Kandidaten oriënteren zich vaker via mobile

Martijn Hemminga Op 23 november 2012
Gem. leestijd 2 min 2030x gelezen
Deel dit artikel:
Kandidaten oriënteren zich vaker via mobile

Kandidaten oriënteren zich vaker via mobileBijna 40 procent van de beroepsbevolking met smartphone en/of tablet oriënteert zich inmiddels ‘mobile’ op een baan. Onder actieve baanzoekers is dit al 95% blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) uit het derde kwartaal 2012 in opdracht van het event 123mobile.nl dat 12 december plaatsvindt.

Oriëntatie via mobiel apparaat neemt toe

Mobile op zoek gaan naar een nieuwe baan gebeurt steeds vaker. Van de Nederlandse beroepsbevolking met een tablet en/of smartphone geeft 11% van de actieve baanzoekers aan al vaker ‘mobile’ naar vacatures te kijken dan met de desktop. Van de latente baanzoekers is dit bijna 1 op de 4, waarmee mobile een interessant instrument is om deze lastige doelgroep te bereiken. Van de actieve baanzoekers gebruikt 58% zijn tablet in zijn zoektocht en 74% zijn smartphone. Deze resultaten liggen in lijn met de waarnemingen die Google maakte op het Mobile Recruitment Conference op 23 oktober 2012 in Londen, waarbij Google aangaf dat inmiddels 1 op de 5 zoekopdrachten naar vacatures mobile is. Wetende dat steeds meer mensen ‘mobile’ worden en werkgevers steeds vaker hun vacatures op deze manier gaan aanbieden, maakt dat we aan het begin staan van deze nieuwe manier van oriënteren en werven.

Mobile oriëntatie op de arbeidsmarkt

Verwachte veranderingen in oriëntatie en werving

Doordat mobile zo sterk in opmars is, zullen waarschijnlijk een aantal vanzelfsprekendheden en spelregels in de werving van nieuwe werknemers veranderen. Zo zullen werkgevers hun vacatures passend moeten maken voor mobile. Nu heeft slechts 3% van de werkgevers een ‘mobile vriendelijke’ werkenbij-website. Een interessante shift ligt bijvoorbeeld op het moment dat naar vacatures wordt gekeken. Oriënteren op een nieuwe baan vindt nu vooral plaats onder werktijd terwijl mobile gebruik veel meer in de avonduren plaatsvindt. Daarmee zien we dat het oriëntatiemoment mogelijk meer naar de avonduren verschuift en TV als ondersteunend kanaal interessanter wordt. Ook leent mobile zich beter voor guerrilla-achtige werving en meer voor de werving van latente baanzoekers.

123 Mobile

Op 12 december a.s.  vindt Nederlands eerste Mobile Recruitment event, 123Mobile plaats bij USG Capacity in Almere. Het event brengt diverse topsprekers uit binnen- en buitenland bij elkaar die recruiters meenemen in de laatste trends op het gebied van mobile. Het event wordt geopend door Chuck Martin, auteur van de Third Screen, en afgesloten door Chris Hoyt, recruiter bij PepsiCo en wellicht beter bekend als de RecruiterGuy. Meer informatie op www.123mobile.nl.

Technische Verantwoording

Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 per kwartaal wordt afgenomen door Intelligence Group. Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van het derde kwartaal 2012, waarin 2503 personen zijn ondervraagd. Voor dit onderzoek zijn er in totaal zijn er 333 actieve baanzoekers en 1.181 latente baanzoekers geanalyseerd.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners