Monsterboard.nl grootste maar Google nadert

Martijn Hemminga Op 22 juli 2010 Gem. leestijd 2 min3152x gelezen
Deel dit artikel:

Monsterboard.nl is nog steeds de grootste oriëntatiesite, maar Google nadert met rasse schreden de top 3. De sites gerelateerd aan de overheid hebben sterk positie verloren en job aggregators mengen zich nadrukkelijker in de strijd als oriëntatiesites voor werkzoekenden blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.

Dit blijkt uit de half jaar analyses van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat 7.663 personen heeft ondervraagd tussen januari en juli 2010, representatief voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking.

Monsterboard blijft de belangrijkste site in de oriëntatie op een baan
In de top 10 van internetsites ter oriëntatie op een (nieuwe) baan, zien we dat Monsterboard haar nummer één positie handhaaft. Nationalevacaturebank, die dit jaar haar 10 jarige bestaan groots vierde, wint terrein net als werk.nl. Het verschil met de nummer één wordt kleiner, maar is nog steeds aanzienlijk. De grootste groeier in de top 10 is Google. Zij zet haar opmars in 2010 stevig voort. Bij de analyse van de top 10 valt verder op dat vacature.nl, een betaalde vacaturesite gelieerd aan de reïntegratiesector, een nieuwkomer is in de top 10. Dit is ten koste gegaan van werkenbijdeoverheid.nl die haar plek in de top 10 is kwijtgeraakt en nu op plaats nummer 13 terecht komt (zie top 25). Verder valt op dat, op Stepstone na, alle top 10 spelers aan belang gegroeid zijn.

Welke internetsite(s) zou u gebruiken/gebruikt u om een baan te zoeken?  2010 2009 Groei (index)
monsterboard.nl 16,84% 1 1 101
nationalevacaturebank.nl 11,52% 2 2 119
werk.nl 8,95% 3 3 118
google.nl 5,65% 4 5 166
jobtrack.nl 4,55% 5 4 101
intermediair.nl 3,18% 6 6 118
vacaturekrant.nl 1,86% 7 8 149
vacature.nl 1,30% 8
stepstone.nl 1,23% 9 7 91
vkbanen.nl 1,14% 10 9 105

Landschap oriëntatiesites aan het veranderen
Naast de traditionele vacaturesites, nichevacaturesites en sites van uitzendbureaus, zijn search engines (Google op plek 4), job aggregators (vacature.nl (8), jobrapido.nl (14), banen.nl (15), uitzendbureau.nl (18), job.nl (19)), Social Media (LinkedIn op plek 16) een plek aan het veroveren in de gunst om de baanzoeker. Opmerkelijk is verder de plek van het uwv.nl op de 11de plaats die sterk is gestegen (25ste plek in 2009). Deze site heeft vooral veel aanvullende informatie dat relevant is in de oriëntatie. Alle nieuwe(re) partijen maken een groei door en verdringen steeds vaker de kleinere nichevacaturesites. Kwantiteit van het aanbod wint het in dit geval van de kwaliteit van het aanbod.
Bron: Intelligence Group

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS