Nestle vraagt kandidaten hun recruitmentsysteem te ontwijken

Bas van de Haterd Op 12 augustus 2015
Gem. leestijd 3 min 89x gelezen
Deel dit artikel:

In het kader van de evaluaties van de grote FMCG bedrijven vandaag Nestlé. De URL werkenbijnestle.nl komt niet op de goede pagina uit, maar is wel geregistreerd door een zekere C. Kamsteeg. Gevalletje van iemand die heeft zitten slapen. De werken bij Nestlé pagina is wel duidelijk in het hoofdmenu te zien op nestle.nl. Eens kijken of dit bedrijf na twee teleurstellende ervaringen bij Unilever en Danone het beter doet.

Screen Shot 2015-08-04 at 14.41.37

 

Homepage

De homepage begint teleurstellend. Links een menu, met eigenlijk maar 1 andere optie dan centraal. Verder moet je meteen kiezen voor professionals of young talents. Geen verdere informatie wat een professional is en een your talent. Ik wist niet dat je als professional niet ook een jong talent kon zijn.

Als ik ook kijk naar de foto’s van de dames onder de term professional zie ik geen groot leeftijdsverschil met die van het jonge talent. De foto’s zijn trouwens niet klikbaar, je moet heel erg mikken op de kleine balk boven de foto’s om door te gaan.

Ik ben benieuwd naar de analytics voor deze pagina. Ik gok dat deze best een flinke bounce rate zal hebben.

Informatie

Over de arbeidsvoorwaarden kunnen we kort zijn, daar zegt men niets over. Ja, over allerlei randzaken zoals heatlh en wellness. Ook een stukje over training, waar dan wel iets interessants bij zit. Het 70-20-10 principe, 70% on the job, 20% coaching & feedback, 10% opleiding en training. Men is dus helder hierin, niet teveel formele training. Over de rest van de arbeidsvoorwaarden: niets.

De selectieprocedure staat alleen bij professionals, blijkbaar hebben starters er niets mee van doen… Inhoudelijk is hij redelijk. Er staat wel met wie je gesprekken krijgt, maar niet hoe snel je reacties krijgt.

Vacatures

Ik ga naar de vacatures en…

Screen Shot 2015-08-04 at 16.45.26

Ik moet zelfs inloggen om vacatures te bekijken? Help! Dit is nog amateuristischer dan registreren om te solliciteren. Gelukkig kan ik via de ‘job search’ toch zoeken.

Screen Shot 2015-08-04 at 16.47.49Ondanks het feit dat ik vanaf de Nederlandse site kom krijg ik eerst de vacatures in Chine. Een zoekopdracht op Nederland geeft me 10 vacatures. De visuele weergave en de inhoud van het profiel… mist ongeveer alles dat je zou willen zien.

Screen Shot 2015-08-04 at 16.49.12De vacatures zelf… die hebben een tekst zoals hiernaast. Je moet blijkbaar bij je sollicitatie zeggen aan wie deze gericht is. Want… het systeem kan dat zelf niet op basis van de vacature regelen?

Andere vacatures geven ook een e-mail erbij. Dat is in ieder geval kandidaatvriendelijker, maar natuurlijk erg amateuristisch.

Solliciteren moet je dus een account aanmaken. Nestlé heeft op de site een specifiek stuk voor ‘preferred suppliers’. Die zal je wel nodig hebben ja, want met deze site zal het aantal directe sollicitanten marginaal zijn.

Conclusie

Unilever en Danone waren slecht. Nestlé is nog slechter. Het feit dat ze zelf proberen hun eigen systeem te ontwijken (met e-mail adressen in de vacatures) of aangeven dat je dingen moet meegeven om te zorgen dat de sollicitatie aankomt is toch wel het toppunt van amateurisme. Een 3 is het maximale wat ik voor deze site kan geven.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

Tags:
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners