Nog veel laaghangend fruit bij recruitmentsites

Bas van de Haterd Op 30 september 2013
Gem. leestijd 3 min 50x gelezen
Deel dit artikel:

Logo_ICOON_Digitaal_Werven def13082012_WITVeel van de zaken die we bij Digitaal-Werven meten zijn niet heel makkelijk aan te passen. Daar komen webdesigners bij kijken, programmeurs, etc. Er zijn echter ook voldoende zaken die wel redelijk tot heel makkelijk op te lossen zijn. Het zogenaamde laaghangende fruit. Toch blijkt dit nog lang niet altijd geplukt te worden.

Een overzicht van een aantal zaken die toch niet het meest ingewikkeld zouden moeten zijn.

Werkenbijuwbedrijf.nl

Steeds meer bedrijven maken gebruik van een aparte wervingssite. Of dat wel of geen goede keuze is laat ik in het midden, maar doordat dit gebeurt beginnen steeds meer sollicitanten te verwachten dat www.werkenbijuwbedrijf.nl ook uit zal komen bij de werken bij pagina van uw bedrijf. Of dit nu een aparte site is of een onderdeel van de normale site. Een URL doorverwijzen is heel makkelijk.

Toch komt meer dan de helft van deze URL’s van de onderzochte organisaties (51,5%) niet uit bij de werken bij pagina. De kosten voor het registreren van zo’n URL zijn 25 euro, dus daar zal het niet in zitten. Ik krijg vaak de vraag hoe nuttig het is, zeker voor de iets onbekendere merken. Bij een oude klant heb ik destijds gezegd: het feit dat we het hier over hebben is duurder dan dat we het gewoon nu zouden doen. Dat vond hij een goed punt en klaar. Daarnaast: je wilt ook niet dat je concurrent hem vast legt en het verkeer naar zijn site brengt, toch?

Gelukkig zien we wel een verbetering. Die 51,5% die nu nergens uit komt, dat was vorig jaar 62%.

Taal

De taal van de site. En dan heb ik het niet over tone of voice of spelfouten. Echter, in 13% van de gevallen lopen de talen door elkaar. Dus van Nederlands naar Engels of omgekeerd, of soms moet je ineens een Frans of Zweeds privacy statement accepteren. Erg slordig. Vaak staan vacatures in het Engels op een Nederlandse website. Dat is ook jammer, want de meeste Nederlanders zoeken op Google in het Nederlands en die kandidaten mis je dus.

Er is niets mis met in het Engels werven, maar neem altijd dan een tweetalige site. Want als Nederlands bedrijf werf je bijna altijd nog steeds procentueel het meeste Nederlanders (ook al is dat misschien maar 20% van je personeelsbestand). Ongeveer 5% van de sites zijn geheel niet in het Nederlands. Ik denk dat je daar veel traffic uit Google mee mist, wat gewoon jammer is.

Dode links

We hebben niet extreem getest op dode links. We hebben er geen tools op gezet, maar gewoon als we iets tegen kwamen hebben we dat genoteerd. Want een dode link is gewoon heel slordig. In 4% van de onderzochte sites kwamen we een ‘gewone’ dode link tegen, bij 1,5% stonden er nog vacatures ergens op de site of in de zoekmachine aangekondigd, die niet meer vindbaar waren.

Controleer je site regelmatig op dode links, er zijn ook tools voor die je IT afdeling vast makkelijk kan inzetten.

Hoofdnavigatie

Misschien niet de makkelijkste om aan te passen, maar wel slordig. Bij ruim 7% van de sites verdween op een bepaald moment de hoofdnavigatie uit beeld. Ik bedoel dan niet dat er te ver naar beneden te scrollen was, maar dat je op een link klikte en ineens een hele andere navigatie had. Dat is vervelend, dan raken bezoekers gedesoriënteerd. Dat moet je niet willen. Een bezoeker moet altijd terug kunnen (ook zonder terug knop) naar waar hij vandaan komt.

Het complete onderzoek, en heel veel tips hoe je meer en vooral betere kandidaten binnen haalt, zal worden gepresenteerd op 9 oktober tijdens Digitaal-Werven 2013. Daar kunt u live bij zijn en alle vragen stellen die u maar wilt.

Tags:
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners