Jobdigger: ‘Via skills kun je beroepen ontdekken waar iemand nog nooit aan gedacht heeft’

De toekomst van de arbeidsmarkt is skills based, hoor je vaak. Maar hoe geef je dat handen en voeten? Bij Jobdigger zijn ze daarin steeds verder op weg. ‘We steken veel energie in de oplossing van dat frictieprobleem. En dat werkt steeds beter.’

Peter Boerman Op 30 januari 2024
Gem. leestijd 4 min 269x gelezen
Deel dit artikel:
Jobdigger: ‘Via skills kun je beroepen ontdekken waar iemand nog nooit aan gedacht heeft’

In 2021 haalden ze nog Nieuwsuur met een analyse van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Zulke landelijke exposure zat er in 2023 niet in voor Jobdigger. Maar vraag mede-eigenaar Adelbert Smal naar wat voor hem hét hoogtepunt van het jaar was, en hij weet nog steeds meer dan genoeg highlights op te sommen voor het arbeidsmarktdatabedrijf. Van de forse groei – ook over de grens, tot in Oostenrijk aan toe – tot de introductie van het product Skills’, waarmee klanten bijvoorbeeld zelf kunnen ontdekken welke vaardigheden bij welk beroep horen.

De toekomst van de arbeidsmarkt is skills based, hoor je vaak. Maar hoe geef je dat handen en voeten? Bij Jobdigger zijn ze daarin steeds verder op weg.
Adelbert Smal (rechts): ‘Met onze datakwaliteit onderscheiden we ons van de concullega’s.’

En van de in- en externe evenementen waaraan het bedrijf heeft deelgenomen tot intensivering van de samenwerking met ketenpartners als theMatchbox, Minggo en HRlinkIT. En laten we ook de samenwerking niet vergeten met CompetentNL, het project van onder meer TNO en het UWV, dat dankzij Jobdigger van dynamische skillsdata wordt voorzien. Of de ISO 9001 én 27001-certificering, die zelfs werd geleverd zonder enige tekortkoming. ‘We zijn eigenlijk glansrijk geslaagd’, aldus Smal. ‘Wat betekent dat we alle processen onder controle hebben. Ook op het gebied van datakwaliteit. Een belangrijke voorwaarden om verder te kunnen groeien, maar ook om de kwaliteit van je dienstverlening te kunnen waarborgen. Daarmee onderscheiden we ons echt van de concullega’s.’

Skills

Even nog een paar van die highlights iets nader bekijken. Zoals het product Skills, waarbij 14.000 woordclusters in 5 categorieën laten zien welke vaardigheden bij welke beroepen en bedrijven worden gevraagd. ‘We kunnen nu bijvoorbeeld zien welke vaardigheden vorig jaar werden gevraagd voor een automonteur, en welke nu. En wat daarbij de musthave en nice-to-have skills zijn. Dat is belangrijke informatie als je zelf vacatures wilt schrijven. Maar ook als je wil kijken naar de skills gap van mensen die hier niet het diploma voor hebben, maar wel deze richting op willen. Of als je bijvoorbeeld als uitzendbureau naar alternatieve doelgroepen wil kijken om te benaderen.’

De toekomst van de arbeidsmarkt is skills based, hoor je vaak. Maar hoe geef je dat handen en voeten? Bij Jobdigger zijn ze daarin steeds verder op weg. Zoals hier in Keulen.
Een deel van het Jobdigger-team op de Duitse beurs Zukunft Personal, in september.

Al te veel kan Smal er nu nog niet over kwijt – ‘De lancering volgt pas aan het eind van het eerste kwartaal van 2024’. Maar voor volgend jaar wordt op dit gebied ook veel verwacht van de Virtual Sales Recruiter 3.0, zoals Smal het noemt. Oftewel: een volledig geïntegreerde ‘totaaloplossing’, samen met bijvoorbeeld de profielverrijkingstool van Minggo, waarmee uitzenders alle processen van inkoop, marketing, en arbeidsmarktdata tot search & match tot hun beschikking krijgen. Daarnaast komt er ook een ‘next level’-versie van Jobdigger Insights op de markt, zo is de bedoeling, waarmee nog meer doelgroepdata makkelijk beschikbaar moeten komen.

Zo transparant mogelijk

Alles voor het grotere doel: de arbeidsmarkt zo transparant mogelijk maken, en met inzichten het volledige arbeidspotentieel op de markt beter benutten. Ongeacht of die markt nu krap is of niet. ‘We willen gewoon ook maatschappelijk van toegevoegde waarde zijn’, zegt Smal. ‘En ik zie ook steeds meer dat dat lukt. In Duitsland staat nu bijvoorbeeld de industrie onder druk. Dan kijken wij: waar zien we beweging in de markt? Hoe kun je als uitzender je daarop aanpassen? Daar kunnen we echt wat in betekenen.’

‘De oplossing van het frictieprobleem, daar steken we veel energie in.’

‘Dat deden we in 2023 in Nederland bijvoorbeeld ook toen VDL bekend maakte bijna de helft van zijn banen te gaan schrappen. Toen maakten wij snel een analyse wat voor andere banen er in de omgeving voor die mensen zijn. De oplossing van dat frictieprobleem, daar steken we veel energie in. En als je dat benadert via skills, kun je veel beroepen ontdekken waar de kandidaat misschien nog nooit aan gedacht heeft, en daar misschien ook meteen opleiding en training bij aanbieden om de skills gap te dichten. Van het delen van dat soort kennis worden we heel erg blij.’

Game night

En blije medewerkers, daar is Smal veel aan gelegen, benadrukt hij. ‘We vinden dat een goede sfeer en lol in het werk altijd op 1 moeten staan.’ Een game night of workshop bij een kookstudio ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan onderstrepen dat nog maar eens. Net als de aandacht voor inhoudelijke ontwikkeling. ‘Of het nu gaat om neuromarketing, consultancy, recruitment marketing automation, talenkennis, front-end, analytics of visualisatiemogelijkheden’, vertelt Smal. ‘Op al die gebieden ontwikkelen we onszelf, of zoeken we goede partners. Waardoor we ook komend jaar weer volop kunnen doorgroeien.’

Meer lezen?

Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

rondetafelsessie

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners