Als LinkedIn het fastfood voor recruiters is, wordt het dan niet tijd voor een dieet?

Fastfood is soms best lekker, maar gezond eten en sporten is in the end meestal bevredigender. Zo is het ook met LinkedIn, hét fastfood voor recruiters, stelt Geert-Jan Waasdorp. Best lekker op z’n tijd, maar zeker niet genoeg voor een uitgebalanceerd dieet.

Geert-Jan Waasdorp Op 29 oktober 2019
Gem. leestijd 6 min 1490x gelezen
Deel dit artikel:
Als LinkedIn het fastfood voor recruiters is, wordt het dan niet tijd voor een dieet?

Heerlijk is het om zo af en toe te stoppen bij die grote M. Ik durf de naam bijna niet te noemen, want dan raken mijn kinderen al van slag. Zeker een milkshake. Om nog maar te zwijgen van de ‘guilty pleasure’, de Big Mac. Ik kan me een wereld zonder het fastfood van die grote M prima voorstellen, maar dat is voor mij niet nodig. Ook al heb ik met regelmaat achteraf spijt dat ik toch weer even ben gestopt.

‘LinkedIn is de bijbel, de heilige graal en heroïne van de recruitmentindustrie.’

Om je als recruiter of recruitmentmanager een wereld voor te stellen zonder LinkedIn is een stuk lastiger. Babs Bloemsaat, TA-consultant bij Philips, vatte het laatst fantastisch samen: ‘LinkedIn is het fastfood voor recruiters’. Het is de bijbel, de heilige graal en heroïne van de recruitmentindustrie. En voor heel veel (recruitment)managers is het ook de pavlovreactie bij recruitmentproblemen en hét synoniem voor een wervingsoplossing. Een welhaast heilige status, zo blijkt ook uit een recente poll van deze site, waar 1 op de 3 recruiters toegeeft geen enkel ander kanaal te gebruiken om mensen te sourcen…

We worden ook heel blij van LinkedIn

Uit De Stand van Werven 2019/2020 blijkt iets soortgelijks. In dat onderzoek zeggen bijna 3 van de 4 recruiters dat LinkedIn een van de bronnen is die het meest van belang is om de wervingsdoelen te behalen. Dat belang is het afgelopen jaar zelfs alleen maar verder toegenomen (van 71 naar 74%). Daarmee staat LinkedIn al jaren – onbedreigd – op de eerste plek. En ondanks dat de respondenten de effectiviteit van LinkedIn min of meer vergelijkbaar zien als die van andere kanalen, zoals referrals, sociale media of Indeed, scoort LinkedIn op het gebied van het ‘totaal aantal hires’ en het percentage ‘quality of hire’ het hoogste in de markt. Met andere woorden: well done! Met zo’n cijferlijst is de titel ‘fastfood voor de recruitmentindustrie’ welhaast een geuzennaam.

Share of wallet vergroten

Veel van de recruitmentmanagers in Nederland nemen dan ook maar voor lief dat om de 1 of 2 jaar weer een ‘onderhandelingsgevecht’ plaatsvindt met LinkedIn. Het platform wil dan zijn ‘share of wallet’ vergroten en zeker niet makkelijk genoegen nemen met een lagere orderwaarde dan ze nu hebben. De afhankelijkheid van LinkedIn, maar ook de tevredenheid (82% van de recruiters zegt (zeer) tevreden te zijn over LinkedIn), is zo groot dat bijna elk contract wordt geaccepteerd, inclusief producten die niet worden gebruikt of waarvan inmiddels duidelijk is dat ze nauwelijks nog effectief zijn.

‘De afhankelijkheid van LinkedIn is zo groot dat bijna elk contract wordt geaccepteerd.’

Het overgrote gedeelte van Nederlandse recruiters gaat de komende jaren dan ook met veel plezier verder met LinkedIn. Net zoals ook McDonald’s met zijn fastfood nog steeds enorm goed scoort.

Scheurtjes in het blazoen

Maar er is ook een ander verhaal. Zo zijn op het domein van beleving van prijs/kwaliteit wel wat scheurtjes in het blazoen van LinkedIn te zien. Ook de Amerikaanse verkoopstijl valt niet bij iedereen in de smaak. En een klein, maar snel groter wordende groep recruitmentmanagers heroverweegt zijn afhankelijkheid van het platform. Ze komen met een alternatieve strategie. Zij ruilen ‘Job Slots’ in voor programmatic advertising en hun LinkedIn Recruiter Seats in voor alternatieve gratis en/of goedkope(re) tooling als Prophet of claro.hr.

‘Je bent als gebruiker van LinkedIn nog steeds eigenaar over wie je zelf bent!’

Deze tooling werkt soms ook op basis van LinkedIn-profielen, zoals hiQ Labs, een start-up in ‘the valley’ die LinkedIn-profielen scrapet en het platform met succes heeft aangeklaagd over het feit dat LinkedIn geen eigenaarschap kan claimen over het profiel van iemand. Je bent als gebruiker van LinkedIn nog steeds eigenaar over wie je zelf bent! Deze uitspraak maakt de weg vrij voor nog meer tooling op de markt die gaat concurreren met de LinkedIn Recruiter Seats.

Het LinkedIn-dieet

De recruitmentmanagers die op LinkedIn-dieet zijn gegaan, zijn niet gestopt met LinkedIn. Ze zijn het platform vooral ánders gaan gebruiken. Zij geven aan dat alle tooling van LinkedIn die hun recruiters zou ‘ontzorgen’, diezelfde recruiters lui en afhankelijk heeft gemaakt. Heleen Stoevelaar zei in januari 2018 al iets van gelijke strekking op het nieuwjaarsevenement van Recruiters United. En riep recruiters daarbij op om weer ‘de wei in te gaan’ en echt contact te maken met kandidaten.

LinkedIn-tooling die recruiters zou ‘ontzorgen’, heeft hen juist lui en afhankelijk gemaakt.

Eenzelfde signaal krijg ik ook uit de analyse van De Stand van Werven 2019/2020. Op het moment dat een referralstrategie procentueel voor minder aannames zorgt én die aannames minder outperformers opleveren dan LinkedIn, geeft dat op z’n minst reden tot denken. Ligt dat aan de kracht van LinkedIn óf aan het feit dat ‘we’ te weinig professioneel bezig zijn om alle andere recruitmentkanalen goed te gebruiken?

Gezond en scherp blijven

De recruitmentmanagers, bedrijven en grote bureaus die de afgelopen jaren op LinkedIn-dieet zijn gegaan en afscheid hebben genomen van de seats, insights, jobs en career pages, hebben dat vaak met veel plezier en succes gedaan. Ze hebben hun focus verlegd naar employer branding, recruitmentmarketing en alternatieve tooling. Tegelijkertijd gebruiken ze nog steeds wel LinkedIn, maar dan via hacks, business accounts, Google of anderszins. Als aanvulling dus, niet als voornaamste maaltijd.

Met een andere budgetallocatie en sourcingsmix kunnen recruiters gezond en scherp blijven.

Met een andere budgetallocatie en sourcingsmix blijven deze recruiters gezond en scherp. En – niet onbelangrijk – zijn ze onderscheidend op de arbeidsmarkt, waar het overgrote deel zijn ‘war for talent’ voert op het slagveld dat LinkedIn heet.

Die M rijd je niet zomaar voorbij

Om nu meteen cold turkey op LinkedIn-dieet te gaan, is misschien voor velen een stap te ver. Fastfood zweer je misschien ook niet zomaar voor altijd af. Die M steeds maar weer voorbij rijden? Toegegeven: het is best lastig. Maar iets minder LinkedIn zou zomaar eens een hele gezonde keuze kunnen zijn voor je beoogde wervingsresultaat en de fitheid van je hele recruitmentteam.

Iets minder LinkedIn zou zomaar eens een hele gezonde keuze kunnen zijn.

Misschien is de conclusie voor nu dat fastfood soms best lekker is, maar gezond eten en sporten voor velen nog veel lekkerder en voor de meesten ook veel bevredigender. Het zou daarom zomaar eens kunnen dat een LinkedIn-dieet de komende jaren een nieuwe trend wordt. Net zoals McDonald’s nu ook vegetarische hamburgers heeft. En dat laatste legt ze geen windeieren…. Voor LinkedIn zie ik dan ook nog meer dan voldoende toekomst. Zelfs al kun je als recruiter nu ook alle profielen op het platform – legaal – via alternatieve tooltjes gebruiken.

Meer weten?

hr-trendsOp dinsdag 28 januari 2020 spreekt Geert-Jan Waasdorp, de auteur van dit blog, tijdens het Werf& congres Bureaurecruitment. Daar zal hij onder meer laten zien hoe bureaus in de huidige arbeidsmarkt zich nog kunnen onderscheiden. Klik hier voor meer informatie. Tot 1 november geldt een zéér aantrekkelijke very early bird-korting.

Op 14 november 2019 bespreekt hij samen met Aad van der Werf in 1 middag alle actuele trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Samen vertalen ze daarbij alle ontwikkelingen naar kansen om er de komende jaren meer resultaat uit te halen en de schaarste effectief te lijf te gaan. Klik hier voor meer informatie.

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners