Jumbo Monique zoekt 100 hulpkrachten: We hopen je te treffen! (inzending De Selectie)

Redactie Op 14 maart 2019
Gem. leestijd 3 min 535x gelezen
Deel dit artikel:
Jumbo Monique zoekt 100 hulpkrachten: We hopen je te treffen! (inzending De Selectie)

“We hopen je te treffen!” Doeltreffend door o.a. social media, video, WhatsApp, trefbal en speeddates: Een opvallend gave experience voor alle betrokkenen! Lees de hele case van De Selectie die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case De Selectie

Omschrijving van de case

Uitdaging

Supermarkt Jumbo Monique Heerhugowaard opende in december 2018 de deuren van haar nieuwe winkel en hiervoor waren 100 nieuwe hulpkrachten nodig. Hoe pak je dat aan?

Opdracht

De Selectie heeft het gehele recruitment-proces begeleid: van het schrijven van de vacaturetekst, het ontwikkelen van aansprekende video content tot het organiseren van twee wervingsavonden en ondersteuning bij de selectie. Tegelijkertijd konden wij de werving benutten om iedereen in Heerhugowaard mee te nemen in de storytelling richting de opening.

Aanpak

Wij zijn begonnen met een vacature intake en strategiesessie. De bestaande vacaturetekst hebben wij herschreven en er zijn verschillende vacaturevideo’s opgenomen, onder andere in het nog leegstaande pand in Heerhugowaard en hebben verschillende medewerkers aan het woord hebben gelaten. Zij vertelden vol enthousiasme over het bedrijf en hun werk. Deze content hebben wij gedeeld via sociale media met daaraan gekoppeld de oproep om te reageren en naar de wervingsavond te komen.

We hopen je te treffen!

Alle sollicitanten en geïnteresseerden kregen persoonlijk bericht met de vraag om een korte videopitch van zichzelf te sturen via WhatsApp. Op deze manier kregen wij direct contact met de doelgroep. Uiteraard werden zij allemaal uitgenodigd voor de wervingsavond. Een avond waarin de sollicitanten hun nieuwe collega’s gingen treffen. Letterlijk en figuurlijk! In de “bouwput” organiseerden wij een speed-date, groepsopdrachten die werden geobserveerd en waren twee dames van het Nederlands Dodgeball team aanwezig om met de kandidaten een potje trefbal te spelen! Ook hier werden de kandidaten geobserveerd en werd gekeken hoe zij met de opdracht omgingen, samenwerkten en actief meededen.

Het was een avond vol energie en plezier! Van de 60 aanwezigen zijn 53 personen geselecteerd op basis van de gesprekken en observaties. De aftermovie is ingezet bij de promotie van de tweede wervingsavond, ook dit werd een succes!

Wat was de impact van de case?

Het resultaat: teller op 100!
De video’s werden breed verspreid via diverse social media kanalen. Het bereik was enorm (zowel organisch als gepusht) en de reacties stroomden binnen. Na twee bijzondere wervingsavonden stond de teller op 100 nieuwe medewerkers! En dat niet alleen: iedereen uit de buurt wist dat de nieuwe supermarkt zou openen wat zorgde voor een vliegende start van Jumbo Monique in Heerhugowaard!
Veel van de nieuwe medewerkers kenden elkaar al en de gezamenlijke experience maakte dat er direct een goed teamgevoel was.
De medewerkers van het filiaal in Zwaagdijk werden betrokken bij het maken van de video’s en participeerden in de speeddates. Een goed voorbeeld van “De kracht van samen” wat centraal staat bij Jumbo Monique.

Van begin tot het eind (en nog steeds) hebben wij genoten van dit traject!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is een mooi voorbeeld hoe je relatief korte tijd (3 maanden) een grote groep nieuwe medewerkers kunt bereiken en selecteren op een originele en doeltreffende manier! Er is goed nagedacht over de benadering van de doelgroep en door middel van Whatsapp contact werd contact gelegd en vervolgens commitment opgebouwd met een persoonlijke videoboodschap vanuit ons/Jumbo en de video-pitch van de kandidaten. Alle via WhatsApp aangemelde kandidaten waren aanwezig én op tijd!

De wervingscampagne en de twee wervingsavonden hebben Jumbo Monique op de kaart gezet, niemand kon meer om de opening van de nieuwe supermarkt heen. Veel exposure online maar natuurlijk ook veel mond-tot-mondreclame. Kortom: Een vliegende start voor Jumbo met een compleet team en veel nieuwe klanten die hun weg naar de Jumbo weten te vinden!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Jumbo Monique: Monique Ravenstijn
  • De Selectie: Patricia van der Meij de Bie, Michiel Martens
  • Anders: Diverse andere personen die hebben ondersteund bij de wervingsavonden, o.a. filmen, observeren, dodgeball, muziek en geluid etc

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners