Zo leverde een postkaartje en een hashtag Philips 7 nieuwe recruiters op (Philips/aanhetMerk)

Peter Boerman Op 15 maart 2017
Gem. leestijd 4 min 1319x gelezen
Deel dit artikel:
Zo leverde een postkaartje en een hashtag Philips 7 nieuwe recruiters op (Philips/aanhetMerk)

Recruitment speelt zich tegenwoordig online af. Maar toen Philips nieuwe (vaste) recruiters zocht, besloten ze – om op te vallen – juist eerst een kaartje per post te sturen. En dat werkte.

Lees de hele case van Philips en aanhetMerk die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

Toen Philips vorig jaar besloot het Talent Acquisition-team te willen uitbreiden met vaste medewerkers, bleek dat nog niet zo makkelijk. Het netwerk van de zittende medewerkers was al behoorlijk uitgeput, op InMails kwam niet al te veel reactie, en er was eigenlijk ook niet veel budget. ‘Ik merkte ook dat de drempel om te solliciteren bij Philips voor veel mensen best hoog was’, vertelt Marcel Brilman, tot augustus zelf interim recruiter bij Philips, nu via AanhetMerk actief als specialist in employer branding en recruitmentmarketing.

Passie voor recruitment

Na wat sparren met andere Philips-recruiters als Inge Vernooy en Noël Benitez, ontdekte hij wat hen onderscheidt: de passie voor het vak. ‘Er straalt echt wat als zij erover praten.’ En dus bedachten ze samen: wat als we dat nou meer communiceren? En Brilman bedacht nog wat slims. ‘Als recruiter krijg ik superveel InMail, het is moeilijk om daarin op te vallen. Maar ik krijg bijna nooit meer post. Ik dacht: als wij dat nou eens wél doen?’

philips passie

Zo gezegd, zo gedaan. Eerst werden alle recruiters in het team gevraagd een top-5 te maken van mensen die zij bewonderen en waarderen in hun vakgebied. Géén verlanglijstje van potentiële kandidaten, maar gewoon: wie vind je nou echt goed? Dat leverde een Excel-lijstje op, en van die mensen werd het postadres opgezocht. Daarna kregen zij een gepersonificeerde kaart thuis (‘met een woordgrap over een passie die denk ik alleen ik begreep’, zegt Brilman lachend). Achterop de kaart stond een compliment. ‘Níét: kom je bij ons werken? Maar gewoon een compliment. We wilden een lach creëren, de drempel wegnemen.’

‘We wilden een lach creëren, de drempel wegnemen. En dus vroegen we níét: kom je bij ons werken?’

95% opende de InMail

Twee dagen na de ansichtkaart volgde een gepersonificeerde InMail. Die werd vervolgens door 95 procent van de mensen geopend, aldus Brilman. ‘En dat is heel hoog voor recruiters. Je kwam echt op een andere manier in gesprek met mensen. In plaats van kandidaten interviewen, wat recruiters natuurlijk normaal zijn om te doen, hadden we het over wat hen drijft. Dat is veel mooier, veel rijker.’

philips passie

Na het verzamelen van de namen, stelde Brilman nog een vraag aan de zittende recruiters van Philips: of ze voortaan al hun gedrag op sociale media wilden begeleiden van de hashtag: #passievoorrecruitment. ‘En dat hebben ze gedaan. Dan zie je dus ook daadwerkelijk hoe het is om bij Philips te werken.’

Wat was de impact van de case?

In ‘een recordtempo’, aldus Brilman, wist Philips 7 nieuwe Talent Acquisition-consultants aan te trekken, en dat in een heel schaarse markt. ‘En daarbij zijn heel duidelijk de kwaliteitseisen niet verlaagd, maar eerder juist verhoogd, door zo nadrukkelijk passie voor recruitment centraal te stellen.’

Binnen Philips werd wereldwijd ook enthousiast op de actie gereageerd, stelt Brilman. ‘In het EMEA-team werd het als ‘leukste actie van het kwartaal’ onthaald. Ik was toen zelf al weg bij Philips, maar dat is natuurlijk wel heel leuk om te horen.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Brilman: ‘Omdat we met een klein team van 3 mensen en met een zeer gelimiteerd budget echt out-of-the-box hebben nagedacht over nieuwe wervingsmogelijkheden voor een schaarse doelgroep. De combinatie van old school post versturen en de moderne sociale media hebben samen dit succes opgeleverd, waar we denk ik best trots op mogen zijn.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Philips Talent Acquisition: Noel Benitez en Inge Vernooy
AanhetMerk: Talent Acquisition consultant a.i.: Marcel Brilman

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners