Wat een beetje lef en durf de recruiters bij Enexis allemaal opleverde

Lef en durf om buiten de gebaande paden te denken. Dat is wat recruitmentmanager Thom van ’t Hullenaar predikt bij Enexis Groep. Met vaak verrassend resultaat. ‘Ons motto hier is: ga het maar gewoon doen. En ja, dan ga je vanzelf opvallen.’

Peter Boerman Op 03 mei 2021 Gem. leestijd 3 min564x gelezen
Deel dit artikel:
Wat een beetje lef en durf de recruiters bij Enexis allemaal opleverde

Noem het ‘een beetje paniek zaaien’. Of eufemistischer: ‘Urgentie creëren’. Vraag Thom van ’t Hullenaar wat hij de laatste jaren bij Enexis Groep heeft gedaan, en dit noemt hij als hij een van de belangrijke dingen. ‘Ik heb de volledige arbeidsmarkt in kaart gebracht, alles dat met schaarste te maken heeft’, vertelt hij. ‘En vervolgens aangegeven dat we met een héél groot probleem te maken hebben. Dat het niet zomaar iets is dat we als recruitment eventjes kunnen oplossen. Als je iedereen onderdeel van het probleem maakt, kun je ook sneller mensen meekrijgen.’

‘Als je iedereen onderdeel van het probleem maakt, kun je ook sneller mensen meekrijgen.’

Soms kan het helpen om je waarde (als afdeling, als persoon) kenbaar te maken, zegt hij. Door wat paniek te zaaien dus, gebaseerd op feiten. En dan ook meteen een oplossing te hebben voor dat probleem. ‘Soms weet de organisatie nog niet goed dat we in een nijpende situatie zitten. Dan wil men weten: wat is dan ons probleem? En vervolgens, goh, ja, en hoe ga je dat oplossen? Als je die 2 aspecten in 1 adem kunt noemen, dan helpt dat enorm.’

Het is een van de manieren waarop Van ’t Hullenaar ervoor gezorgd heeft dat werving en selectie bij de netbeheerder de laatste tijd centraal is komen te staan. Op 27 mei zal hij er meer over vertellen, tijdens Werf& Live, dat als thema ‘Break Free‘ heeft meegekregen. ‘Een thema dat goed bij mij past’, zegt de Enexis-recruitmentmanager. ‘Loskomen van vaste patronen, het lef en de durf hebben om buiten gebaande paden te denken, en als derde: loskomen van de soms wat benarde of niet volwaardige positie die we als recruiters vaak ervaren of hebben. Dat zijn voor mij belangrijke pijlers.’

Niet te veel verklappen

Tijdens Werf& Live zal hij een aansprekend voorbeeld vertellen over hoe de netbeheerder dat deed, dat buiten de gebaande paden treden. Daar wil hij nu nog niet te veel over verklappen, maar ga er vanuit dat het prijswinnend was. En een paar andere voorbeelden wil hij wel al kwijt. Zoals: de 5 open avonden, waarmee het bedrijf in het jaar voor corona nog flinke resultaten boekte. ‘Toen een collega dat voorstelde, zei ik in eerste instantie: een open avond? Dat is zó 1995! Maar ga het maar doen. Dat is uiteindelijk een waanzinnig succes geworden. Er liepen op onze vestiging in Venlo zo’n 150 man rond, van wie we er uiteindelijk 7 hebben kunnen aannemen. En via de open avonden in Eindhoven, Roosendaal, Hoogeveen en Groningen nog eens 7.’

‘Ik dacht: een open avond? Dat is zó 1995! Maar het werd een groot succes.’

Ook oude paden kunnen soms heel interessante nieuwe paden zijn, wil hij maar zeggen. ‘En dat valt op in de organisatie. Op de overlegdag van de top-80 van de organisatie heeft de Raad van Bestuur dit aangehaald als een van de grootste successen van de afgelopen periode. Dat was ook voor ons belangrijk. Dan krijg je synergie met de vestigingen. Je blijft niet in je cocon zitten, maar gaat juist samen mét de business kijken hoe je het probleem kunt oplossen. Het ambassadeurschap binnen de organisatie en ook binnen de Raad van Bestuur is tegenwoordig heel groot.’

Fouten maken mag

Binnen zijn team probeert hij zoveel mogelijk ‘situationeel leiderschap’ toe te passen. Een veilige omgeving te creëren, waarin fouten maken mag, en je vooral dingen mag uitproberen. ‘F*ck it, gewoon doen’, dat is het motto, zegt hij. ‘De Raad van Bestuur zit heus niet altijd alleen te wachten op fact based uitgewerkte business cases. Soms kun je meer impact maken door af en toe iets heel geks te doen, wat wel opvalt, maar ook echt iets bijdraagt.’

‘De Raad van Bestuur zit heus niet alleen te wachten op alles fact based.’

En als je dan de Raad van Bestuur mee hebt, dan gaat de rest ook makkelijker, zegt Van ’t Hullenaar. ‘We hebben bijvoorbeeld een referralprogramma geïntroduceerd. Op zich doen natuurlijk meer bedrijven dat, maar wij zorgen er dan wel voor dat de COO de eerste cheque uitschrijft. Dat vergroot niet alleen de activatiekracht van alle medewerkers in de organisatie, maar helpt natuurlijk ook voor je eigen zichtbaarheid als recruitment.’

Driedubbele uitdaging

De Enexis Groep heeft de komende jaren te maken met een driedubbele uitdaging. Enerzijds zorgt de energietransitie voor flink meer werk voor de netbeheerder. Anderzijds stromen honderden technici uit vanwege pensionering, en droogt de instroom vanuit mbo’s en hbo’s steeds meer op. ‘We hebben een mooi klimaatakkoord’, stelt Van ’t Hullenaar. ‘Maar dat kun je meteen in de groene kliko gooien als je niet de mensen vindt om daar uitvoering aan te geven. Daarom werken we daar nu dus hard aan.’

‘Als je niet de goede mensen vindt, kun je het klimaatakkoord meteen in de kliko gooien.’

Hoe? In elk geval niet door alleen maar successen te delen, zegt hij, maar dus ook door urgentie te creëren. ‘Dan krijg je de organisatie mee.’ En dan vervolgens: omdenken, van de gebaande paden af. Durf en lef tonen. En júist fouten maken. ‘Want als je fouten maakt ben je optimaal aan het leren.’

Van PSV’er naar recruiter

Zelf maakte hij ook een grote ‘break free‘ mee. Hij voetbalde in zijn jeugd jarenlang op het allerhoogste niveau: bij PSV. Maar dat was juist een plek waar fouten maken niet mocht, waar eigenlijk niets goed genoeg was, en waar je continu werd beoordeeld, ‘en veroordeeld’, zoals hij het uitlegt. Het wereldje ging hem steeds meer tegenstaan, waarna hij zich ontworstelde, en in het recruitmentvak rolde.

Enexis heeft vorig jaar 5 statushouders aangenomen, die ze nu begeleiden tot monteur.

Een plek waar hij zich momenteel als een vis in het water voelt. ‘Waar ik trots op ben? O, zoveel. Die open avond bijvoorbeeld, maar ook op hoe we de drempel om te solliciteren wisten te verlagen. Of onze eigen escape room. Of op de livestreams waarin we 16- en 17-jarigen uitnodigen mee te lopen met de monteurs. En op de 5 statushouders die we vorig jaar hebben aangenomen en die we nu begeleiden.’

Goud in handen

Enexis heeft zelf twee eigen vakscholen, om technische mbo’ers en zij-instromers de fijne kneepjes van het monteursvak te leren. Jonge technici kunnen er zelfs hun rijbewijs halen, en een baangarantie tegemoet zien. ‘Dat is denk ik het goud dat we in hand hebben’, aldus Van ’t Hullenaar. De totaalaanpak leidde er onder meer toe dat de netbeheerder vorig jaar maar liefst 500 vacatures extern wist te vervullen.

De netbeheerder wist vorig jaar maar liefst 500 vacatures extern te vervullen.

Een groot succes, zegt hij. ‘Wat ook helpt is dat er zelfs bedrijfsbreed een volledig programma ingericht werd, met een programmamanager “schaarste technisch personeel”. Daarin werkten we als recruitment samen met de business met als doel alle initiatieven op dit vlak sneller om te zetten tot actie.’ En dat allemaal dankzij het eerst zaaien van een beetje paniek. ‘Daarmee hebben we de impact heel duidelijk gemaakt voor de organisatie, wat er weer voor heeft gezorgd dat we de faciliteiten en investeringen hebben gekregen die nodig zijn om de uitdaging aan te gaan. En ja, die zullen nog wel even nodig zijn, denken we…’

Meer weten?

Tijdens Werf& Live op 27 mei gaat Thom van ’t Hullenaar nader in op hoe Enexis buiten de gebaande paden trad, met een heel aansprekend (en prijswinnend) voorbeeld. Weten wat dat is geweest? Inschrijven kan hier:

Werf& Live

werf& live banner heleen stoevelaar

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS