Zo maakt voorspellend recruitment de wereld een stukje duurzamer (Nudge)

Peter Boerman Op 13 maart 2017
Gem. leestijd 5 min 889x gelezen
Deel dit artikel:
Zo maakt voorspellend recruitment de wereld een stukje duurzamer (Nudge)

Op zoek naar jonge leiders die wereldwijd impact kunnen maken op duurzaamheid, let Nudge niet op CV’s, maar puur op taalgebruik. Dat blijkt een veel betere selectie op te leveren.

Lees de hele case van Nudge die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2017.

nudgeOmschrijving van de case

Nudge.nl is een social enterprise die met een community van meer dan 57.000 mensen en ruim 300 vrienden en partners initiatieven realiseert die ‘van onderaf’ een positieve en blijvende gedragsverandering in de maatschappij willen bereiken. Een van die initiatieven is de Global Impact Challenge, een internationaal ontwikkeltraject voor professionals van 23 tot 33 jaar over leiderschap, duurzaamheid en impact. Dit programma wordt dit jaar voor de achtste keer gehouden.

Hoe selecteer je realistische rebellen?

In het programma van 8 maanden werken gelijkgestemde future leaders samen aan skills en tools om de wereld radicaal te veranderen. Maar hoe selecteer je wereldwijd 90 young professionals die je kunt omschrijven als ‘realistic rebels with a global mindset wanting to contribute to a sustainable world’ en die het vermogen hebben deze veranderingen werkelijk tot stand te brengen?

nudgeVia taal, zonder CV

Om op die vraag een antwoord te vinden, kwam Nudge uit bij Seedlink Technologies, een start-up uit Shanghai op het gebied van kunstmatige intelligentie en predictive recruitment. Het bedrijf meet de persoonlijkheid van kandidaten en voorspelt hun toekomstig succes puur op basis van taalalgoritmes.

Markers voor onze persoonlijkheid

‘Taal bevat markers die coderen voor onze persoonlijkheid’, legt Project and Communications Manager Ilse Lettinga uit. ‘Het gaat om zogeheten personality linguistics. Met behulp van AI en machine learning voorspelt de techniek met 90 procent nauwkeurigheid iemands toekomstig succes in een bepaalde functie. Zonder CV.’

‘De techniek voorspelt met 90 procent nauwkeurigheid iemands succes in een bepaalde functie. Zonder CV’

L’Oréal deed het ook al

Voor L’Oréal is een campagne gedaan met 30.000 kandidaten voor 30 startersposities. De BBC maakte er een reportage over. Voor Nudge, dat sinds 2014 met Seedlink samenwerkt voor preselectie en predictive recruitment, zijn inmiddels al meer dan 4.000 kandidaten gescreend. Van hen zijn er 30 geselecteerd voor de Global Impact Challenge.

Wat was de impact van de case?

Winnaars van de Global Impact Challenge worden jaarlijks geselecteerd door een jury van vooraanstaande duurzaamheidsexperts, na een 3-daagse learning experience in Nederland (het hoogtepunt van het 8 maanden durende programma). Van de 90 deelnemers draagt het bedrijfsleven er jaarlijks 80 aan. Nudge zelf verdeelt 10 wildcards onder de kandidaten die via Seedlink zijn voorgeselecteerd.

nudgeScheelt 1.000 uur aan screenen

Het prescreening proces van Seedlink scheelt Nudge ongeveer 1.000 uur aan handmatig screenen. De Seedlink-ranking wordt geraadpleegd vóórdat de kandidaten worden geïnterviewd en geselecteerd. ‘Seedlink blijkt een veel betere selectietool voor jonge professionals dan bijvoorbeeld de (nog jonge) CV’s’, zegt Lettinga. ‘En het feit dat taal (en dus persoonlijkheid) wordt gebruikt als hard en meetbaar criterium voor de ranking haalt ook human bias uit het wereldwijde selectieproces.’

nudge global impactHet belangrijkste resultaat van deze technologie is volgens haar de voorspelbaarheid. ‘Tot nu toe heeft de Seedlink-technologie ieder jaar een van de 3 winnaars van de Challenge weten te selecteren.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Dit project is ‘een uitzonderlijk voorbeeld van een end-to-end project’, zegt Lettinga: een combinatie van een wetenschappelijke aanpak (personality linguistics), die via moderne technologie (AI en machine learning) leidt tot een wereldwijde selectie van jonge professionals met uniek duurzaam leiderschapspotentieel, die deelnemen aan een programma met wereldwijde impact.

nudge global impactFlinke correlatie

De uitkomsten van traditionele assessments vertonen maar een beperkte correlatie (< 0.25) met uiteindelijke performance, stelt Lettinga. ‘Maar met een correlatiecoëfficiënt van 0.82 is de Seedlink-technologie een goed voorbeeld hoe je AI kunt inzetten in recruitment.’

Mobielvriendelijk, helemaal van deze tijd

De manier waarop kandidaten zich aanmelden is helemaal van deze tijd: geen CV’s, maar een mobielvriendelijk interview dat ongeveer 20 minuten tijd in beslag neemt. Lettinga: ‘En het feit dat de AI-technologie elk jaar een winnaar weet voort te brengen geeft wel aan hoezeer voorspellende modellen ons kunnen helpen bij de werving en het behoud van de juiste talenten.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Seedlink Technologies: Piet Hein van Dam

De bedrijven die deelnemen aan de Global Impact Challenge zijn:

ABN Amro, Alliander, Ben & Jerry’s, B Lab Europe, Berendsen, BNP Paribas, Calor Gas, Danone, De Friesland Zorgverzekeraar, Eneco, Enexis, Engie, Essent, Ferrero, FMO, FrieslandCampina, Gispen, Greenchoice, Greenpeace, Heineken Mexico, Heineken USA, Heineken the Netherlands, Innate Motion, Interface, Ministry of Defence, Ministry of Infrastructure and the Environment, Mondi, Rabobank, Municipality of The Hague, Rabobank, Royal IHC, Siemens, Steward Redqueen, Van Wijhe Verf, YoungCapital, Wereldhave en Van Doorne.

En dit zijn de partners van de Global Impact Challenge

Fotografie: Bibi Veth

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Lees over andere inzendingen:

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners