Home Werf& Awards Inzendingen Werf& Awards 2019 Out of the box wervings-/employer brand campagne (inzending AZRR)

Out of the box wervings-/employer brand campagne (inzending AZRR)

99 keer
0

Verpleegkundigen zijn verrast met een unieke sollicitatie, waarbij de echte ervaring en het realistische beeld van AZRR en de werkomgeving centraal stond. Lees de hele case van AZRR Ambulance Zorg Rotterdam Rijnmond die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.

Case AZRR Ambulance Zorg Rotterdam Rijnmond

Omschrijving van de case

Een unieke campagne om gespecialiseerd verpleegkundigen te werven voor de Ambulance Zorg Rotterdam-Rijnmond (AZRR)! Daarnaast was het doel ook om zichtbaarheid te creëren voor de AZRR.

Online, op abri’s en op wc reclame hingen gele posters met daarop; gratis stedentrip met actie! Genomen vanuit een ambulance (maar dit wist je pas als je de qr code scande) met uitzicht op de Erasmusbrug. Door een qr code te scannen, naar de site te gaan of de nfc code te tappen, kwam je terecht op een actiepagina waar je een sollicitatierit in de ambulance kan boeken. Het sollicitatiegesprek vond dus al rijdend plaats in je nieuwe werkomgeving Rotterdam (de eerste stedentrip)! Een ambulanceverpleegkundige vertelde van alles over het vak en fungeerde als jouw ”tourguide”. Net zoals bij de ”hop-on-hop-off bus” kon de sollicitant zelf kiezen waar hij opstapt: Blijdorp, centraal station, etc. Besloot de sollicitant te solliciteren? Dan ontving hij/zij na arbeidsvoorwaarden ook een hotelbon in Rotterdam; zo kon de nieuwe collega nog beter kennis maken met de nieuwe werkomgeving. (stedentrip 2!)

Daarnaast was er voor de interne medewerkers die meehielpen ook een actie. Naast hun optie om tourguide te worden, konden zij ook ”online-tourguide” worden. Door berichten op social media te delen onder de #stedentripmetactie konden ook zij een stedentrip Nederland (hotelbon) winnen. Deze stream werd natuurlijk ook ingeladen op de actiepagina. Droegen zij iemand aan of is iemand na een jaar nog in dienst? Dan wonnen zij een stedentrip/vakantie Europa.

Waarom deze insteek?

De gespecialiseerd verpleegkundigen die wij zoeken werken veelal in ziekenhuizen. Zij werken daar vaak iedere dag op de zelfde plek/afdeling én binnen. Wij hebben bewust de mooie dynamische regio Rotterdam-Rijnmond centraal gezet, om de variatie in de werkomgeving (havens, festivals, platteland, drukke binnenstad) in beeld te brengen. Door hen mee te laten rijden ervoeren zij hoe is om in deze regio te werken.

Wat was de impact van de case?

Kwantitatief:

  • De ”sollicitatieambulance” is 25 keer geboekt.
  • 45 sollicitaties, waarvan:
  • 6 zeer schaarse verpleegkundigen geworven
  • 22 verpleegkundigen in opleiding geworven voor in de talentpool

En daarnaast zichtbaarheid voor de AZRR:

  • 70.000 personen bereikt via social media
  • 3.500 bezoekers op de actiepagina (doorklikpercentage vanuit social: 6%)
  • 35 abri’s omgeving Rotterdam
  • 115 posters wc-reclame in horeca Rotterdam
  • Media aandacht van onder andere AD, Telegraaf, RTV Rijnmond, Recruitment Academy

Kwalitatief:

  • Wij hebben de AZRR meegenomen in de nieuwe visie op employer branding. Wervingsactiviteiten worden niet meer op de traditionele manier ingestoken; zij zien nu het belang in van creativiteit in de werving. Zo hebben zij nu bijvoorbeeld de traditionele insteek van een beursdeelname (met pennen, kladblokjes, etc.) volledig geschrapt en staan zij tegenwoordig met een ”sollicitatiestip” waarop de bezoeker met een kartonnen VR-bril virtueel kan meerijden in de ambulance door Rotterdam! Deze bril, met daarop een link naar de actiepagina) wordt mee naar huis genomen en fungeert dus ook als flyer.

De wervingscampagne #stedentrip met actie heeft er voor ons ervoor gezorgd dat onze organisatie en onze regio Rotterdam-Rijnmond in de etalage zijn gezet en (online) een flinke exposure en mediaaandacht opgeleverd. De schaarse doelgroep van gespecialiseerde verpleegkundigen hebben op een creatieve en ludieke wijze kennis kunnen maken met hun werkplek, werkomgeving en de functie. Naast de exposure hebben wij in een tijdsbestek van 4 – 6 weken de helft van de verpleegkundige aangetrokken, die wij normaal in een heel jaar werven. Sinds de lancering van de #stedentripmetactie zien wij een toename aan het aantal sollicitanten.

Op dit moment helpen wij vanuit Raycruitment de AZRR met een wervingsplan waarop de eerste opmerking was; wij willen weer zo’n actie als de vorige keer!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een compleet andere aanpak om gespecialiseerd verpleegkundigen te werven. Speciaal gebouwde posters en online berichten die opriepen tot actie en dat werd massaal gedaan. De landingspage werd ook speciaal ontworpen (zie bijlage) alles in het thema van de stedentrip. Daarnaast kon men een sollicitatie rit boeken in de ambulance en niet op een saai kantoor. Alles om de sollicitant echt te laten zien hoe het vak is. De reacties waren top de media aandacht (een belangrijk deel van de opdracht was meer aandacht creëren) in dagbladen, online en tv. Aan het thema gekoppeld was er een aparte pagina gebouwd voor interne medewerkers voor referral recruitment. De medewerkers konden door hun inzet/ aandragen van kandidaten ook een stedentrip verdienen. Zo maakten wij de actie helemaal rond!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Recruitment Projectleiders Raymond Lemmers & Monique de Jong, vanuit Raycruitment.
  • Diana Storm (HR Director) & Raymond Heijmen (HR Adviseur), vanuit AZRR/Veiligheidsregio RotterdamRijnmond, onderdeel van AZRR.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here