Mismatch op arbeidsmarkt ondanks crisis

Martijn Hemminga Op 25 mei 2010
Gem. leestijd 2 min 1814x gelezen
Deel dit artikel:

Ondanks de hoge werkloosheid door de crisis heeft nog steeds 17% van de Nederlandse werkgevers structureel moeite om cruciale vacatures vervuld te krijgen. Wereldwijd lukt het gemiddeld 31% van de werkgevers niet om geschikte nieuwe werknemers te vinden.

Dit blijkt uit Nederland bezet daarmee een gunstige 8e plaats in de lijst van 36 blijkt uit het internationaal onderzoek van Manpower onder meer dan 35.000 werkgevers in 36 landen en gebiedsdelen. Alleen India, Zuid-Afrika, Spanje, de Verenigde Staten, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Ierland hebben minder problemen om de juiste kandidaten voor hun openstaande functies te vinden. Bovenaan de lijst staan Japan, Brazilië, Argentinië, Singapore en Polen. Daar hebben respectievelijk 76%, 64%, 53%, 53% en 51% van de werkgevers kritieke tekorten aan medewerkers. Voor de landen nabij Nederland gelden de volgende percentages: Duitsland 29%, België 27%, Frankrijk 23%, Verenigd Koninkrijk 9%.

Volgens Manpower klagen werkgevers niet zozeer over kwantiteit maar meer over de kwaliteit. Er zijn te weinig passend-gekwalificeerde mensen op de juiste plek en de juiste tijd beschikbaar. Dit wordt nog erger doordat veel werkgevers alsmaar specifiekere kennis en vaardigheden wensen en nauwelijks geneigd zijn om anticiperend in te huren. Dit leidt tot een uitdagende en tegelijk frustrerende arbeidsmarkt voor zowel werkgevers als werknemers.

Top 10
De top tien van wereldwijd moeilijkst te vervullen vacatures is:

  1. Geschoolde vakkrachten
  2. Commerciële medewerkers
  3. Technici
  4. Engineers
  5. Accounting en finance medewerkers
  6. Productiemedewerkers
  7. Administratieve medewerkers
  8. Senior executives / directieleden
  9. Chauffeurs
  10. Ongeschoolde werknemers

Beter herstel in Nederland
Nederland heeft zich in de laatste 5 jaren ook beter hersteld dan alle deelnemende landen wereldwijd gemiddeld. In 2006 stond het percentage werkgevers met een kritiek werknemers-tekort bij ons nog op 30%. Wereldwijd was dat toen 40%. Al in 2007 wist Nederland het cijfer te laten dalen tot 17%, bijna de helft. In de tussenliggende jaren was het hier qua evenwicht op de arbeidsmarkt redelijk stabiel: 2008: 15%, 2009: 19%. Wereldwijd gemiddeld zijn de percentages als volgt: van 40% in 2006 naar 41% in 2007, 31% in 2008, 30% in 2009 en 31% in 2010, een verschil tussen nu en 5 jaar geleden van ongeveer een derde.
Bron: Manpower

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners