Marjan Stoit (Undutchables): ‘Je moet je bewust zijn van de brillen die je hebt’

Diversiteit is niet alleen goed voor de omzet op langere termijn. Het maakt het werk ook nog eens een stuk leuker, zegt Marjan Stoit (Undutchables). Maar hoe voorkom je daarbij je eigen valkuilen, bias en blinde vlekken?

Peter Boerman Op 01 april 2021
Gem. leestijd 4 min 650x gelezen
Deel dit artikel:
Marjan Stoit (Undutchables): ‘Je moet je bewust zijn van de brillen die je hebt’

Iedereen mag de mond nu vol hebben van diversiteit. En dat is nodig ook, zegt Marjan Stoit. Maar diversiteit maakt het werk niet per se makkelijker, benadrukt ze ook. ‘Als je meer Marjannen op een rij zet, ga je als vanzelf op zoek naar een nieuwe Marjan. Zo werkt het nu eenmaal: je ziet de kwaliteit die je zelf wilt zien. Daarom moet je daar voorbij leren kijken. Want échte diversiteit zorgt voor meer discussie. Maar het verbetert de uitkomst wel. Dus omarm de verschillen als je kandidaten zoekt.’

‘Omarm de verschillen als je kandidaten zoekt.’

En dat is volgens haar niet alleen zo omdat een divers team meer oplevert, omzet-wise. ‘Met een leuke, gemêleerde club wordt het ook vanzelf leuker op de werkvloer. Het wordt interessanter, er is meer om over na te denken, meer discussie. Daar leer je alleen maar van.’

‘Een kans’

Stoit is Sales- en Recruitment Manager bij Undutchables, het Nederlandse recruitmentbureau dat al een kwart eeuw is gespecialiseerd in anderstalige talenten. Zelf is ze ook alweer 21 jaar aan het bureau verbonden en richt ze zich vooral op bedrijven in de noordelijke en oostelijke regio’s van Nederland. Over de ervaringen die ze in die tijd opdeed, spreekt ze op 6 april tijdens het seminar Diversiteit en Inclusiviteit van Werf&. Dat doet ze samen met Karin Björkman, haar Undutchables-collega uit Zweden, met wie ze samen 5 tips zal geven om een een diverse en inclusieve workforce te creëren.

‘Niemand is immuun voor impliciete vooroordelen. Maar je moet leren bewust ervan te zijn.’

Ze wil daarbij diversiteit vooral als ‘een kans’ neerzetten. ‘Ook wij zijn niet immuun voor impliciete vooroordelen’, bekent ze. ‘Dat is niemand. Maar je moet leren je er bewust van te zijn. Tijdens mijn onderzoek voor dit onderwerp ontdekte ik steeds meer dat diversiteit een kwaliteit is die bedrijven kan versterken. Als je meerdere perspectieven aan tafel hebt, heb je nu eenmaal minder kans op groepsdenken en tunnelvisie. Dan worden dus ook eerder realistische alternatieven overwogen, die anders misschien niet waren gezien. Dus als je als bedrijf openstaat voor andersdenkenden, kom je volgens mij al een heel eind.’

‘Bewust van de brillen’

Vooroordelen, bias, ‘invullen voor een ander’, het gaat allemaal automatisch, zegt Stoit. En iedereen heeft ermee te maken. Ze verwijst naar een TEDx-filmpje waarin het principe snel en goed wordt uitgelegd. Bij een beroep als ‘piloot’ denken we nu eenmaal eerder aan een blanke dan een zwarte man. En heb je het over een CEO van een techbedrijf’, dan hebben de meesten ook niet direct een vrouw voor ogen.

Geeft niet, zegt Stoit. Zulke eerste indrukken hebben in de evolutie ook hun nut bewezen. ‘Maar je moet je wel bewust zijn van de brillen die je hebt. En als je daar bewust van bent, kun je er ook iets mee. Als recruiter wil je het beste in kandidaten naar boven halen. Daar moet je ook je hiring managers op trainen. Je kunt als bedrijf hier niet bij achterblijven, dan ga je het niet redden.’

Voel je je hier thuis?

Het gaat haar overigens niet alleen om diversiteit in werving en selectie, benadrukt ze. Ook in de onboarding en de fases daarna blijft diversiteit van belang. ‘Vraag dus geregeld om feedback van je medewerkers. Voel je je hier thuis? Heb je het gevoel dat je een gelijke kans hebt om te slagen? Diversiteit is niet een programma dat zomaar gedaan is. Het is een continue discussie, ook bij ons. Wij moeten ook niet denken dat we al klaar zijn. Maar het maakt het leven wel leuker, merk ik.’

‘Ga niet wachten op de overheid, ga gewoon beginnen.’

En ja, in dat proces zul je hoogstwaarschijnlijk fouten maken. In het diversiteitsdebat lijkt tegenwoordig alles onder een vergrootglas te liggen. Maar Stoit zegt: ‘Laten we vooral proberen te leren van elkaar. Met elkaar afstraffen bereiken we niets, daar komen we niet verder mee. Probeer juist interesse te tonen in de ander. Bij ons zit dat er al jaren min of meer als vanzelf in, vanwege de meertaligheid hier. Dat is heel waardevol voor ons gebleken.’

Ga niet wachten

Diversiteit als kans dus. Om meer en beter naar werkelijke skills van kandidaten te kijken, en niet naar vermeende vaardigheden, op basis van geslacht, afkomst of leeftijd. ‘Ik zie dat de overheid quota zet om iets aan bepaalde achterstanden te doen’, zegt Stoit. ‘Maar mijn devies is: ga niet wachten op de overheid, ga gewoon beginnen. Ga gewoon met elkaar in gesprek. Zonder elkaar aan te vallen, maar wel door elkaars aannames te bevragen. Dan gaat het vanzelf leuker worden.’

Bekijk hier alvast een voorproefje:

Meer weten over diversiteit in recruitment?

Werf& Statistieken Diversiteit & Inclusiciteit

Meer statistieken over diversiteit? Werf& heeft een mooie infographic met nieuwe cijfers samengesteld. Download hem hier:

Infographic

Meer weten? Kom naar het seminar

Meer weten over diversiteit en bias in zijn algemeenheid? Op dinsdag 6 april is Marjan Stoit een van de sprekers op het Werf& Seminar Diversiteit. Daar zal zij ingaan op concrete tips om zelf aan de slag te gaan om een diverse en inclusieve workforce op te zetten.

Seminar Diversiteit

seminar diversiteit werf&

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners