Jury Werf& Awards: 'Mooie inzendingen, maar keurig binnen de lijntjes'

De Werf& Awards kenden dit jaar weer veel mooie inzendingen, aldus de jury, in een eerste reactie. Maar wel vaak ‘keurig binnen de lijntjes’, aldus juryvoorzitter Marion de Vries. En waar blijven eigenlijk de vernieuwende selectie-cases?

Peter Boerman Op 20 april 2021 Gem. leestijd 3 min279x gelezen
Deel dit artikel:
Jury Werf& Awards: 'Mooie inzendingen, maar keurig binnen de lijntjes'

Ze hebben er weer van genoten, de 13 vakjuryleden van de Werf& Awards. Afgelopen weken hadden ze veel (virtueel) overleg over de 37 mooie inzendingen van dit jaar. Welke vielen in het bijzonder op? Wie had iets echt vernieuwends gedaan? En waar kunnen anderen zich door laten inspireren? Het leidde niet alleen tot pittige discussies, maar uiteindelijk ook tot de bekendmaking van 10 genomineerden, in twee categorieën.

Stemmen voor de publieksjury

Wat valt op als je die 10 genomineerden zo naast elkaar legt? Juryvoorzitter Marion de Vries spreekt in elk geval van ‘mooie, degelijke cases, die ook nog eens veel beter gedocumenteerd waren dan in eerdere jaren’. Maar, zo zegt ze er ook meteen bij: de hele jury was het erover eens dat er over de hele linie ook wel wat weinig vernieuwing, durf en lef aan te pas kwam. ‘Het was allemaal wel heel keurig binnen de lijntjes.’

Budgetten onder druk

Aan alle inzendingen zag de jury wel terug dat het vak arbeidsmarktcommunicatie en recruitment tegenwoordig van strategisch belang gevonden wordt. ‘Dus dat is mooi’, aldus De Vries. Maar tegelijk valt te zien dat de budgetten ervoor onder druk staan. ‘Zelfs in de zorg.’ Misschien niet zo gek, gezien de coronasituatie. Maar toch. ‘De bureaus merken dat omdat veel “oude” campagnes nogmaals gebruikt worden, en opdrachtgevers moesten het vaak met minder budget doen.’

Alle inzendingen

Toch is er gelukkig ook vorig jaar nog ‘veel moois gepresteerd’, constateert de jury. Waarbij opvalt dat de invloed van afdelingen (corporate) communicatie sterker lijkt dan ooit. ‘Het positieve daarvan is dat je dat terugziet in de professionaliteit van de campagnes’, aldus De Vries. Maar er is volgens haar ook een kanttekening: ‘Het leidt niet altijd tot voor recruitment ‘logische’ call-to-actions en er is soms veel discussie over de aard van de campagnes. En soms leidt het ook tot enorm veel, of zelfs te veel, randvoorwaarden bij de ontwikkeling van communicatie-uitingen.’

Merk-waardiger selectie

Wat haar verder opvalt? De vele min of meer traditionele manieren in de inzendingen die vooral erop zijn gericht om mensen te werven. Maar juist een (aanhoudend) gebrek aan innovatie op het andere onderdeel van het werving- en selectievak: de selectiefase. ‘Selectie is vaak nog een losstaand iets. Terwijl ik denk dat ook de selectie merk-waardiger mag zijn, oftewel: meer mag aansluiten bij wat je in de werving belooft. Er is over het algemeen op het gebied van selectie weinig verrassing, en weinig herkenning van de waarden die je in de wervingsfase meegeeft.’

‘Selectie is vaak een losstaand iets. Er is weinig herkenning van wat je in de werving meegeeft.’

Al eerder merkte ze op dat in de inzendingen veel interne focus te vinden was. Niet alleen door eigen medewerkers op de foto te zetten, maar ook door soms zelfs medewerkers de hele campagne te laten ontwikkelen. Daarnaast zag ze ook een opkomst van series, zoals podcasts en video’s. ‘Dus geen losse uitingen, maar echt een serie. Zie de cases van de AIVD, Dynamic Guru’s, Cordaan en het liveblog van Rijkswaterstaat. Zo kun je als kandidaat onderwerpen of mensen volgen en daardoor een band opbouwen. Misschien kunnen we ooit een eigen Netflix-recruitment-kanaal maken’, zegt ze lachend.

Drie deeljury’s

De jury voor de Werf& Awards is overigens verdeeld over 3 deeljury’s:

  • Recruiters
    Vanuit corporate recruitment, bureaurecruitment en interim recruitment.
  • Arbeidsmarktcommunicatiespecialisten
    Vanuit HR, communicatie, bureaus gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, jobmarketing
  • Leveranciers
    Vanuit recruitmenttechnologie, media en andere aan de vakgebieden ondersteunende leveranciers van producten en diensten.

Op dit moment zit hun werk er eventjes op en is het woord aan het publiek. Voor de prijzen van de publieksjury mag nu iedereen stemmen, tot 7 mei. De vakjury’s komen woensdag 28 april weer bij elkaar, om hun uiteindelijke favorieten in beide categorieën te bepalen. Uiteindelijk zal dat 20 mei leiden tot een uitreikings-evenement, waarna op 27 mei de winnaars tijdens Werf& Live hun inzending nog eens nader mogen belichten.

Niets missen?

Tijdens Werf& Live op 27 mei zullen alle winnaars de kans krijgen hun case kort te presenteren. Niets missen? Inschrijven kan hier:

Werf& Live

werf& live banner heleen stoevelaar over de masked recruiter

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS