Managers in Nederland zijn meest tevreden

Martijn Hemminga Op 24 februari 2010
Gem. leestijd 2 min 1245x gelezen
Deel dit artikel:

Managers in Nederland zijn meest tevredenNederlandse managers zijn het meest tevreden over hun werk in Europa. Ze krijgen goed betaald en ze krijgen de vrijheid om veranderingen te weeg te brengen. Ook blijkt iedere keer weer dat de Nederlandse werkgevers het meest flexibel zijn wat betreft werktijden en van huis uit werken.

Werkdruk
Nederlandse managers zijn positief over hun carrièremogelijkheden en slechts 10 procent vindt dat hun bedrijf niet goed wordt geleid. Het leeuwendeel (88 procent) is optimistisch of gematigd optimistisch over de toekomst van hun bedrijf. In Europa is gemiddeld 13 procent van de professionals ontevreden over zijn functie. In Nederland is dit slechts 7 procent. Dat kwam naar voren uit onderzoek van Robert Half Finance & Accounting waaraan ruim 1000 financiële, human resources en algemene managers hebben deelgenomen.

Een iets lagere werkdruk zou fijn zijn en ook tegen een betere werk-privébalans zal niet geprotesteerd worden, maar al met al zijn Nederlandse managers behoorlijk blij met hun baan. Wel stelt één op de vijf (19 procent) dat ze gefrustreerd zijn over hun toekomstmogelijkheden bij hun huidige werkgever. Maar ook dit cijfer steekt gunstig af bij de frustratie van onze buren. Een kwart van de Belgen is gefrustreerd over de kansen in de toekomst, in Duitsland is dit 28 procent en in Frankrijk zelfs 36 procent.

Duitsers het meest ontevreden
In het algemeen zijn onze oosterburen het meest ontevreden: 22 procent gaf aan dat ze niet blij zijn met hun huidige baan. En meer dan 20 procent is van mening dat hun bedrijf niet goed wordt gemanaged. De Belgen en Fransen hebben dezelfde opinie over hun bestuur. Nederlanders zijn beduidend minder kritisch over hun management. Slechts 10 procent, het laagste percentage in Europa, heeft klachten over het management.

Verantwoordelijkheid en vrijheid
Uit de vraag naar de vrijheid die professionals hebben om iets voor elkaar te krijgen, blijkt dat Nederlanders meer het gevoel hebben dat ze verantwoordelijkheden krijgen. Slechts 6 procent geeft aan dat ze dat gevoel niet hebben. Duitsland staat er het slechtst voor in Europa: meer dan 24 procent van de Duitse managers zegt dat ze geen kansen en niet de vrijheid krijgen om iets van hun baan te maken

De Europeanen zijn vrijwel unaniem wat betreft hun inschatting van de stabiliteit van de bedrijven waarvoor ze werken. Bijna 90 procent is van mening dat hun bedrijf financieel stabiel is. Ook hier zien we dat Duitsland iets lager scoort. 83 procent van de Duitsers vindt dat.
Bron: Robert Half

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners