Dat recruiters kandidaten opzoeken in sociale netwerken is niets nieuws. Recruiters stellen zelf dat ze hierdoor niet worden beïnvloedt, maar onderzoek van de Universiteit Twente toont het tegendeel aan. Berichten en foto’s van vrienden kunnen het verschil maken tussen wel of geen sollicitatiegesprek.
Met de opkomst van het internet en social media zoals Hyves, LinkedIn en Facebook is het steeds eenvoudiger om informatie over iemand te vinden. Bij sollicitatieprocedures speelt het online profiel van een sollicitant dan ook een steeds belangrijkere rol.
Informatie van Hyves
Kirsten van Wingerden, masterstudente Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente, onderzocht welke informatie van Hyves door recruiters wordt gebruikt om een indruk te krijgen van een sollicitant en welke gevolgen dat heeft voor zijn of haar baankansen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat recruiters weliswaar aangeven dat ze uitsluitend gebruik maken van informatie die een sollicitant zelf op zijn profiel heeft geplaatst, maar dat ze in de praktijk anders handelen. Door derden geplaatste informatie op Hyves, zoals ‘krabbels’ en foto’s, blijkt namelijk wel degelijk een belangrijke rol te spelen bij de eerste selectie van sollicitanten. Het effect speelt het sterkst bij de selectie van sollicitanten voor representatieve functies waarvoor veel verschillende vaardigheden zijn vereist. Van Wingerden vond geen verschillen tussen verschillende branches en grotere en kleinere bedrijven.
Gemanipuleerd
In het onderzoek kregen 159 personen die de beslissingen nemen binnen het sollicitatieproces gemanipuleerde Hyves-profielen voorgeschoteld. Negatieve foto’s en ‘krabbels’ bleken de kans op een uitnodiging voor een gesprek te verkleinen. Het effect was het grootst bij negatieve foto’s.
Het afstudeeronderzoek van Van Wingerden is onderdeel van een breder onderzoek naar de invloed van digitale technologie, zoals social media, op het dagelijks leven van mensen.
Bron: Universiteit Twente