Gem. leestijd 4 min  505x gelezen

Kennis delen is de basis voor goede contentmarketing: werving is bijvangst

Hoe kunnen de principes van inbound marketing van pas komen voor de arbeidsmarkt? Edwin Vlems vertelt het, in een gesprek met Marcel van der Quast. ‘Laat je mensen kennis delen, dan kom je ook in beeld bij interessante kandidaten op de arbeidsmarkt.’

Kennis delen is de basis voor goede contentmarketing: werving is bijvangst

Wat kun je leren over arbeidsmarktcommunicatie en employer branding van de marketing van een metaalgroothandel? Heel veel dus. Want Edwin Vlems laat zien dat inbound marketing ook voor de arbeidsmarkt een goede aanpak is. Laat je mensen op hun vakgebied kennis delen, dan kom je ook in beeld bij interessante kandidaten op de arbeidsmarkt. Die ook vaak nog latent zoekend zijn.

Recruitment en AMC kunnen veel van marketing leren. Dat hoor ik vaak, en ik ben het ermee eens. Maar je hoort dit verhaal eigenlijk alleen van recruiters. Dat wilde ik ook wel eens met een echte marketeer bespreken. Daarom spreek ik in aflevering 24 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ Edwin Vlems. Hij is al enige jaren marketeer bij MCB, een metaalgroothandel in Valkenswaard. Daarnaast is hij docent marketing aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.

Inbound marketing en employee advocacy

Maar waarom is dat interessant voor een podcast over arbeidsmarktcommunicatie? Nou, daar komt-ie. Want Edwin is gespecialiseerd in inbound marketing en employee advocacy. Twee deelgebieden van marketing die zeer interessant zijn voor de arbeidsmarkt. En waar Edwin ook veel ervaring mee heeft.

Denk nu niet: ‘Ik doe niks met metaal, dus dat is niet voor mij’. Want dit is echt interessant voor iedereen die iets met de eigen mensen doet in arbeidsmarktcommunicatie. En als het goed is, is dat minimaal 90% van alle recruiters die met de arbeidsmarkt communiceren. In het gesprek komen we samen tot een interessante inkijk in content- en inbound marketing, employee advocacy en de kracht van een geschreven verhaal.

Inbound marketing: werving is bijvangst

Eerst over inbound marketing. Waar hebben we het dan over? Het is een onderwerp dat dichtbij contentmarketing ligt. Maar…alles wordt tegenwoordig content genoemd. Bij inbound marketing ligt de focus op vindbaarheid en deelbaarheid. Je maakt content, en je zet het ergens neer. Dan vindt Google het wel, en vinden mensen het dus ook als ze zoeken op dat onderwerp. Dát is inbound marketing. Als je je content gaat promoten, dan wordt het toch weer pushen. Dan is het geen pure inbound marketing meer.

De basis voor inbound marketing is het delen van kennis. En daarover publiceren. Als je op basis van die kennis gevonden wordt, moet je zorgen dat je ook laat zien hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Bekend voorbeeld is Dirkzwager Legal & Tax. Door bewust te kiezen voor het delen van kennis, en hun mensen daar ook de ruimte voor te geven, hebben zij een duidelijke positie ingenomen in de juridische wereld. Ze staan niet in de top-10 qua grootte, scoren wel zeer goed als populaire werkgever. Edwin heeft hier een artikel over geschreven.

inbound marketing

(Twee onderdelen van de homepage van Dirkzwager, waar direct duidelijk wordt dat het delen van kennis echt in de basis van het bedrijf zit. Ik vind vooral de subtiel dubbelzinnige regel ‘Maak kennis met Dirkzwager’ mooi.)

Employee advocacy: geef je eigen mensen een podium, en de ruimte

De officiële definitie van employee advocacy: je medewerkers inzetten voor je marketing. Maar dat moet je niet te letterlijk doen. Je ziet nog steeds organisaties die hun mensen verkooppraatjes laten doen. Of je ziet op LinkedIn ineens allemaal medewerkers van 1 bedrijf precies dezelfde teksten ‘spontaan’ delen. Dat is te veel vanuit marketing geregisseerd. Daarmee verlies je je authenticiteit. Je moet mensen vooral zichzelf laten zien. ‘Werkgevers lijken wel bang voor hun eigen mensen’, zegt Vlems. ‘Om hen aan het woord te laten. Want dan zal het wel negatief worden. Maar mensen begrijpen prima hoe sociale media werken. Als jij op LinkedIn je werkgever afkraakt, heb je daar vooral ook zelf last van.’

Drie tips:

Tip 1: Heb vertrouwen in je mensen.

Tip 2: Probeer niet iedereen zijn/haar verhaal te laten vertellen. Er zijn mensen die enthousiast zijn, begin met hen. Dan heeft de rest een voorbeeld en stappen ze makkelijker over de drempel.

Tip 3: Faciliteer je mensen. Geef een blogcursus, of een LinkedIn-workshop. Vlems neemt zelf de interviews af. En helpt de mensen dus door vragen te stellen en de antwoorden op die manier voor hen op te schrijven. ‘Daarmee blijft het verhaal 100% authentiek. Maar je hebt natuurlijk wel een beetje invloed als marketeer door te bepalen welke vragen je stelt.’ Een quote wil ik er nog speciaal uitlichten, omdat-ie zo mooi is: “Een stilte is de beste vraag” Het MKB heeft grote kansen om het employer brand-gevoel via de eigen mensen te laten proeven, vertelt hij. ‘Deze tijd van internet en transparantie vraagt om ruimte en vrijheid. Daar zijn kleinere organisaties enorm in het voordeel. En die kunnen heel goed hun gevoel neerzetten.’ Vlems, die vooral MKB-bedrijven adviseert, geeft daarbij het voorbeeld van Dirk Verhoef, de Breekplatenspecialist van Hitma:

inbound marketing

In het hele gesprek hebben we nog veel meer besproken. Luister of kijk daarvoor de hele aflevering.

Meer weten?

Marcel van der Quast, de auteur van de podcast, is dinsdag 11 februari dagvoorzitter tijdens de webinar week van Werf&, als het de hele dag gaat over de Candidate Experience.

  • Schrijf je hier meteen in voor de 5 webinars op deze dag

Of schrijf je in voor een van de andere gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Lees ook:

Marcel van der Quast

Marcel van der Quast is zelfstandig adviseur employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Onder de naam WerkMerk denkt en doet hij mee bij werkgevers en in de keuken van arbeidsmarktcommunicatiebureaus. Ook maakt hij de podcast ‘Hier is AMC’, waarin hij interessante mensen in deze vakgebieden spreekt.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners