Home Inzendingen Werf& Awards 2017 In sneltreinvaart ruim 500 nieuwe medewerkers selecteren: hoe deed MS Mode dat?...

In sneltreinvaart ruim 500 nieuwe medewerkers selecteren: hoe deed MS Mode dat? (Harver)

600 keer
1

Als je in no-time 500 kandidaten moet selecteren, maar je wilt wel de allerbeste hebben, hoe doe je dat dan? MS Mode vond het antwoord in een online ‘talentpitch’.

Lees de hele case van MS Mode en Harver die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

Na het faillissement in augustus 2016, en de doorstart die daarop volgde, moest MS Mode binnen 4 maanden 511 nieuwe medewerkers laten instromen. Lastig, want naast de werving van nieuwe medewerkers wilde het bedrijf ook een kwaliteitsslag maken, passend bij de nieuwe strategie. ‘We wilden een sollicitatie-ervaring met aandacht voor zowel meten als informeren. Van employer branding naar employer impact‘, aldus Talent Acquisition Specialist Elisa de Boer.

100 sollicitaties per vacature

Cijfers uit het verleden gaven aan dat MS Mode gemiddeld 100 sollicitaties per vacature ontvingen, maar het kwaliteitsniveau was daarbij niet altijd optimaal. Hoe zorg je dan dat een merk dat geraakt is door een faillissement snel nieuwe medewerkers kan laten instromen die inhoudelijk een goede basis vormen voor de winkelteams?

Beslissingen op basis van data

MS Mode wilde enerzijds de recruiter in staat stellen om zijn of haar beslissingen op data te baseren, en anderzijds moesten kandidaten een experience krijgen die hen MS Mode laat beleven en laat proeven, aldus De Boer. ‘Omdat de sollicitant bij ons vaak ook (potentiële) klant is, wilden we een candidate journey die tot dat moment nog nooit eerder was gedaan. Verder moest het proces snel en efficiënt zijn, maar de overkoepelende gedachte om de kandidaat centraal te stellen moest wel intact blijven.’

Het systeem werkt twee kanten op

MS Mode kwam uiteindelijk terecht bij het Amsterdamse Harver. Samen werd een online sollicitatiefunnel geïmplementeerd, die aan de voorkant door storytelling, serious games en assessments kandidaten informeert, uitdaagt en iets meegeeft voor de toekomst. Tegelijkertijd vangt het systeem aan de achterkant de juiste data af, waarmee de recruiter een kwalitatieve keuze kan maken. ‘Het sollicitatieproces werkt zo beide kanten op’, zegt De Boer. ‘De kandidaat kiest voor MS Mode op basis wat hij/zij heeft gezien en gedaan, en de recruiter kiest voor de kandidaat op basis van de ‘matchingsscore’ die uit het systeem rolt.’

ms

Normprofiel opgesteld

Tijdens de ontwikkeling van dit nieuwe proces stelde MS Mode samen met een Harver-consultant eerst een normprofiel voor de shopfuncties op. Op basis van dit profiel is een programma ontwikkeld waarmee sollicitanten online en autonoom hun eigen sollicitatie kunnen organiseren: De MS Mode TalentPitch. ‘Een ideaal proces om efficiënt en met de kandidaat centraal, de 511 nieuwe collega’s te selecteren’, aldus De Boer.

De leuke én minder leuke kanten belicht

Tijdens de MS Mode TalentPitch leert een sollicitant de leuke én minder leuke aspecten van het werken in een winkel kennen. Zo helpt de kandidaat onder andere een klant met een outfit vinden en de juiste maat kiezen, maar helpt hij of zij ook een ontevreden klant een jas te ruilen. Kandidaten krijgen daarnaast uitleg over MS Mode en maken een aantal tests. ‘Op basis van al die informatie kan de kandidaat uiteindelijk zelf en met volle overtuiging kiezen of het werk bij MS Mode iets voor hem of haar is’, stelt De Boer.

ms

Wat was de impact van de case?

Het doel van MS Mode was om binnen 4 maanden 511 nieuwe medewerkers aan te nemen. De focus lag op een efficiënt en snel proces waarbij de combinatie tussen beleven en meten gemaakt moest worden, maar waar ook de herpositionering van MS Mode als werkgeversmerk in tot uiting kwam.

In de twee maanden dat de MS Mode TalentPitch live is, zijn er 914 personen geweest die zich via de TalentPitch hebben gekwalificeerd, stelt De Boer. ‘Tussenstand op dit moment is: 365 hires sinds 10 december. En we zijn nog steeds bezig. Op alle posities is bovendien een aanzienlijke stijging in kwaliteit van hires waar te nemen.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Mooie cijfers dus, zegt De Boer. ‘Maar het allerbelangrijkst is nog wel dat de sollicitanten lovend zijn over het nieuwe proces.’ Aan het einde van de TalentPitch krijgen kandidaten de mogelijkheid om een score te geven aan het proces, en erover commentaar te plaatsen. Dat leidde tot de volgende oordelen:

  • 63.7% noemt het ‘Awesome’.
  • 23.7% ‘Good’.
  • 11.8% ‘OK’
  • 0.8% ‘Meh’
  • 0.0% ‘Yuck’

Een aantal van de bijgeleverde commentaren:

‘Een heel andere manier van solliciteren dan anders! Dat je op deze manier al kon laten zien hoe je met toekomstige klanten om zou gaan maakte het extra leuk. Werken in een winkel verleer je nooit!’

‘Heel professioneel en eerlijk voor beide partijen en leuk opgezet.’

‘Ontzettend slim bedacht! Ik kom meer over jullie te weten, en jullie over mij’

‘Door de filmpjes kruip je meer in de winkel. En krijg je echt het gevoel of je er al werkt. Heel fijn en leuker solliciteren’

Credits case

  • Mitchel de Bruin (Harver)
  • Elisa de Boer (Talent Acquisition Specialist MS Mode)

Lees ook:

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

Dit is de laatste case in een serie van 42 inzendingen voor de Werf& Awards van 2017. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op de site van de Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here