Als je iemand een paar schoenen wilt verkopen, heb je niet zoveel nodig. De juiste maat, een prijsklasse, het merk van de persoonlijke voorkeur misschien. Maar dat is het dan ook wel zo’n beetje. Het is dan na verloop van tijd steeds makkelijker om de klant steeds betere aanbevelingen te doen voor schoenen die hij of zij mogelijk wel zou willen. Kortom: een match is zo gemaakt.
‘Een functiebeschrijving en een cv maken samen nog niet altijd een goede match.’
Hoe anders is het op de arbeidsmarkt. Daar heb je aan de ene kant functiebeschrijvingen, en aan de andere kant cv’s of profielen van kandidaten. Maar als je die twee op elkaar legt heb je nog niet meteen een goede match, zegt Lukas Erlebach. En hij kan het weten. Jarenlang werkte hij als de Duitse country manager voor de online schoenengigant, totdat hij vijf jaar geleden (mede)oprichter werd van vacatureplatform Joblift, aanvankelijk slechts een ‘aggregator’, maar inmiddels steeds meer ontwikkeld tot ‘digitale loopbaancoach’, aldus CEO Erlebach.
Wie succesvol zal zijn
Op 1 oktober spreekt hij op Werf& Live, het grootste recruitmentevenement van Nederland. Daar zal hij onder meer ingaan op de manier waarop zijn platform probeert elke werkzoekende niet alleen aan een volgende baan te helpen, maar ook aan het juiste loopbaanpad. En ook wil hij uitleggen waarom hij gelooft dat wie de kandidaat het beste kent en begrijpt, het meest succesvol zal zijn in de arbeidsmarkt van de toekomst. Hier alvast een voorproefje, met een exclusief interview.
> Wat bedoel je met dat idee van de digitale loopbaancoach?
‘Toen we startten wilden we eerst gewoon de go-to-bestemming voor werkzoekenden worden. We dachten: als we een goede plek zijn voor werkzoekenden, worden we dat vanzelf ook voor werkgevers. Aanvankelijk analyseerden we daarbij alle kliks op ons platform. Als iemand bijvoorbeeld zocht op ‘Performance Marketing Amsterdam‘ keken we waar hij of zij nog meer op klikte, en probeerden we zo patronen te onderzoeken, zodat we met aanbevelingen konden komen. Dat noemen we ook wel de ‘Spotify-logica’.’
‘Als je de wensen van de kandidaat kent, kun je veel betere aanbevelingen doen.’
‘Sinds anderhalf jaar zijn we ook bezig met een meer “actief” model, waarbij we verder kijken dan alleen functietitels. Ken je dat verhaal dat als je aan een min of meer bekend iemand denkt, iemand anders dat in zeven vragen altijd kan raden? Zoiets proberen wij ook met de arbeidsmarkt. Door een paar simpele vragen te stellen aan de werkzoekende willen we de echte wensen van hem of haar in kaart brengen. En als je dat eenmaal hebt, kun je veel betere aanbevelingen doen.’
> Aan wat voor vragen moet ik dan denken?
‘Het start simpel. Denk aan een vraag als: ‘Wat is je bedoeling? Kijk je alleen een beetje rond, of ben je ergens naar op zoek? En wil je gewoon eens iets anders, of heb je echt snel een baan nodig?’ Daarna kijken we bijvoorbeeld ook naar vragen als: wat is je skillset? En wat is je manier van werken? Daar laten we vervolgens machine learning op los. En zo ontstaan rijkere profielen, en veel betere aanbevelingen. En dat met enkele simpele vragen, die in een paar minuten zijn in te vullen.’
> En hoe zit het dan met de andere kant, die van de functiebeschrijving?
‘Ik zal niet liegen: dat is een lastige. Want crap in is crap out. Daarin moeten we ook vertrouwen op wat recruiters aanleveren. Maar zelfs wij, als HR-bedrijf, merken nog vaak hoe moeilijk functiebeschrijvingen zijn, wij worstelen er ook mee als we zelf vacatures hebben. Het blijft lastig om goed op te schrijven wat je precies zoekt. Op ons platform lossen we dat onder meer deels op door er ook andere elementen van de bedrijven in te integreren, zoals Glassdoor-reviews, en peer-to-peer-feedback. Zo kunnen we kandidaten een beter beeld geven van hoe het is om ergens te werken, meer dan alleen het voorspelbare.’
> Waarom doen jullie dit zo?
‘We willen de best mogelijke matches mogelijk maken. Mijn droom is een volledig geïntegreerde marktplaats voor de totale arbeidsmarkt, een ecosysteem waar beide kanten van de tafel samenkomen. Tot nu toe zijn wij nog erg goed geweest in actieve werkzoekenden. Nu willen we ons ook veel meer richten op de meer latente werkzoekenden. Vandaar dat we ook graag die jobcoach willen zijn. Dat geeft al aan dat het niet alleen om skills gaat, maar ook om individuele voorkeuren.’
‘Als je in een baan zit waar je met passie je werk doet, gaat je IQ met wel 20 punten omhoog.’
‘Als we dat transparant kunnen maken, kunnen we de economische schade herstellen die ontstaat doordat mensen niet op een plek zitten waar ze willen zitten. Op microniveau is het vervelend als mensen een baan hebben waar ze zich niet gelukkig voelen. Maar op een hoger niveau is dat natuurlijk ook vervelend voor het bedrijf, en uiteindelijk dus ook voor de hele samenleving.
‘Betere matching was voor mij dé reden om na Zalando met dit bedrijf te beginnen.’
Als je dat kunt oplossen, door beter te matchen, heb je de Heilige Graal te pakken. Daarom werken we hier ook zo hard aan. We zijn er nog lang niet, we staan pas aan het begin van de reis. Maar dit was voor mij wel dé reden om na Zalando met dit bedrijf te beginnen. Het gaat hier om veel meer dan alleen om het juiste paar schoenen. Wist je dat als je in een baan zit waar je met passie je werk doet, je IQ meetbaar met 20 punten omhooggaat?’
Meer weten?
Benieuwd naar het hele verhaal van Lukas Erlebach? De toegangskaarten voor de live editie van Werf& Live zijn helaas op. Maar gelukkig kan iedereen wel via een (gratis) livestream meegenieten. En het programma is het zeker waard! Meld je hier aan om het allemaal te horen.