Kittie Spierings: ‘Kennis van Google for Jobs leidt tot betere kwaliteit van werving’

De lancering van Google for Jobs in Nederland kan nu echt, écht niet lang meer duren. Maar hoe zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent? Kittie Spierings (Roestvrij Taal) geeft uitleg.

Laura Bosua Op 21 januari 2020 Gem. leestijd 3 min1425x gelezen
Deel dit artikel:
Kittie Spierings: ‘Kennis van Google for Jobs leidt tot betere kwaliteit van werving’

Een paar jaar geleden kondigde Google aan op de zoekpagina ook een vacaturedeel aan te gaan bieden. Maar wat inmiddels in vele delen van de wereld gemeengoed is, is dat nog niet in Nederland. Al zeker twee jaar wordt er naar uitgekeken, met smart dan wel met grote vreze. Maar wat betekent het als Google for Jobs straks ineens in Nederland zijn aankondiging maakt? Kittie Spierings werpt binnenkort in een webinar alvast een blik vooruit (en de inschrijvingen zijn inmiddels geopend). Hier alvast een voorproefje.

Wat voor invloed heeft Google for Jobs op de recruitmentwereld?

kittie spierings over google for jobs‘Online recruitment krijgt een nieuwe dimensie. Ik verwacht dan ook dat de impact behoorlijk groot is; voor intermediairs, voor corporates en zeker ook voor de kleinere werkgevers. En voor jobboards natuurlijk. Eén ding is zeker: voor werkzoekenden komt er meer inzicht en transparantie in het vacatureaanbod. Werkgevers en intermediairs die hier goed op inspelen, kunnen absoluut profiteren van de komst van Google for Jobs. Dit blijkt overigens ook uit de resultaten in de landen waar de banenzoekmachine al actief is.’

En hoe doe je dat: erop inspelen?

‘Op hoofdlijnen spelen twee aspecten een rol: de techniek en de tekst. Het technische deel vraagt om een goede implementatie in je cms- of ATS-systeem. In mijn webinar ga ik hier ook op in. Maar de meeste aandacht gaat uit naar het tekstuele deel, omdat je hiermee als HR-professional of recruiter zelf aan de slag kunt, elke keer dat je een vacaturetekst schrijft. Aan de hand van 10 praktische tips leer ik mensen om een vacaturetekst volledig te optimaliseren voor Google for Jobs.’

‘De grootste valkuil is onduidelijk of niet concreet zijn in je vacaturetekst.’

Wat zijn eigenlijk de valkuilen?

‘De grootste valkuil is onduidelijk of niet concreet zijn in je vacaturetekst. Dit is een grote ergernis van werkzoekenden, en Google for Jobs gaat je hier nog strenger op afrekenen. Maar er zijn meer valkuilen, hoor. Duplicated content is er ook zo een. Vooral voor bureaus liggen hier uitdagingen. Zij hergebruiken nog vaak de teksten van opdrachtgevers. Even anonimiseren, en klaar. Dit was al geen aanrader, maar met de komst van Google for Jobs is het dat al helemaal niet meer.’

Hoe onderscheid je je als Google for Jobs komt?

‘Door elke vacaturetekst met aandacht en inlevingsvermogen te schrijven, natuurlijk volgens de richtlijnen die van belang zijn voor Google for Jobs. Je lezer serieus nemen, daar gaat het wat mij betreft om. Het verwondert me dat er nog steeds organisaties zijn die – zelfs in deze tijden van enorme krapte op de arbeidsmarkt – denken dat ze met een vage tekst met een waslijst aan functie-eisen de ideale kandidaat gaan binnenhalen.’

Is Google for Jobs een goede ontwikkeling?

‘Absoluut. Zelf zie ik het vooral als een groot voordeel dat de inhoud en relevantie van vacatures op waarde worden geschat. De kwaliteit van de vacaturetekst wordt nóg belangrijker. Machine learning speelt hierin een belangrijke rol; Google is in staat om verbanden te zien en zaken in de context te plaatsen. Dus hoe relevanter jij bent voor je ideale kandidaat, hoe beter je straks vindbaar bent. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat een uitstekende ontwikkeling vind.’

‘Geef vacatureteksten de aandacht die ze verdienen en investeer in je kennis ervan.’

Kun je alvast een tip weggeven?

‘Geef vacatureteksten de aandacht die ze verdienen en investeer in je kennis ervan. De richtlijnen van Google for Jobs zijn heel reëel, ze passen bij wat werkzoekenden belangrijk vinden. Door werk te maken van betere vacatureteksten, volgens de richtlijnen, investeer je niet alleen in een betere vindbaarheid, maar ook in je werkgeversmerk en een concurrerende positie op de arbeidsmarkt. Ik hoef niet uit te leggen dat dit zorgt voor een betere kwaliteit van werving.’

Waarom mogen mensen jouw webinar niet missen?

‘Voor veel mensen is Google for Jobs nog wat vaag. In mijn webinar maak ik het heel concreet. Je krijgt 10 praktische tips waarmee je morgen aan de slag kunt. Pas je die consequent toe, dan ben je straks goed voorbereid.’

Meer weten?

Schrijf je in voor de Webinar Week die plaatsvindt van 10 t/m 14 februari 2020 en volg het webinar ‘Google for Jobs, be prepared! 10 tips’ van Kittie Spierings. Tijdens deze week kun je gratis webinars volgen over Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.