Personeel ABN Amro geeft Gerrit Zalm een 4

Martijn Hemminga Op 22 april 2010
Gem. leestijd 2 min 2778x gelezen
Deel dit artikel:

Volgens de vakbonden is het personeel van ABN Amro en Fortis Bank Nederland moedeloos geworden van alle onzekerheid rond de banken. Bovendien is het vertrouwen in het management volkomen verdwenen. Het fusieteam van topman Gerrit Zalm krijgt een 4- van het eigen personeel.

Vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie, CNV Dienstenbond en BBV hielden een enquête onder 1500 medewerkers van beide banken. ABN Amro medewerkers gaven aan zich onprettig te voelen op het werk en waardeerden hun eigen stemming met rapportcijfer 5,5. Werknemers van Fortis Bank Nederland scoorden volgens de vakbonden nog lager.

Motivatie maakt duikvlucht
Ook het management krijgt er van langs in de enquête. Het zogenaamde Transitie Team, dat onder leiding van Gerrit Zalm de fusie tussen ABN en Fortis in goede banen moet leiden, krijgt een 4 min. Volgens de bonden hebben de afgelopen drie jaren van onzekerheid rond de toekomst van de banken diepe sporen achtergelaten en missen werknemers oprechte waardering en respect van hun hoogste management. Motivatie en moraal maken een duikvlucht.

Intern weblog Zalm tenenkrommend
De kritiek van werknemers volgens de bonden is dat Zalm en het hogere management niet meer weten wat er leeft op de werkvloer. Zo wordt de inhoud van Zalm’s interne weblog als ‘tenenkrommend’ bestempeld. ‘Wij zijn een zinkend schip met medewerkers als ballast’, aldus een bankmedewerker die werd geïnterviewd door de bonden.

Ook onderwerpen als de selectierondes voor nieuwe functies, de uitvoering van het integraal sociaal plan (ISP), de harmonisatie van de cao’s en de eventuele verhuizingen en overplaatsingen vallen niet goed bij de bankmedewerkers. Deze onderwerpen kregen in de enquête rapportcijfers tussen de 4 en de 4,5.

Voldoende voor direct leidinggevenden
Alleen de eigen collega’s en de direct leidinggevenden scoren gemiddeld een voldoende. Dat is volgens FNV Bondgenoten hoopgevend, maar een bank kan geen succes worden als er geen vertrouwen is in het hogere management. De resultaten zijn volgens de bond een ‘duidelijk signaal dat er iets ernstigs staat te gebeuren’.

Ondanks fusie nog steeds vacatures
De fusie van beide banken verloopt in stappen. Sinds 1 april 2010 vallen beide banken al onder één holdingmaatschappij. Tussen 1 april en 1 juli 2010 zullen de bank kantoren van Fortis Bank Nederland en ABN AMRO samengevoegd worden. Bij volledige goedkeuring van de regelgevende autoriteiten, zoals De Nederlandsche Bank, zal in het derde kwartaal 2010 de juridische fusie gaan plaatsvinden. Daarna zullen systemen en klantgegevens stapsgewijs worden samengevoegd. Eind vorig jaar werd bekend dat de fusie zo’n 8.000 mensen hun baan gaat kosten. ABN Amro heeft momenteel 27 vacatures openstaan waaronder veel stageplekken en Fortis heeft nog 35 vacatures.
Bronnen: FD | ABN Amro | Fortis Bank Nederland

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners