Krabbels en foto’s vrienden beïnvloeden recruiter

Martijn Hemminga Op 10 mei 2010
Gem. leestijd 2 min 2390x gelezen
Deel dit artikel:

Dat recruiters kandidaten opzoeken in sociale netwerken is niets nieuws. Recruiters stellen zelf dat ze hierdoor niet worden beïnvloedt, maar onderzoek van de Universiteit Twente toont het tegendeel aan. Berichten en foto’s van vrienden kunnen het verschil maken tussen wel of geen sollicitatiegesprek. 

Met de opkomst van het internet en social media zoals Hyves, LinkedIn en Facebook is het steeds eenvoudiger om informatie over iemand te vinden. Bij sollicitatieprocedures speelt het online profiel van een sollicitant dan ook een steeds belangrijkere rol.

Informatie van Hyves
Kirsten van Wingerden, masterstudente Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente, onderzocht welke informatie van Hyves door recruiters wordt gebruikt om een indruk te krijgen van een sollicitant en welke gevolgen dat heeft voor zijn of haar baankansen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat recruiters weliswaar aangeven dat ze uitsluitend gebruik maken van informatie die een sollicitant zelf op zijn profiel heeft geplaatst, maar dat ze in de praktijk anders handelen. Door derden geplaatste informatie op Hyves, zoals ‘krabbels’ en foto’s, blijkt namelijk wel degelijk een belangrijke rol te spelen bij de eerste selectie van sollicitanten. Het effect speelt het sterkst bij de selectie van sollicitanten voor representatieve functies waarvoor veel verschillende vaardigheden zijn vereist. Van Wingerden vond geen verschillen tussen verschillende branches en grotere en kleinere bedrijven.

Gemanipuleerd
In het onderzoek kregen 159 personen die de beslissingen nemen binnen het sollicitatieproces gemanipuleerde Hyves-profielen voorgeschoteld. Negatieve foto’s en ‘krabbels’ bleken de kans op een uitnodiging voor een gesprek te verkleinen. Het effect was het grootst bij negatieve foto’s.

Het afstudeeronderzoek van Van Wingerden is onderdeel van een breder onderzoek naar de invloed van digitale technologie, zoals social media, op het dagelijks leven van mensen.
Bron: Universiteit Twente

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners