Hoe Rockstars een unieke candidate journey voor IT’ers probeert te creëren

Een presentje voor het thuisfront van de kandidaat. En game-events voor in- en externen. Het zijn maar een paar voorbeelden van de unieke candidate journey die Rockstars IT wil creëren. Joseph Otto: ‘Het draait allemaal om vertrouwen.’

Peter Boerman Op 17 mei 2021
Gem. leestijd 4 min 907x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Rockstars een unieke candidate journey voor IT’ers probeert te creëren

Bij Rockstars IT houden ze wel van een feestje. Met 50 tech-events en zo’n 25 social-events per jaar kun je gerust stellen dat het bedrijf inmiddels is ‘afgestudeerd’ op eventorganisatie. En dat doen ze niet alleen maar voor de gezelligheid, vertelt Lead IT Recruitment Joseph Otto. Want die events leveren ook weer een mooie talentenpool op. ‘Zo heb ik een aantal game-events georganiseerd, waar 40% van de deelnemers van buiten onze organisatie kwam. Als ze ons kennen uit zo’n community, wordt het contact daarna makkelijker. We proberen altijd eerst iets te brengen, en niet meteen te halen.’

‘Als er één ding belangrijk is als je IT’ers wilt werven, dan is het wel: vertrouwen creëren.’

joseph otto rockstarsWant als er één ding belangrijk is als je IT’ers wilt werven, dan is het wel: vertrouwen creëren, zegt hij. Juist in de coronatijd. Want momenteel zit lang niet iedereen erop te wachten een veilige omgeving te verlaten voor een nieuwe. ‘En een beetje generalistisch misschien, maar IT’ers zijn ook nog eens vaak wat risicoavers’, aldus Otto. ‘Dat betekent dat je bij elke activiteit die je doet je moet afvragen of het goed is voor het vertrouwen, of niet. Want dáár maak je het verschil.’

Developers door hele land

Rockstars IT is een IT-organisatie die door het hele land developers kan leveren. Het bedrijf werkt volgens het zogeheten ‘midlance‘-model: IT’ers zijn er wel in dienst, maar kunnen ook deels hun eigen inkomen verdienen. ‘DevHappiness staat er op de eerste plaats, oftewel: Happy developers, high impact. Otto zal er meer over vertellen op 27 mei, tijdens Werf& Live, waar hij een van de sprekers is.

‘Wat wij bijvoorbeeld doen is ook het thuisfront van de kandidaat erbij betrekken.’

Met verwijzing naar het dagthema ‘Break Free’ zal hij daar ingaan op hoe je IT-kennis kunt combineren met Psychologie ‘om zo de perfecte match te maken tussen baan, werknemer en werkgever’. Dat levert onder meer een heel andere candidate journey op dan bij traditionele werving van IT professionals, zegt hij. Een voorbeeld? ‘Daarvan zal ik er 27 mei meer geven. Maar wat wij bijvoorbeeld doen is ook het thuisfront van de kandidaat erbij betrekken, door een videoboodschap voor hen op te nemen, en een klein presentje te geven. Je ziet dat zoiets erg gewaardeerd wordt.’

Op een terras, met een biertje erbij

Otto is IT-recruiter sinds 2014. Eerst werkte hij voor Conclusion, maar sinds twee jaar zit hij bij Team Rockstars IT, het bedrijf dat in 2015 begon, en inmiddels meer dan 300 developers aan zich wist te verbinden, die bezig zijn voor meer dan 100 klanten. ‘Bij ons is de carrière en het geluk van de IT’er waar het om draait’, zegt hij. ‘Die IT’er is namelijk onze “Rockstar”. Klinkt misschien simpel op papier, maar in de praktijk is het vooral een uitdaging om dat iedere dag een beetje beter te doen en nog meer impact te maken op de carrière en het geluk van de IT’er.’

‘Bij ons is de carrière en het geluk van de IT’er waar het om draait.’

Ook in het IT-proces gaat het daar soms om kleine dingen, vertelt hij. Zoals de kandidaat die hij een tijdje geleden belde, en die hem toen vertelde: “Ik wil best met jullie praten, maar dan wel op een terras, met een biertje erbij”. Nou, die heeft hij dan ook weer meteen gebeld toen recent de terrassen open gingen. ‘Dat zijn van die kleine dingen waar vertrouwen uit spreekt naar de kandidaat toe. Die ziet dat je hem serieus neemt.’

Beeld van een van de pre-corona-events van Rockstars IT.

Iemand in de ogen kijken

Hoewel een groot deel van het recruitment zich ook bij Rockstars momenteel online afspeelt, iets wat IT’ers over het algemeen ook wel prima vinden, probeert Otto zijn kandidaten ook nog altijd een keer fysiek te ontmoeten. ‘Tijdens corona kon je natuurlijk minder makkelijk een kop koffie met elkaar drinken. Maar we proberen voordat iemand een contract tekent toch nog altijd iemand in de ogen te kijken. Aanstaande donderdag heb ik weer zo’n afspraak, met iemand uit Katwijk. Dat lijkt niet efficiënt om hem helemaal naar Rotterdam te laten komen. Maar de meerwaarde is gigantisch, merk ik.’

‘De meeste kandidaten reageren er heel positief op dat ze meteen contact kunnen hebben met onze developers.’

Wat ze in het proces ook hebben geïmplementeerd, is dat kandidaten ook direct persoonlijk contact kunnen opnemen met de developers die al bij Rockstars werken. ‘Daar reageren de meeste kandidaten heel positief op. Maar dat vraagt ook wel dat je ambassadeurs hebt binnen het bedrijf. Daar zijn we dus ook keihard mee bezig. Zulk ambassadeurschap  is alleen mogelijk als interne developers gelukkig zijn met ons als werkgever. Daarom investeren we daar flink in. Dat komt gelukkig ook wel tot uiting door onze scores op werkgeluk. Die is in het 6-jarig bestaan van Team Rockstars gemiddeld niet lager dan een 8,5 geweest.’

Meer weten?

Tijdens Werf& Live op 27 mei gaat Joseph Otto nader in op hoe Rockstars IT buiten de gebaande paden trad, met meer aantal aansprekende voorbeelden. Weten welke? Inschrijven kan hier:

Werf& Live

werf& live banner heleen stoevelaar

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners