Philips Lighting vs Signify: Hoe werf je nieuwe doelgroepen na rebranding? (Signify – Ingezonden door Endouble)

Redactie Op 14 maart 2019
Gem. leestijd 3 min 592x gelezen
Deel dit artikel:
Philips Lighting vs Signify: Hoe werf je nieuwe doelgroepen na rebranding? (Signify – Ingezonden door Endouble)

Signify zette een datagedreven recruitmentstrategie in om een naamswijziging door te voeren en met succes een nieuw soort kandidaten aan te trekken. Lees de hele case van Signify – Ingezonden door Endouble, die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case Signify – Ingezonden door Endouble

Omschrijving van de case

Philips Lighting zit in de transitie van leverancier van verlichtingsproducten naar een tech bedrijf (IoT, connected lighting). De nieuwe naam Signify weerspiegelt deze transformatie.

Talent Acquisition staat voor de uitdaging om – naast het werven voor een nog onbekend employer brand – een nieuw soort mensen te vinden. Mensen die Signify helpen voorop te blijven lopen in het nieuwe verlichting tijdperk.

Wereldwijd heeft Signify een veel openstaande vacatures en de kwantiteit in sollicitaties was hoog. De kwaliteit van de kandidaten met de gewenste competenties en passend bij de cultuur bleef echter ver achter. De nieuwe meetbare carrière website die samen met Endouble ontwikkeld is zorgt er niet alleen voor dat een nieuw soort kandidaten wordt aangetrokken, maar ook voor een sterke verbetering van de werving resultaten.

Signify’s employer branding doelstelling luidt: het aantrekken, betrekken en inspireren van rollen die cruciaal zijn voor Signify’s transformatie en groei.
Die rollen zijn sales, marketing, technologie, supply chain en starters en meer ervaren kandidaten.

Om deze nieuwe mensen te werven, ligt de focus op het:
– vergroten van de naamsbekendheid
– aantrekken van de juiste mensen
– verbeteren van de quality of hire

Hoe hebben wij dit gerealiseerd?

Signify startte met het definiëren van de EVP, de persona’s en de EVP’s per persona. Deze werden in een reeks interne workshops gecreëerd. En zijn doorvertaald naar persona-specifieke verhalen op de vacature pagina’s, job descriptions en in de campagnes. Hierdoor verbetert de quality of hire.

Signify’s visie en Employer Value Proposition (EVP) zijn prominent aanwezig op de website. Middels storytelling en employee generated content komt deze tot leven.

De volledig meetbare carrière website verzamelt alle relevante data en meet door tot en met het moment dat de kandidaat op de solliciteer knop klikt. Door alle stappen die een kandidaat doorloopt te optimaliseren verbetert de candidate experience

Wat was de impact van de case?

Naast het feit dat de nieuwe werving strategie, waarin de meetbare recruitmentsite een cruciale rol speelt, geweldige werving resultaten oplevert heeft het ook een positieve impact op Signify zelf gehad. In het bijzonder op deze gebieden:

  • ‘Samen beter’: De samenwerking tussen verschillende afdelingen (waaronder HR, brandcomms en IT) zorgt voor een mooi resultaat
  • ‘Passie voor resultaten’: In slechts enkele weken is de nieuwe website ontworpen en ontwikkeld
  • ‘Gamechanger’: De nieuwe, volledig datagedreven, recruitment marketingstrategie

Het resultaat van alle inspanningen mag er zijn.

Een van de belangrijkste resultaten is dat de impact van de recruitment marketing inspanningen nu wereldwijd gemeten kan worden. De engagement (de mate waarin een bezoeker interacteert op de website) kan gemeten worden evenals de meest succesvolle wervingskanalen Daarnaast worden social campagnes (organisch en betaald) nu goed geëvalueerd en geoptimaliseerd.

Ook stelt de meetbare carrière website Signify in staat te meten welke stappen de meeste intenties tot solliciteren opleveren. Deze stappen worden continu geanalyseerd en geoptimaliseerd voor maximale conversie. Hierdoor solliciteren er meer relevante kandidaten.

In cijfers betekent dit dat:

  • De intentie-tot-solliciteren ratio is gestegen van 7,5% naar 47,6%
  • De bounce ratio is gedaald van 60% (op de oude website) naar 15,5% (het gemiddelde voor de branche is 46%)
  • Het aantal sollicitanten is niet gedaald na de naamswijziging

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ga er maar aanstaan. Niet alleen zorgen dat kandidaten je na een naamsverandering nog weten te vinden, maar ook nog eens een heel nieuw soort kandidaten aantrekken in een zeer krappe arbeidsmarkt.

Signify heeft dit proces meer dan grondig aangepakt en de resultaten mogen er zijn.

  • in een zeer korte tijd is in een intensieve samenwerking tussen Endouble en Signify een nieuwe website ontworpen en ontwikkeld
  • na de naamswijziging weten minstens zoveel kandidaten Signify te vinden als voorheen Philips Lighting

Daarnaast is Signify er, als complexe globale organisatie, in geslaagd om één centrale (en wereldwijd meetbare) recruitment marketing strategie neer te zetten die door alle landen gedragen wordt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Signify: Alice van der Vliet – Global Head of Employer Branding & Recruitment Marketing
  • Endouble: Carlijn van Hassel, Ruby Dinkla, Iris Oudhof, Simone Zuidberg, Carolina Rodriguez, Agustin Villar, Stef van ‘t Schip, Theodorus Vragkos, Renan Couto, Laura Wijdeveld

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners