Missen zetten chauffeurs in het zonnetje (inzending Renewi)

Renewi heeft op een ludieke (en kosteloze) manier de aandacht getrokken van de lastigst te werven doelgroep: de chauffeurs. Lees de hele case van Renewi die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 24 februari 2020
Gem. leestijd 3 min 858x gelezen
Deel dit artikel:
Missen zetten chauffeurs in het zonnetje (inzending Renewi)

Omschrijving van de case

Bij Renewi hebben wij erg veel moeite met het werven van chauffeurs. In 2019 riep men voor het eerst ‘de Dag van de Chauffeur’ in het leven. Vanuit Renewi was het idee daar uiteraard aan mee te werken om onze chauffeurs in het zonnetje te zetten, maar vanuit recruitment vonden wij dat een mooie gelegenheid om ook het beroep chauffeur weer wat sexy in de markt te kunnen zetten. Dat namen wij wel heel letterlijk en zo lieten wij 12 provinciale missen meerijden met de jarige chauffeurs die dag in de provincies. Wij behaalden hiermee in de regionale media bijna overal leuke originele items + in de landelijke media een uiting via de Telegraaf. En deze hele opzet + campagne koste ons letterlijk helemaal niets (nou ja, behalve onze tijd en de tijd van de missen dan)!

De reacties waren geweldig. De chauffeurs waren enorm trots op hun beroep en lieten dit vol trots aan de missen zien. De missen op hun beurt waren erg geïnteresseerd in het beroep chauffeur en maakten hier door het hele land leuke foto’s en vlogs van. Veel chauffeurs door heel het land hadden het erover. Als je bij Renewi werkt, krijg je een mooie en slimme dame mee op je truck! We hebben hierdoor op een superleuke ludieke manier de media bereikt, maar vooral ook waren we onderwerp van gesprek bij onze doelgroep. Want dat chauffeurs onderling praten, dat hebben we wel gemerkt.

De mannen waren trots, de meiden waren heel erg enthousiast.

Vooraf waren we natuurlijk wat bang dat het wellicht de verkeerde reacties zou kunnen uitlokken. Maar dit is gelukkig helemaal niet gebeurd. De mannen waren trots, de meiden waren heel erg enthousiast en we hadden op een ludieke manier de aandacht getrokken van onze doelgroep. Doel behaald!

Wat was de impact van de case?

De case heeft het volgende opgeleverd :
– Positieve media-aandacht voor het beroep chauffeur bij Renewi (zowel landelijk als regionaal)
– Enorme positieve vibe bij de chauffeurs van Renewi zelf, een gevoel van trots om er te mogen werken
– Gesprek van de dag zijn bij onze doelgroep die we willen werven: de chauffeurs
– Renewi heeft kunnen laten zien dat zij op creatief vlak eruit kunnen springen als het gaat om het waarderen van onze doelgroep
– Ook de jongere doelgroep (de missen en dus hun vriendinnenvolgers, etc.) zagen op een andere manier het vak van de chauffeur. Alle meiden waren extreem enthousiast (veel meer dan we hadden verwacht) en hebben ook echt wat geleerd en aan hun volgers kunnen leren deze dag (sociaal cultureel draagvlak gecreëerd).
– Concreet gezien hebben 2 chauffeurs in hun sollicitatiegesprekken later benoemd dat zij Renewi op die manier hebben leren kennen (2 hires). Maar dit is erg lastig te meten onder deze doelgroep.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is enorm out-of-the-box, het kostte bijna niets, we hadden laaiend enthousiast publiek + doelgroep, we hebben naast dat wij de chauffeurs konden laten zien hoe trots zij op hun vak konden zijn ook laten zien aan de jongere doelgroep (jonge meiden) hoe mooi dit vak kan zijn. En ook daar was echt respect vanuit hen voor.

Een tikkeltje spannend idee heeft uiteindelijk echt een heel goede wending genomen.

Iedereen binnen het bedrijf van Renewi (van management tot aan blue collar) was enthousiast over deze actie (enorm groot draagvlak). Het was een tikkeltje spannend idee (is het niet te plat weggezet?), wat uiteindelijk echt een hele goede wending heeft genomen. Geen duur marketingbureau nodig, geen budget beschikbaar, gewoon iets geks bedenken en uitvoeren!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

– Recruitment (Milou Verhoeks – recruiter en Manager Tamara Filipowska)
– Organisatie ‘Miss Earth Netherlands’ (Milou Verhoeks)
– Marketing Renewi (Jorrian Dorlandt)
– Managing Director Renewi (Meindertjan Botman)
– Onze helden: de chauffeurs!
– De provinciale missen
– De media (Regionaal / Landelijk)

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners