Hoe Mazars vanzelfsprekend wil maken wat dat misschien niet is

Het lijkt misschien vanzelfsprekend wat je als werknemer bij de accountants van Mazars krijgt. Maar dat is het niet. Het is juist heel bijzonder, belooft een deze week gestarte campagne. Hoe heeft die vorm gekregen?

Peter Boerman Op 18 mei 2022 Gem. leestijd 3 min327x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Mazars vanzelfsprekend wil maken wat dat misschien niet is

Ze behoren niet tot de Big Four in Nederland. Maar met 11 vestigingen, meer dan 1.100 medewerkers en een omzet die de 120 miljoen euro ruim overschrijdt, is Mazars bepaald geen kleine jongen in het land van accountants en adviseurs. En hoewel de groei er een beetje uit lijkt merkt het bedrijf natuurlijk wel de krapte op de arbeidsmarkt. En dus is er recent een nieuwe campagne gestart, onder de noemer ‘Vanzelfsprekend bij Mazars’.

‘De thema’s lijken voor de hand liggend, maar juist de manier hoe wij ze invullen, onderscheidt ons.’

Een campagne met collega’s in de hoofdrol, ‘waarin we uitleggen wat Mazars bijzonder maakt als werkgever‘, aldus Lead Talent Acquisition Arjen Maarse. Centraal staat dus daarbij wat anderen misschien bijzonder vinden, maar voor de accountantsorganisatie vanzelfsprekend is. Denk: een werkplek die flexibel werken biedt, naast persoonlijke groei, een gezonde werk/privé balans, kansen voor ontwikkeling. En: ruimte voor eigen initiatief.

‘De thema’s lijken misschien voor de hand liggend, maar juist de manier waarop we hier bij Mazars invulling aan geven, maakt ons onderscheidend in de markt’, aldus Chief Brand, Marketing & Communications Officer Jolanda Voolstra. ‘Wíj vinden het misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet.’ ‘Voor ons is het vanzelfsprekend dat werkgevers de mens centraal stellen’, zo staat op de bijbehorende site te lezen. ‘Alleen is die vanzelfsprekendheid niet vanzelf ontstaan. We zijn er namelijk altijd mee bezig. Luisteren. Begeleiden. Leren. Carrières opbouwen. En kennelijk doen we dus iets goed. Want het bijzondere is inmiddels bijna normaal.’

Verhaal vertellen

In de campagne vertellen verschillende medewerkers waarom zij het dus wel vanzelfsprekend vinden om bij de organisatie te werken. Veel van de jongste medewerkers van de organisatie, verenigd in de zogeheten Young Profs, komen erin aan het woord. Strategie, concept en uitwerking van de campagne was een verantwoordelijkheid van The Addstore. Mediadistributie van de campagne is in handen van BRANDMANNEN uit Haarlem.

‘Als werkgever wil Mazars luisteren, helpen, investeren, samenwerken en arbeidsomstandigheden creëren vanuit de mensen’, vertelt Gertjan de Waal (The Addstore) over de totstandkoming van de campagne. ‘Om zo te zorgen dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen. Veel organisaties claimen zo’n cultuur te hebben – Mazars zit echt zo in elkaar. Dat verschil vergroten we uit in de campagne omdat het onderscheidend is en relevant voor de verschillende arbeidsmarktdoelgroepen.’

Vanzelfsprekend bij Mazars 

In de campagne worden medewerkers geportretteerd in dagelijkse, sociale en werk-gerelateerde situaties. ‘Met de totale portrettenserie (in fotografie en video) laten we zien dat Mazars een inclusieve en diverse organisatie is’, aldus De Waal. Met de nieuwe campagne sluit Mazars aan in de rij van accountantskantoren die zich dit jaar extra laten zien op de arbeidsmarkt. Eerder deden bijvoorbeeld ook concurrenten BDO en PwC al een duit in het campagnezakje. En ook veel kleinere kantoren zoals Schippers, Finc en Lentink probeerden op hun eigen manier de aandacht van de schaarse kandidaat te vangen.

Strengere verantwoordingseisen leiden tot een groeiend beroep op externe auditors.

Het geeft de schaarste aan in deze sector. Volgens een inventarisatie door AccountancyVanmorgen willen de 4 grote kantoren dit jaar ruim 2.100 nieuwe medewerkers werven, een groei van meer dan 20%. De kleinere kantoren geven aan ongeveer 15% meer mensen te willen aannemen. Want de accountant krijgt het alleen maar drukker. Nieuwe regelgeving, strengere verantwoordingseisen, extra werk door de coronacrisis en trends zoals duurzaamheid en fraudepreventie leiden tot een groeiend beroep op externe auditors.

Geplaagd door affaires

Voor Mazars komt daarbij dat het bureau in boekjaar 2020/2021 in Nederland een aantal keer (negatief) in het nieuws kwam. Zo bleek in maart 2021 dat het kantoor jarenlang de jaarrekeningen had goedgekeurd van landsadvocaat Pels Rijcken. Daar bleek topman Frank Oranje de boel echter voor miljoenen te hebben geflest. Ook gaf Mazars in juni 2021 ten onrechte een goedkeurende verklaring af bij foute cijfers van Accon avm, de branchegenoot die inmiddels is overgenomen door Flynth.

Ook internationaal was er het een en ander te doen rondom het van origine Franse kantoor. Zo trok Mazars eerder dit jaar de handen af van een holding van de voormalige Amerikaanse president Donald Trump. Op de verklaringen die het de afgelopen 10 jaar afgaf bij de cijfers van de Trump Organization kan niet langer worden vertrouwd, aldus het accountantskantoor. In 2020 geleden berichtte ProPublica al uitgebreid over de jarenlange samenwerking van Donald Trump met Mazars, dat door al het gedoe rondom zijn belastingaangiften steeds meer in de problemen kwam.

Recent was er commotie over Mazars’ opstelling in de oorlog in Oekraïne.

Recenter was er commotie over de opstelling van Mazars in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Waar de concurrerende Big Four, en ook kantoren als BDO en Grant Thornton al vrij snel na de Russische inval vertrokken uit Rusland, verliet Mazars juist Oekraïne, en bleef de firma wel actief in Rusland. Daarbij benadrukte Mazars, dat met in totaal 44.000 werknemers in ruim 90 landen actief is, wel dat het gaat om het bedienen van internationale bedrijven die actief zijn in Rusland en dat het sanctiebeleid verder wordt gevolgd.

Beeld helemaal boven: uit de Making Of-video.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS