnenkort zodat mensen de kennis ook voor hun organisatie kunnen toepassen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Robert Buning (online recruitment specialist)
  • Annelie Bovendeur van Dalfsen (HR Adviseur)
  • Yvette Storer (Interim HR manager)
  • Jamie-Lee van Ingen – online marketeer
  • Martijn Baudoin – cameraman / editor

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 15 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners