'Logisch dat sourcing nu meer aandacht krijgt dan ooit'

Het aantal vacatures mag dan afnemen, en de groep actieve kandidaten toenemen, voor veel vacatures kun je toch nog steeds maar beter zelf op zoek gaan. Maar wat komt er nu allemaal kijken bij sourcing van het beste talent?

Peter Boerman Op 30 april 2020 Gem. leestijd 3 min443x gelezen
Deel dit artikel:
'Logisch dat sourcing nu meer aandacht krijgt dan ooit'

Kandidaten die ineens wél de telefoon opnemen als een recruiter belt. Een veel hogere response rate op je mailtjes. Maar ook onrust bij potentiële kandidaten: ‘Is dit wel een goede tijd om op een aanbieding in te gaan?’ Sourcer Milou Verhoeks merkte de afgelopen tijd al dat haar sourcing-werk behoorlijk veranderde tijdens de eerste weken van de coronacrisis.

‘Het is natuurlijk niet zo dat we als sourcers alleen maar kandidaten bellen tijdens het avondeten.’

En ze is niet de enige. Ook bijvoorbeeld Sandor Lokenberg, sourcer bij Cariero en trainer bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, zegt het te merken. En dat is ook logisch, zegt hij. ‘Sourcen en searchen krijgt volgens mij nu meer aandacht dan ooit. Want het is natuurlijk niet zo dat we als sourcers alleen maar aan het headhunten zijn. Of de hele tijd kandidaten bellen tijdens het avondeten. Sourcing gaat ook echt wel om meer dan dat. Het gaat ook om gericht, en continu onderzoek blijven doen naar jouw specifieke doelgroep. En daar is het juist nu een goede gelegenheid voor.’

‘Het blijft mensenwerk’

Goed sourcen is inderdaad veel meer dan berichtjes versturen aan mensen die je als recruiter op LinkedIn hebt gevonden, bevestigt ook talent sourcer Jurriaan Pennartz op zijn blog. En het is ook wel iets meer dan alleen de principes van boolean search beheersen, schrijft hij. ‘Effectief sourcen is een specialisme, een vak waar (durven) doorvragen, internet research skills en interpersoonlijke competenties belangrijk zijn.’

‘Profielen vinden is één ding. Maar de mensen achter deze profielen effectief benaderen is en blijft mensenwerk.’

Talent sourcing volledig automatiseren? Het is erg lastig, denkt hij. ‘Je kunt weliswaar sourcing-tools inzetten om relevante profielen te vinden op basis van een zoekopdracht of eerdere zoekresultaten. Maar de mensen achter deze profielen effectief benaderen is en blijft mensenwerk.’

Een vak apart

Talent sourcing richt zich op de grote groep latente of passieve kandidaten, die uit zichzelf niet zo snel zouden reageren op een vacature. En door de crisis mag de groep actieve kandidaten dan gegroeid zijn, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daarmee alle vacatures kunt vervullen. En zeker als je wat verder vooruit kijkt, blijft het goed om een talentpijplijn op te bouwen: een warm netwerk aan kandidaten, aan wie je later nog eens iets zou kunnen hebben. Eigenlijk kun je ook op dit moment geen werving zonder sourcing meer voorstellen.

‘Er is in deze periode een hoop te leren op het gebied van sourcing.’

En dat is echt een vak apart, zoals ook bijvoorbeeld Annelies Graafland al eerder schreef. En een vak ook dat soms heel creatieve staaltjes werk oplevert, zoals de marktplaats-advertentie waarin net die ene, ideale kandidaat werd gezocht. Lokenberg heeft zich de afgelopen weken er stevig in verdiept. ‘Er is in deze periode een hoop te leren op het gebied van sourcing‘, zegt hij. ‘Er zijn ontzettend veel leuke, inspirerende en uitdagende events er op dit moment, zoals webinars van Dux-Soup, Talentsoft, Amazing Hiring en meer. Of de 24-uursmarathon van Recruiting Brainfood.’

Veel gratis bronnen beschikbaar

Voor de ene recruiter kan het helpen om de basisprincipes beter te beheersen, voor de ander om meer begrip en mindset ten aanzien van de voordelen van sourcing te krijgen. Want dat blijkt soms nog steeds nodig, zegt hij. Vandaar ook dat Lokenberg zichzelf ook als trainer nog steeds graag inzet om zijn opgedane kennis verder te delen. ‘Zodat je als professional een nog betere adviseur kunt zijn van je hiring manager.’

‘Door een goede sourcingsaanpak kun je mogelijk tijd en geld besparen.’

Want er ligt hier geld op tafel, denkt hij. Mooie campagnes, snel geschoten vlogs, inbound recruitment, en leuk geschreven vacatureteksten? Het heeft natuurlijk allemaal zijn waarde om de juiste kandidaten te benaderen, benadrukt hij. ‘Maar door een goede sourcingsaanpak kun je daarin mogelijk tijd en geld besparen door mensen, of nichegroepen te vinden die anders jouw organisatie niet gevonden zouden hebben. En er zijn daarvoor veel bronnen te vinden waaruit we gratis (of betaald) kunnen putten.’ En juist dat is een boodschap die in deze crisistijden waarschijnlijk velen aanspreekt.

Meer weten?

Meer weten over wat er bij sourcing allemaal komt kijken en hoe je dat kunt toepassen? Op 7 mei organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een live online class hierover. De start van de live online class is om 10.00 uur en eindigt om 11.30 uur. Kijk hier voor meer info, of schrijf je meteen in.

En op 3 en 10 juni is er zelfs een tweedaagse training Sourcing & Search, waarin je kunt leren hoe je direct meer juiste kandidaten kunt vinden en verleiden met een toegankelijke en kandidaatgerichte sourcingsaanpak. En dat gaat véél verder dan alleen een Inmail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.